• Xaxxa

Fertility Friend vänner

Finns det fler som försöker få barn och är medlemmar på Fertility Friend? Känner mig som den enda som gör det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-20 18:44
    I denna tråd www.familjeliv.se/Forum-1-336/m71435127.html så lägger vi upp ÄL-datum, BIM-datum och vår chart om man vill.

• Svar på tråden Fertility Friend vänner
  • Hedwig H

Om man räknar på en lutealfas på 14 dagar så är det bim 24/10. Men eftersom vi inte var beredda på att äl kom så sent hade vi liksom lagt ner "verkstaden", men vi lyckades pricka själva äl-dagen. Så jag vet inte hur mycket man vågar hoppas

• tovemaja

Hej!
    Jag hoppar också gärna in här, har tempat ungefär ett år och försökt få barn sedan i juli. Jag ville bara säga att tempen måste inte droppa innan mens... för mig är den ungefär lika hög som vanigt, kanske 0,1 mindre... och sedan svajar den hejvilt under hela mensperioden för att sjunka sista blod-dagen och lägga sig på "innan ÄL-temp". Vet inte om detta är ovanligt eller vanligt... men man lär ju verkligen känna sin egen kropp och dess mönster med FF. Kul!

Ang. ÄL-stickor så körde jag med det i ca ett halvår men insåg att det inte behövs med FF, jag ser ju sekretet, jag känner värken i ÄL och temphöjningen bekräftar mina aningar.

En fundering hörrni, vi börjar bli ett gäng... ska vi göra em ÄL eller BIM-lista? Så vi kan höra med varandra hur kurvorna ser ut i de olika faserna?

• Xaxxa
    Hedwig H skrev 2013-10-20 17:15:04 följande:
    Om man räknar på en lutealfas på 14 dagar så är det bim 24/10. Men eftersom vi inte var beredda på att äl kom så sent hade vi liksom lagt ner "verkstaden", men vi lyckades pricka själva äl-dagen. Så jag vet inte hur mycket man vågar hoppas

ÄL skedde senare ni hade lagt ner men lyckades pricka in ÄL-dagen. Jag hänger inte med nu.
  • Iskristall
    Xaxxa skrev 2013-10-20 15:19:49 följande:

Så har 30 minuters rast. Precis vid BIM så droppar min temp ner mot coverline den röda vertikala linjen på kurvan och denna gång 0.1 grad under och det betyder mens för mig och de allra flesta. En dipp däremot runt ÄL + 7-10 kan vara positiv vid implantation men behöver inte vara det. Jag hade tex nu senast en nid-blödning ÄL+ 8 som inte betydde ett skvatt. ÄL test då jo ska helst tas 2 gånger om dagen och inte före 10 på morgonen och efter 20 på kvällen och inte på morgonurin och man ska ha hållet sig 3-4 timmar och inte dricka så mycket under dessa 3-4 timmarna heller och helst testa samma tid varje dag. Jag gör så men så inseminerar jag dessutom så jag måste ha stenkoll, hade jag haft en msn hade det kanske bara behövts nappa varannan dag mellan dag 10-20 i cykeln och så hade man inte behövt testa ens med stickor. Fertility Friend sätter ut en rött heldraget kors över ditt diagram och det betyder att du får datum när ÄL skedde och att den skett och du får ett medelvärde av dina temperaturer som du inte ska gå under vid BIM och du får även ett BIM datum.
    Tack för dina svar!
    Jag har koll på det mesta som jag känner att jag behöver ha koll på ändå. Det röda korset osv.. men det dyker ändå upp en del funderingar. Som nu då ff satt ut ett rött kors (äl den dagen) men kommer inte mensen så kan man ju undra om det röda korset verkligen stämmer!?

Jag får dipp på mens dagen eller dagen innan så har det sett ut i mina tempade kurvor, tror dipp på mensdagen varit det vanligaste för mig faktiskt (orkar inte logga in på ff och checka det just nu).
  • Xaxxa
    tovemaja skrev 2013-10-20 17:19:56 följande:
    Hej! Jag hoppar också gärna in här, har tempat ungefär ett år och försökt få barn sedan i juli. Jag ville bara säga att tempen måste inte droppa innan mens... för mig är den ungefär lika hög som vanigt, kanske 0,1 mindre... och sedan svajar den hejvilt under hela mensperioden för att sjunka sista blod-dagen och lägga sig på "innan ÄL-temp". Vet inte om detta är ovanligt eller vanligt... men man lär ju verkligen känna sin egen kropp och dess mönster med FF. Kul! Ang. ÄL-stickor så körde jag med det i ca ett halvår men insåg att det inte behövs med FF, jag ser ju sekretet, jag känner värken i ÄL och temphöjningen bekräftar mina aningar. En fundering hörrni, vi börjar bli ett gäng... ska vi göra em ÄL eller BIM-lista? Så vi kan höra med varandra hur kurvorna ser ut i de olika faserna?

Hur svajar den? Låter som count Down för mig för att sjunka till blod dagen som jag antar du menar mens för du registrerar väl Menses och då påbörjas en ny cykel för dig . Jag testar med ÄL-test då jag har vart med om anovulatoriska cyklar trots att allt ser ut att stämma med temp, sekret och ont och rött tid tom positivt ÄL-test och ändå så kommer inte höjningen som jag väntat och då vet jag att ÄL uteblivit igen och jag kan lägga ner hoppet direkt och invänta mes och ÄL. Ska jag dra igång en Äl-lista och BIM lista? I denna eller ska vi ha en separat tråd? BIM datum vet man dock först när Fertility Friend sätter ut ens ÄL så det är svårt att veta då jag kan ha ÄL allt mellan dag 11- inte alls.
  • Xaxxa
    Iskristall skrev 2013-10-20 17:50:42 följande:
    Tack för dina svar! Jag har koll på det mesta som jag känner att jag behöver ha koll på ändå. Det röda korset osv.. men det dyker ändå upp en del funderingar. Som nu då ff satt ut ett rött kors (äl den dagen) men kommer inte mensen så kan man ju undra om det röda korset verkligen stämmer!? Jag får dipp på mens dagen eller dagen innan så har det sett ut i mina tempade kurvor, tror dipp på mensdagen varit det vanligaste för mig faktiskt (orkar inte logga in på ff och checka det just nu).

Du kan lita på att ÄL skedde den dagen som är satt om du gjort som man ska men visst det är ju inte hugget i sten. Du kan ju korrigera detta själv om du är helt säker på att det är fel datum. Streckad coverline är mer osäker då kan man se under checking box vad det är FF tycker är konstigt, oftast är det fertilt sekret under lutealfasen som gör det strecket.
  • Iskristall
    tovemaja skrev 2013-10-20 17:19:56 följande:
    Hej!
    Jag hoppar också gärna in här, har tempat ungefär ett år och försökt få barn sedan i juli. Jag ville bara säga att tempen måste inte droppa innan mens... för mig är den ungefär lika hög som vanigt, kanske 0,1 mindre... och sedan svajar den hejvilt under hela mensperioden för att sjunka sista blod-dagen och lägga sig på "innan ÄL-temp". Vet inte om detta är ovanligt eller vanligt... men man lär ju verkligen känna sin egen kropp och dess mönster med FF. Kul!

Ang. ÄL-stickor så körde jag med det i ca ett halvår men insåg att det inte behövs med FF, jag ser ju sekretet, jag känner värken i ÄL och temphöjningen bekräftar mina aningar.

En fundering hörrni, vi börjar bli ett gäng... ska vi göra em ÄL eller BIM-lista? Så vi kan höra med varandra hur kurvorna ser ut i de olika faserna?
    Hej tovemaja!
    Under mina nu tempade månader har det alltid varit en dipp på mensdagens morgon eller möjligen dagen före. Efter äl har min temp aldrig dippat under eller nära coverline (förutom dagen vid mens då den dippar till coverline) men innan mens ligger tempen ganska så stabilt förhöjt.
    Innan äl har tempen varit lite mer "hoppig" men alltid på en låg temp, förutom när jag var sjuk och hade feber då
  • Xaxxa

Skulle varit najs om vi kunde se varandras kurvor, men inte kommer jag ihåg hur man länkade den inte. Jag tappade tom bort mitt förra medlemskap på FF så fick starta nytt så alla cykler jag tempat har jag inte med.

• tovemaja
    Xaxxa skrev 2013-10-20 17:50:55 följande:

Hur svajar den? Låter som count Down för mig för att sjunka till blod dagen som jag antar du menar mens för du registrerar väl Menses och då påbörjas en ny cykel för dig . Jag testar med ÄL-test då jag har vart med om anovulatoriska cyklar trots att allt ser ut att stämma med temp, sekret och ont och rött tid tom positivt ÄL-test och ändå så kommer inte höjningen som jag väntat och då vet jag att ÄL uteblivit igen och jag kan lägga ner hoppet direkt och invänta mes och ÄL. Ska jag dra igång en Äl-lista och BIM lista? I denna eller ska vi ha en separat tråd? BIM datum vet man dock först när Fertility Friend sätter ut ens ÄL så det är svårt att veta då jag kan ha ÄL allt mellan dag 11- inte alls.
    Tjena!
    Ja, någon typ av lista, kanske man fyller i när man säkert haft ÄL så vi kan räkna dagar därefter? Tempen vid mens svajar väldigt upp och ner ja, märkligt jag vet... kan se om jag kan länka till denna cykelns chart sedan... men jo, jag kryssar så klart i att jag fått mens, cykeln börjar om men tempen ligger kvar relativt hög, med toppar upp emot ÄL-högt och dalar ner mot "före äl-temp". sedan ligger den lågt fram till ÄL då en höjning på ca 0,3 visar sig...ligger sedan rätt stadigt där till nästa mens
  • Xaxxa
    tovemaja skrev 2013-10-20 18:21:59 följande:
    Tjena! Ja, någon typ av lista, kanske man fyller i när man säkert haft ÄL så vi kan räkna dagar därefter? Tempen vid mens svajar väldigt upp och ner ja, märkligt jag vet... kan se om jag kan länka till denna cykelns chart sedan... men jo, jag kryssar så klart i att jag fått mens, cykeln börjar om men tempen ligger kvar relativt hög, med toppar upp emot ÄL-högt och dalar ner mot "före äl-temp". sedan ligger den lågt fram till ÄL då en höjning på ca 0,3 visar sig...ligger sedan rätt stadigt där till nästa mens

Hmm men du verkar ändå ha bifasisk kurva eftersom du får ÄL utmarkerad. Min temp sjunker dagen innan ÄL sker för att höjas 0.3-0.5 dygnet efter och ligga högt runt 37 grader för att sedan gå neråt veckan före BIM och droppa precis ovanför eller precis under coverline samma dag som BIM dan. Jag kan dra igång en lista i en separat tråd och så har vi denna som snack tråd. Kan tyvärr inte länka adressen till ÄL och BIM och chart tråden i TS då man inte verkar kunna kopiera adresser som jag är van vid på en iPad.
Svar på tråden Fertility Friend vänner