• Xaxxa

Fertility Friend vänner

Finns det fler som försöker få barn och är medlemmar på Fertility Friend? Känner mig som den enda som gör det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-20 18:44
    I denna tråd www.familjeliv.se/Forum-1-336/m71435127.html så lägger vi upp ÄL-datum, BIM-datum och vår chart om man vill.

• Svar på tråden Fertility Friend vänner
  • nassu

Hej Communitygrodan. Vem gav dej tipset om vetedynan ? Har nämligen tänkt på det där själv :) Nån från sjukvården eller bara husknep ??

• carro90

Jag ligger mellan 36,60 - 36,70 o direkt efter äl går det upp till 37,00 - 37,10. Vet inte om det är ganska högt, men skulle isåfall en högre temp kunna ge en längre cykel?

• Communitygrodan

Det var min akupunktör som gav mig info. Hon jobbar mycket med infertilitet. Livmodern bör ha en viss temperatur för att vara "gästvänlig" mot ägget. Har man får låg temp sa hon att vetekudde kan vara bra. Enligt den kinesiska medicinen skall det också vara bra att äta svarta saker typ blåbär, svarta sesamfrön. Efter ägglossning ska ananas vara bra. Huruvida det funkar eller inte får jag väl återkomma med. Hon avråder också från att dricka mjölk då det kan göra slemhinnan trög för ägget att ta sig igenom.

• Communitygrodan

Har du kort cykel Carro? Jag tror iaf inte att det enbart är tempen som avgör men den kan ju indikera en obalans i kroppen. I mitt fall var det nog så

• carro90
    Communitygrodan skrev 2013-11-23 12:41:02 följande:
    Har du kort cykel Carro? Jag tror iaf inte att det enbart är tempen som avgör men den kan ju indikera en obalans i kroppen. I mitt fall var det nog så

Detta är bara min andra cykel efter att ha slutat med p-ring. Men båda cyklerna ligger på samma temp hittills. Förra va på 38 dagar, så den va ju ganska lång. Det va därför jag fick funderingen om ifall hög temp ger längre cykler. Får se om jag får äl om tre dagar (CD14) eller om den väntar till cd24 denna gången också :/
  • Saras74
    Iskristall skrev 2013-11-23 11:04:18 följande:
    Jodå det gör vi! Vill du hänga med? Tempar du?

Jag tempar sen lång tid tillbaka.
  • Saras74
    carro90 skrev 2013-11-23 12:18:12 följande:
    Fick en lite fråga nu när jag läste ovanstående inlägg, har man högre temp om man har lång cykel? Var har ni andra i medel temp?

Jag har bara hört att bra temp under follikelfasren är 36.3-36.5 men så låg temp har jag aldrig utan som lägst 36.6
  • Saras74

Någon som testar/testat munkpeppar här? Nyfiken om det kan sänka tempen då den rättar till hormonbalansen i kroppen sägs det om nu mina höga tempar har med det att göra vill säga.

• Iskristall
    Saras74 skrev 2013-11-23 15:10:31 följande:
    Någon som testar/testat munkpeppar här? Nyfiken om det kan sänka tempen då den rättar till hormonbalansen i kroppen sägs det om nu mina höga tempar har med det att göra vill säga.
    Jag har för en period testat munkpeppar, tror det kan ha varit 2007 eller 2008 och märkte ingen skillnad på längd av mina låååånga cykler. Tyvärr hade jag ju inte upptäckt tempmetoden då, så jag vet inte vad den kan göra åt tempen.
    Communitygrodan skrev 2013-11-23 12:38:14 följande:
    Det var min akupunktör som gav mig info. Hon jobbar mycket med infertilitet. Livmodern bör ha en viss temperatur för att vara "gästvänlig" mot ägget. Har man får låg temp sa hon att vetekudde kan vara bra. Enligt den kinesiska medicinen skall det också vara bra att äta svarta saker typ blåbär, svarta sesamfrön. Efter ägglossning ska ananas vara bra. Huruvida det funkar eller inte får jag väl återkomma med. Hon avråder också från att dricka mjölk då det kan göra slemhinnan trög för ägget att ta sig igenom.
    Spännande det där med akupunktur! Jag gick två gånger hos akupunktör, hon tittade på mina tempkartor och efter andra gången tyckte hon inte att jag skulle lägga ut mer pengar hos henne utan komma tillbaka om jag fick problem igen. Hon tyckte ju att mina kurvor såg bra ut. Jag har om jag då läser dina inlägg hög temp. Ligger precis under (som oftast) 37,0 innan äl och över 37,0 efter äl. Mina cykler har varit lite längre. Haft äl allt ifrån CD16 till CD25. Undrar om jag borde försöka sänka min temp?
  • Communitygrodan

Jag tror inte att hög temperatur är ett problem men jag vet inte. Tror mest det blir problem om man har för låg temp som gör att ägget inte kan utvecklas optimalt. Ska till henne igen efter helgen när min ägglossning varit. Passar på att fråga hur/om hög temp påverkar!

Svar på tråden Fertility Friend vänner