• Xaxxa

Fertility Friend vänner

Finns det fler som försöker få barn och är medlemmar på Fertility Friend? Känner mig som den enda som gör det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-20 18:44
    I denna tråd www.familjeliv.se/Forum-1-336/m71435127.html så lägger vi upp ÄL-datum, BIM-datum och vår chart om man vill.

• Svar på tråden Fertility Friend vänner
  • nassu
    Communitygrodan skrev 2013-11-24 13:28:00 följande:
    Hur fick du reda på att du inte hade ÄL? Gjorde du någon utredning? Jag har inte oroat mig innan då vårt första barn kom till på första försöket. Nu har vi försökt närmare 1 år utan att lyckas..
     samma sits här. Vår son kom oxå tll på första försöket medan vi nu är inne på över 1år för att få syskon. :/ traggligt..
  • Saras74
    Maria678 skrev 2013-11-24 21:14:58 följande:
    Ett hormonprov är såklart bästa sättet att veta säkert! Jag gjorde min äggledarspolning denna veckan och då såg min läkare att jag var på väg att få ägglossning så jag är ganska säker. Sen kan ju ägget i sig vara kasst. Det var iaf väldigt skönt att veta att man faktiskt har ägglossning så skynda dig och ta ett blodprov. Lycka till! 

Men progesteron prov tas dag 21 eller 23 i cykeln och remissen måste läkaren skriva ut åt en.
  • Communitygrodan
    Saras74 skrev 2013-11-24 21:13:17 följande:
    Man behöver inte ha temp dipp före ÄL det viktiga är en tempökning dagen efter ÄL. Jag har själv haft många anovulatoriska cykler fast positivaÄL test LH hormonet är på rätt nivå men follikdln eller folkilskna lossnar inte eller innehåller inget ägg eller ramlar ut i unken istället och blir en cysta. Kvinnor har ÄL 10 ggr/ år har jag läst. Vad har din läkare sagt om att få lämna progesteron prov då? Jag fick en remiss senast för det så det ska bli intressant om det är så illa som jag tror.

Jag har inte varit hos någon läkare ännu. Ringde privat klinik och förklarade läget och fick en tid på 21 dagen i cykeln för att göra ett hormon prov. Det är det enda jag vet.
  • Communitygrodan
    Maria678 skrev 2013-11-24 21:14:58 följande:
    Ett hormonprov är såklart bästa sättet att veta säkert!

Jag gjorde min äggledarspolning denna veckan och då såg min läkare att jag var på väg att få ägglossning så jag är ganska säker. Sen kan ju ägget i sig vara kasst. Det var iaf väldigt skönt att veta att man faktiskt har ägglossning så skynda dig och ta ett blodprov. Lycka till! 

Måste kännas skönt att veta att det är ok!! Håller tummarna! Risken är att om hormon provet visar något att jag då inte hinner påbörja någon innan min sambo reser bort 4-6 månader.. Då får vi vänta lite till. Önskar verkligen bli gravid innan därav akupunktur behandlingen.
  • Saras74
    Communitygrodan skrev 2013-11-24 22:14:16 följande:
    Jag har inte varit hos någon läkare ännu. Ringde privat klinik och förklarade läget och fick en tid på 21 dagen i cykeln för att göra ett hormon prov. Det är det enda jag vet.

Ok vet du vad för hrmonprov? Hormonprov tas dag 3-5 annars Konstigt att dom inte börjar med dag 3-5 prover.
  • Saras74
    Communitygrodan skrev 2013-11-24 22:17:20 följande:
    Måste kännas skönt att veta att det är ok!! Håller tummarna! Risken är att om hormon provet visar något att jag då inte hinner påbörja någon innan min sambo reser bort 4-6 månader.. Då får vi vänta lite till. Önskar verkligen bli gravid innan därav akupunktur behandlingen.

När har du tid för återbesök för provsvar?
  • Communitygrodan
    nassu skrev 2013-11-24 21:23:46 följande:
     samma sits här. Vår son kom oxå tll på första försöket medan vi nu är inne på över 1år för att få syskon. :/ traggligt..

Ja det känns fånigt att det verkligen inte bara vill ta sig när man lyckats få till det en gång. Har du gjort någon koll av hormoner el dyl?
  • Communitygrodan

Har idag fått utslag på ÄL och har bokat in akupunktur imorgon. Ska fråga vad som händer med ägget vid hög temperatur. Något annat som någon vill att jag frågar om ang temp?

• Saras74
    Communitygrodan skrev 2013-11-24 22:25:04 följande:
    Har idag fått utslag på ÄL och har bokat in akupunktur imorgon. Ska fråga vad som händer med ägget vid hög temperatur. Något annat som någon vill att jag frågar om ang temp?

Ja vilken temp som är optimal under follikelfasen vid oral tempning.
  • Communitygrodan
    Saras74 skrev 2013-11-24 22:18:57 följande:
    Ok vet du vad för hrmonprov? Hormonprov tas dag 3-5 annars Konstigt att dom inte börjar med dag 3-5 prover.

Jag ringde nog på dag 5 eller 6. Fick denna tid men inte bokat någon återtid då jag inte varit där ännu. Får fråga mer när jag kommer dit.
Svar på tråden Fertility Friend vänner