Inlägg från: malin1985 |Visa alla inlägg
  • malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Asjak skrev 2013-11-15 19:11:39 följande:
    Jag är inte så insatt så vad är kub?

Hur gör man den?

Kub är ett kombinerat ultraljud och blodprov för att räkna ut sannolikheten att bebisen har downs syndrom. För man en hög risk kan man välja att göra fostervattenprov eller moderkaksprov för att säkerställa hur det ligger till. Fostervattenprov och moderkaksprov ökar risken för missfall med 1%. Kub gör man mellan v 11 och v 14, i vissa landsting erbjuds alla gravida att göra kub medans det bara är kvinnor över 35 som erbjuds det i andra landsting. Man kan även gå privat om det inte erbjuds i landstinget.
  • malin1985
    Stjernfelt skrev 2013-11-15 19:17:55 följande:
    Och det kub kostar rätt mycket va?

I vissa landsting erbjuds det gratis för alla och i andra bara för kvinnor över 35. Gör man privat kostar det typ 1500 har jag hört (har inte kollat upp detta dock och det kan säkert variera beroende på landsting)
  • malin1985
    Stjernfelt skrev 2013-11-15 19:44:23 följande:
    Okej, jag är bara 22 så får hoppas på det bästa ;)

Stjernfelt skrev 2013-11-15 19:44:23 följande:
    Okej, jag är bara 22 så får hoppas på det bästa ;)

Jag tror att alla här för göra gratis men annars kommer vi göra privat. Det är värt det anser vi. Vi kommer även göra fostervattenprov om vi får hög sannolikhet på kubet och om bebisen har ds eller något annat allvarligt fel så kommer vi avbryta graviditeten. Vi vill inte sätta ett barn till världen som aldrig kommer klara sig utan ständig hjälp. Sen så är vi rätt unga fortfarande och vi hade lätt att bli gravida.
  • malin1985
    Turvion skrev 2013-11-15 22:02:30 följande:
    Läste tidigare att någon hade fått lergigancomp mot illamående? Jag har innan jag blev gravid fått primperan men de får jag inte äta nu men de hjälper mot illamåendet 100% men jag tokdeckar efter 45-60 min.. Tror då att risken att jag blir trött av tex lergigan är stor också.. Postafen hjälper inte alls och jag mår så illa så kunde knappt va inne och handla på Ica i 10min;( dessutom har jag fått ont/stel i nacken, troligtvis efter kräkningarna.. Usch vad jag känner mig gnällig men det är hemskt att må såhär :o

Sen under jag om någon anmanar fått ont långt ner i ryggen på sidorna, typ baksidan av höfterna. Har aldrig haft ont där någonsin förut :s

Om inte postafen hjälper så kan du be om att få lergigan utskrivet. Jag har dock fått lergigan utskrivet som insomningstabletter tidigare så ja, man blir trött av dom. :/ tyvärr är det nog så (om dom funkar) att du får välja mellan illamående och trötthet.. jag får ont långt ner i ryggen lite då och då. Typ i ländryggen sitter det på mig.
  • malin1985
    LadyGrace skrev 2013-11-15 22:01:35 följande:
    Vi kommer göra precis som ni.

Det är skönt att ha en plan utifall att det värsta skulle hända, hoppas att vi slipper hamna i den sitsen bara :) ingår kub där ni bor? Jag har kollat runt jättemkt men det verkar va många olika bud. På hälsosamtal sa dom dock att dom erbjuder kub och rul för alla så det borde ingå tycker jag. Skulle vilja fråga min syster som har 2 barn men vi tänkte inte berätta för familjen än på ett tag. Drömmen är att kunna överraska med ultraljudsbild tillsammans med babystrumpor eller nåt sånt i julklapp :)
  • malin1985
    LååångVägDit skrev 2013-11-15 23:37:33 följande:
    Jag fick lergigan comp utskrivet idag. Bm sa att man inte blir lika trött av dom som postafen.

Malin1985: fick du lergigan eller lergigan comp som insomningstablett? Tror inte man brukar få comp till det utan vanlig lergigan. Comp innehåller nämligen hjälpämnen som koffein o typ efedrin som gör att man ska bli pigg, och det tror jag inte ingår i vanliga lergigan.

Jag hoppas lergigan (comp) kommer hjälpa åt mig nu. Har inte lämnat huset på flera dagar o kunde knappt duscha idag.. Har bara gått mellan sängen-toan och soffan-toan de senaste dagarna. FY!

Okej då var det nog bara lergigan. De va ett par år sen men jag kommer ihåg namnet :)
  • malin1985
    semlan24 skrev 2013-11-16 10:28:28 följande:
    Hej! Är det för sent att hänga på här? Plussade igår, enligt min uträkning borde BF bli 27 juli :) Första barnet, 24 år!

Grattis och välkommen! Skriv gärna in dig i bf-listan (länk finns i ts) :)
  • malin1985
    mmod skrev 2013-11-16 13:10:37 följande:
    Usch och jag som tänkte att idag ska jag jobba...det började med att jag vaknade halv nio på första kisseturen att larmet inte ens hade ringt, mina kollegor hade inte heller försökt nå mig och jag kräktes igen vilket kanske var bra att jag inte var på jobbet...det känns som jag borde berätta för chefen...planeraren är speciell och hotade med att ge mig olovlig frånvaro...suck!! Läkarintyg är ingen idé då jag är skriven på vårdcentralen 16mil härifrån och ska då få en tid som passar med jobbet, sedan ett intyg och det hela lär dröja ett par veckor typ...ska till barnmorskan på onsdag så får nämna det för henne för jag blir nog tvungen att berätta för chefen...känns som ingen tror på mig snart och jag kan inte hjälpa illamåendet.....

Vad hade ni gjort ?!

Jag kommer berätta på jobbet när jag inte längre klarar av att gå dit och sköta jobbet hyffsat. Den här veckan har varit tuff men jag har klarat att jobba även om jag inte kör riktigt lika hårt som jag brukar.
  • malin1985
    technicolour skrev 2013-11-16 15:18:28 följande:
    räcker upp handen för illamående ! usch o fy fattar inte vad jag gick och vänta på, men nu är det här, hemskt

Hehe välkommen in i klubben ;) borde gå över om nån månad ;)
  • malin1985
    Stjernfelt skrev 2013-11-16 17:39:52 följande:
    Nu blöder jag, som mens, klart rött, men jag har inte ont. Betyder detta missfall? :(

Det behöver absolut inte vara mf, man kan blöda av flera olika anledningar så försök ta de lugnt. Är det några klumpar eller hinnor? Är det lika rikligt som vid en vanlig mens? Om det är det bör du ringa bm. Det är dock positivt att du inte har ont. Dom flesta får ont vid mf. Jag håller en tumme för att det bara är en vanlig ofarlig blödning. Kram!!
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014