• Sophie13

2 år mellan barnen

Vi planerar en 2a och går det som detb ska blir det 2 år mellan barnen. Hur tycker ni det funkar ni som har barn med samma åldersspann?Anledningen att inte vill vänta längre är att vi vill inte att 1an ska börja förskola innan, hon ska alltså vara hemma. Hur har det funkat för er?

• Svar på tråden 2 år mellan barnen
  • Alexi

vi har 23 månader mellan barnen och har bara sett positiva saker med det. Nu var vår äldsta rätt sen med språket och det sociala så det var rätt tufft där i början att aktivera storasyster medan lillebror ammade men så fort de började upptäcka varandra alltmer, vilket skedde redan från lillebror var typ ett halvår så har de lekt mer och mer. Just för att de är så pass nära i ålder har de kunnat leka massor, storasyster styr leken och lillebror hänger på.

• inga76

Vi har 17 månader emellan, och det är inget jag kan rekommendera. Beror ju säkert på vilka ungar man får, men för oss har det varit apjobbigt. Vi går på knäna rent ur sagt, och väntar på att de ska bli lite äldre och förhoppningsvis ha mer glädje av varandra. 2 år låter mer rimligt. Stora har väl hunnit bli lite mer självgående då.

• mammaspyre

Vi har 25 mån emellan, vi gråter lika myckat som vi skrattar, men övergripande kaos

• NollÅtta

Har 3 år mellan mina men kanske får uttala mig ändå? Har vänner som har 2 år emellan som tycker det har varit för tätt. Tycker själv det är perfekt med 3 år pga av att syskonet är mer självgående, man har liksom inte två st småttingar. Sen när han är på förskolan ett par timmar så kan jag vila med lillan och på så sätt klarar jag av sömnbristen bättre

• lövet2

Vi har 2 år 4 månader mellan våra äldsta, och det kändes som lite för långt. Mellan nästa två var det 1 år 10 månader, och det blev mer lagom. En sak som är skön när man har max 2 år mellan, är att storasyskonet sover middag. Inte alls dumt faktiskt ...

• Ox2

Har 22 månader mellan mina. 2:än är dygt 3 månader nu. 1:än sover middag ibland o ibland inte. Tycker att det fungerar bättre än förväntat. Var förbredd på mer kaos o då har lillebror ändå haft lite magknip o vägrat vagn ett par månader... Tycker allt blir lättare o lättare! Lycka till!

• Ox2
    lövet2 skrev 2013-10-20 23:22:27 följande:
    Vi har 2 år 4 månader mellan våra äldsta, och det kändes som lite för långt. Mellan nästa två var det 1 år 10 månader, och det blev mer lagom. En sak som är skön när man har max 2 år mellan, är att storasyskonet sover middag. Inte alls dumt faktiskt ...

I sådana här trådar bilar väl du även poängterar att fördelen med 2 år istället för 3 är att han inte har en 3årring o 6årrinh samtidigt:)
  • lövet2
    Ox2 skrev 2013-10-20 23:35:57 följande:

I sådana här trådar bilar väl du även poängterar att fördelen med 2 år istället för 3 är att han inte har en 3årring o 6årrinh samtidigt:)
    Ja, eller en baby och en 3-åring. Eller med tiden en som går ut nian och en som tar studenten samtidigt!
  • Ox2
    Ox2 skrev 2013-10-20 23:35:57 följande:

Oj ursäkta stavningen...
Svar på tråden 2 år mellan barnen