• Tom81

Suck..vilken djungel..

Hej,

det har visat sig att vi ska få barn i slutet på maj och självklart(?) så är det mitt ansvar att köpa in det som kommer att behövas.

Jag har en lång lista på saker som ska inhandlas och tänkte börja med barnvagnen.

Har efter ett par timmars läsning på diverse forum inte blivit ett dugg klokare, det är verkligen en djungel det här, och undrar nu om det finns någon här som kan komma med lite köpråd.

Det verkar smidigt att ha svängande framhjul på vagnen, fungerar det bra i praktiken?
    Funktionen att kunna klicka ur "sitsen" och använda den i bilen verkar ju oumbärlig, har ni haft god användning av det?
    Finns det någon tillverkare eller modell som signalerar "hög status"?
    Är det brukligt att köpa nytt eller tycker ni att begagnat fungerar, förutsatt att allt är helt och rent?

Det känns verkligen tungt det här så kom gärna med tips och idéer.

//T

• Svar på tråden Suck..vilken djungel..
  • MtillMoJ

Du lär få lika många tips på "den bästa vagnen" som det finns märken och modeller. Alla har ju sin egen pärla. Vi ska iaf köpa en begagnad denna gången. Man kan hitta SÅ FINA till jätte bra pris, istället för att man själv ska förlora på att köpa ny. Svängbara mindre hjul passar väll bättre i stan än på landet. Vi har haft några stycken olika märken och modeller till våra barn men den jag gillade bäst var Emmaljunga. 4 lika stora hjul. På andra plats kommer quinny freestyle trehjuling, MEN då bodde vi i en tätort = mycket asfalt.

• The Fugly

Svängbara framhjul tyckte vi var toppen men det beror lite på vilken miljö man kommer röra sig. Vi rörde oss mycket i trånga storstadsmiljöer och då kan det vara värdefullt att kunna svänga/vända på liten yta. Vintertid har vi dock haft större hjul som inte varit svängbara.

Vi kunde montera babyskyddet på vagnen men gjorde det aldrig. Skulle vi bara in en snabbis i affären bar vi med babyskyddet och skulle vi på längre utflykter tyckte vi det var bättre att låta henne sträcka ut sig i vagnen.

Begagnat räckte bra för oss, vagnen vi ville ha tyckte vi var onödigt dyr som ny. Vad gäller status så verkar ju alla tycka olika så det behöver inte vara en faktor. Det viktiga är att vagnen är säker och passar ens behov.

• Tom81

Hej igen.

Perfekt, då har jag lite mer att gå på.

Man använder ju inte babyskyddet jätte länge så det kanske inte är så viktigt att det går att flytta mellan vagnen och bilen.

Det där med att ha tre hjul på en barnvagn tycker jag är lite märkligt faktiskt, vagnen tar väl lika mycket plats?

Då återstår frågan om svängande framhjul, vi bor ju i stan så då kanske det är att föredra..

//T

• Maddi

Vi har en emmalunga duo edge med svängbara framhjul, en större modell på framhjulen, dom mindre än ju inte att föredra på vintern. Sen kan man ju fundera på om fyra fasta är bättre på intern, men eftersom vi har större framhjul så tycker jag den är lika lätt att dra på snön. En del kommer skriva att de är värdelösa i snön och andra inte. 

Sen beror de ju på hur du bor, är det mycket skog du kommer gå i, stenar/rötter så skulle jag ha valt en med fyra fasta. Går du mycket på asfalt, stan och affärer så kanske svängbara är att föredra? 

Sen har du ju suffletten, på våran går den inte fullt ner om vagnen är i liggläge, men däremot på emmaljunga city cross gör den det vad jag har fattat. Det saknar jag lite och var dum som inte tänkte på att kolla hur långt suffletten gick ner när vi kollade. 

Vi använde aldrig babyskyddet på vagnen pga att jag tycker det är skönt att barnet kan sträcka ut ryggen i vagnen och om vi bara var och handla matvaror så hade jag babyskyddet i varukorgen.

Nu har jag bara skrivit om emmaljunga pga att jag inte testat eller vill ha något annat märke för jag tycker om deras, bugaboo tycker jag ser ful ut. Så det är ju tyck och smak på modellen också. Har kollat lite på emmaljnga super nitro, lite smidigare än edge.

• Anna74a

Bra tips att köpa en begagnad vagn i mycket bra skick.
    Billigare och någon har oftast bemödat sig med att samla ihop allt som behövs till vagnen redan så att man slipper jaga.
    Ex regnskydd, myggnät, åkpåsar osv.

• Tom81

Hej igen,

vi bor ju i stan och jag kommer nog köpa vagn därefter och siktar nog på svängbara framhjul då..

Angående Emmaljunga så har jag blivit varnad av flera, oberoende av varandra, källor att kvaliteten på vagnarna ska vara under all kritik.

Någon som stämmer in i den klagosången?

//T

• MtillMoJ

Absolut inte! Min var det inget fel på alls!

Tom81 skrev 2013-10-21 14:26:06 följande:
    Hej igen, vi bor ju i stan och jag kommer nog köpa vagn därefter och siktar nog på svängbara framhjul då.. Angående Emmaljunga så har jag blivit varnad av flera, oberoende av varandra, källor att kvaliteten på vagnarna ska vara under all kritik. Någon som stämmer in i den klagosången? //T  

• Maddi

Ett test på aftonbladet tror jag de va att flera märken var under all kritik och den enda modellen som blev godkänd va en av emmaljungas. Men nu kommer jag inte alls ihåg vilken modell och vilket märke som va med. 

• Tom81

Jo det är väl så det är, kvaliteten skiljer sig säkert mellan vagn till vagn

Läste iaf nånstans om en resår som fanns just i Emmaljunga vagnarna som kunde orsaka dödolyckor så jag tror jag väljer någon annan tillverkare..

• Zunshin3

Första vagnen vi hade var en Brio duo, sedan köpte vi en Emmaljunga scooter och för några veckor sedan köpte vi en Kronan duo och jag är SÅ nöjd med kronan vagnen! Om jag hade vetat om den innan så hade jag inte köpt någon annan. Så kronan rekomenderar jag verkligen (finns med svängbara framhjul med)

• majsan74

Vi köpte en Emmaljunga till vår äldsta tjej som föddes 2005 sen har lillasyster född 2009 o lillebror född 2012 haft den. Vagnen är fortfarande jättefin inte det minsta solblekt tots att den är mörkblå. Många frågad m vi hade köpt en ny vagn till lillebror! Så dålig kvalité har vi inte märk något av.

• Vinterankan

Man får sikta in sig på några få saker som är viktiga. För oss som vill kunna gå promenader i skogen (och då menar jag små skogsstigar med rötter och stenar, inte breda skogsvägar) så var stötdämpning och gung det enda vi brydde oss om. För er som bor i stan så är såklart smidigheten viktigare. Hur är det med utrymme? Finns det en liten hiss i huset behöver ni ju ta hänsyn till det, eller liten hall som den ska få plats i. Angående emmaljunga så har jag aldrig hört något negativt om vagnar därifrån innan jag läste den här tråden. Har själv aldrig haft en men emmaljunga och brio brukar vara de märken som rekommenderas om man vill satsa på kvalité och en vagn som håller.

• Vinterankan

Glöm förövrigt inte bort att det är en hel del hinder i stan också. Trottoarkanter som man ska upp på och de där små rännorna för vattenavrinning i trottoaren är verkligen döden om man har för små hjul på vagnen.

• angio101

Problemet med en vagn som har svängbara hjul fram har för mig varit att hjulen har ställt sig på tvären efter ett hinder när man lyft upp framhjulen, allra helst när man ska in/upp på en buss, så att det blir tvärstopp. Då blir det svettigt, speciellt som det var en syskonvagn (med stora svängbara hjul (Babytravel))

Svar på tråden Suck..vilken djungel..