• AngoStura

vad är ni rädda för?

En del människor är känsligare än andra för stressande och belastande händelser i livet (till exempel arbetslöshet, ekonomiska svårigheter och kanske förlossningen). Sårbara människor löper större risk att bli deprimerade om de drabbas av yttre problem eller jobbiga situationer. Det är också känt att risken för depression är större om det finns andra i släkten med depression, vilket talar för att dettta handlar om ärftliga faktorer. Jag tror att detta kan vara förklaringen till att en del känner förlossningsrädla, de är helt enkelt rädda för att de skall bli för belastade av förlossningsupplevelsen och därför inte kunna ta hand om sitt barn på bästa sätt.

• AngoStura
    che71 skrev 2014-01-13 11:09:27 följande:
    Fast det känner jag inte igen mig i.
    Det jag är rädd för är den oerhörda smärtan o att spricka allvarligt o bli avföringsinkontinent resten av livet.
    Men mest för att barnet ska fastna eller må dåligt o skadas eller dö vid förlossningen.
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-13 11:09:38 följande:
    Fast jag har varit rädd för mer direkta saker. Inte för eventuell depression efter eller för att jag inte ska kunna ta hand om barnet. Jag gillar inte smärta och var inför första bara hur rädd som helst för hur ont det skulle göra. Jag skulle på samma sätt vara rädd för att låt oss säga operera mig utan bedövning. Jag har också varit rädd för bestående skador hos mig eller barn kopplat direkt till själva förlossningshändelsen. Däremot tror jag att olika människor precis som du säger har olika tendens att oroa sig för saker. 
    Nej, nej, jag vet, alla känner natruligtvis inte på detta vis. De flesta är nog mer rädda för något mer konkret, som ex smärta, skador eller barnets välmående. Tyckte mest att detta var intressant och vile uppmärksamma detta eftersom en del brukar tycka att det är  "själviskt" att önska kejsarsnitt. 

Svar på tråden vad är ni rädda för?