Inlägg från: Anonym (f3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f3)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Finns 400 000 arbetslösa och omkring 27 000 lediga jobb de flesta av de lediga jobben kräver specialkompetens av något slag, läkare, ingenjör, undersköterska...
    Pengarna för utbildning i fas3 är slut, totalt har 1400 av de 35 000 som finns i Fas3 fått börja kortare utbildning, sådana utbildningar som AF köper in. Personer i Fas3 får inte läsa någon form av utbildning där man kan få CSN. 

• Anonym (f3)

Inte tror ni i tråden på allvar att nästan 35 000 personer hellre sitter av sin tid hos Fas3-anordnare, arbetar ideellt hos diverse second-hand-butiker eller mockar skit på ridskolor för en ersättning som max ligger på ca 9000 kr efter skatt, inga jobbskatteavdrag och reseersättning utgår bara för den del som överstiger 600 kr per månad?

Arbetsgivarorganisationer är trötta på att det skickas oändligt många spontanansökningar och att det kommer en massa arbetslösa och knackar dörr och vill lämna sitt CV.

En stor andel av de som finns i Fas3 är äldre än 50 år, många av de som finns där är de som inte fick permanent sjukersättning utan istället hänvisades till AFs rehabiliteringsinsatser där tydligen Fas3 är en av insatserna. 

• Anonym (f3)
    Anonym (00) skrev 2013-10-23 15:11:19 följande:

Men det du räknar upp nu är ju saker man får göra varje vecka.. Inte nåt man gör en gång.
    Du tycker att samma arbetslösa personer ska dyka upp månad efter månad hos samma arbetsgivare och fråga efter jobb, eller menar du att människor med den låga ersättning man får i FAs3 ska åka land och rike runt och knacka dörr hos arbetsgivare?
    Majoriteten av de i Fas3 är 50+, se er omkring och titta på hur äldre människor ser ut och förställ er Berit 58 år med en mycket gammal gymnasieutbildning, förslitningsskador och mormorsutseende gå runt och söka jobb i butiker, snabbmatsställen... 

Vet inte riktigt hur en arbetslös med en inkomst på 9000 kr skulle ha råd att kampera i trakter där det finns bär att plocka och få en inkomst på detta, hjortron finns väl inte i södra delen av Sverige? 
  • Anonym (f3)
    Forrest skrev 2013-10-23 15:23:28 följande:
    Testa gå ut i en skog och du blir förvånad vad saker växer som du kan plocka och sälja.
    Blåbär gav 40kr kilot sist jag kollade i somras.
    Vill man kan man men är väl enklare gnälla..
    Sök säsongsjobb att sätta tallplantor. Betalas per st. Jobbar du inget inga pengar,, men ja just det krävdes nåt igen... tänkte inte på det
    Som sagt majoriteten av de i Fas3 är över 50 år, väldigt många har förslitningsskador och kan inte längre syssla med kroppsarbete, bor man inte i skogslandskap så kan man heller inte syssla med tallplantering och liknande säsongsjobb eftersom man självfallet inte kan betala dubbelt boende för en kort period.

Av någon märklig orsak verkar många tror att de som sitter på dessa vuxendagis är unga människor som inte har familj eller boendekostnader. 
  • Anonym (f3)
    Forrest skrev 2013-10-23 15:37:40 följande:
    Ja då är det väl bara ge upp då
    För en majoritet av de i Fas3 kommer det aldrig finnas arbetstillfällen, många har bara 2-3 år kvar till pension och är dessutom de som tidigare skulle fått förtidspension eftersom de faktiskt fysiskt sett inte är friska utan har förslitningsskador efter ett långt arbetsliv inom industri eller inom vården.
    De kan alltså inte ta dessa skogsjobb eller andra tillfälliga sysselsättningar inom tex. lantbruk, tom. ett sådant företag som Skogstyrelsen som får enorma bidrag av Af för att sysselsatta långtidsarbetslösa vägrar ta de som inte är i fysisk/psykisk toppform.
  • Anonym (f3)

Seriösa företag tackar nej till praktikanter om de inte har för avsikt att anställa någon, om det inte är så att det är praktik i ordets rätta bemärkelse dvs antingen att prova ett nytt yrke eller träna på vissa arbetsuppgifter under handledning.
    Oseriösa företag däremot tar emot praktikant på praktikant och har aldrig någon avsikt att anställa dessa, vanligt förekommande inom handel, café och liknande. 

• Anonym (f3)
    Anonym (ena/andra sidan) skrev 2013-10-23 16:09:35 följande:
    Får jag fråga varifrån du har dessa uppgifter. Jag säger inte att du har fel, för jag har inte sett några faktauppgifter över detta, men de jag vet IRL som varit i fas 3 har visserligen familj men är vare sig 50+ eller kroppsligt sjuka. De har däremot (i motsats till TS) över lag varit lågutbildade och ett par har valt att bo på orter där arbetstillfällen med uppgifter de är kvalificerade för är få.
    Åldersfördelning i Fas 3 är som följer:
    -30 år 12%
    30-49 år 41%
    50-59 år 25%
    60+ år 22%

Funktionshindrade 28% 

Källa Af:s egen statistik
    www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&ved=0CE8QFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.arbetsformedlingen.se%2Fdownload%2F18.3e418bad12dec33840580003442%2FJOB%2Brapport.pdf&ei=5tpnUrfzMYTx4QSWPQ&usg=AFQjCNHikSb9qLrQb7rfK0E1QdPBStS4xg

• Anonym (f3)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 16:24:04 följande:
    Åldersfördelning i Fas 3 är som följer:
    -30 år 12%
    30-49 år 41%
    50-59 år 25%
    60+ år 22%

Funktionshindrade 28% 

Källa Af:s egen statistik
    www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source...

Ska rätta till det lite, statistiken gäller alla faserna i Jobb och utvecklingsgarantin. I Fas 3 är det av ganska självklara skäl en högre andel av de högre åldersgrupperna eftersom de inte har samma möjlighet som i de yngre åldersgrupperna att omskola sig, inte sällan för att de började arbeta i väldigt låg ålder på den tiden man kunde börja arbeta i direkt efter skolan inom industrier och vård.
  • Anonym (f3)
    Anonym (hff) skrev 2013-10-23 19:20:46 följande:

Max 9000 är fel. Min man brukar få ut 10300 som bäst beroende på hur många arbetsdagar det är i månaden.
    Ja och då har din man den högsta A--kassan vilket en stor andel i Fas3 inte har, 10% får försörjningsstöd eftersom de inte är berättigade till ersättning från FK. Ett antal av de som lämnar jobb och utvecklingsgarantin innan Fas3 är sammanlevande med någon som har försörjningsplikt dessa är inte ens berättigade till försörjningsstöd.
  • Anonym (f3)

Nu har jag ringt till mina närliggande kommuner, 5 st och frågat om jag kan sätta upp mig på deras resurspooler för arbete inom vården, de tackade vänligt men bestämt nej eftersom den enda erfarenhet av vård och omsorg jag har är ett år på privat ålderdomshem 1977 när jag var 18 år.

Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!