Anonym (fantasi) skrev 2013-10-24 20:53:09 följande:
Senaste 5 åren har jag jobbat som läkare på 3 olika platser. Hur jag fått jobb?
Jobb 1: gick till kliniken och letade upp en ansvarig person, frågade om det fanns möjlighet till jobb där.
Jobb 2: skickade ett mail till ansvarig för ett lite större område och frågade om det fanns någon ledig plats. Efter 2 timmar blev jag uppringd och erbjuden ett jobb utan att de träffat mig eller sett något CV.
Jobb 3: mailade den specifika personalchef jag ville arbeta för och undrade hur det ser ut med lediga jobb i höst. Vi träffades vid ett tillfälle, jag skulle gå hem och tänka på saken. Veckan efter skickade jag ett mail att jag vill jobba där och de sade ok.
Inget av dessa jobb har tagit vägen via arbetsförmedlingen, och jag är på intet vis unik.
Ja, rätt utbildning ger jobb.
Ja, jag inser att inte alla kan eller vill läsa till läkare, men sannolikt finns det massor av andra yrken där man får jobb lika lätt.
De som bara har en vanlig halvgammal gymnasieutbildning och är 45 år får inte arbete på samma sätt som högutbildade akademiker, de får inte ens de enkla jobben som inte kräver erfarenhet eftersom arbetsgivaren hellre tar en som inte fyllt 26 år eftersom arbetsgivaravgiften är så pass mycket lägre för dessa.
En stor andel av de som finns på dessa vuxendagis har ingen utbildning utöver gymnasiet, många har bara 2-årigt gymnasium, 48 % är över 50 år för dessa är den enda utbildning som är möjlig någon form av arbetsmarknadsutbildning.
En 50+ som inte har en bra slant sparad har inte möjlighet att först läsa in gymnasiet och därefter en utbildning på YH, högskola eller universitet.
Många verkar inte förstå att de enkla jobben inte längre finns kvar och att många av de i jobb och utvecklingsgarantin är gamla industriarbetare som blivit arbetslösa pga att industrier avvecklats, dessa personer har inte förmåga att studera också därför de än gång valde en yrkesbana som inte krävde högre studier.