Inlägg från: Fanny 833 |Visa alla inlägg
  • Fanny 833

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Varför utnyttjar du inte tiden du sitter där att söka jobb ? 

istället för att lägga 30 minuter på jobbsök och sedan rulla tummarna kan du fortsätta söka jobb. Det kommer ju upp hela nya tiden. Kanske söka något du inte har utbildning för men som du ändå skulle klara av ? Tänka lite utanför boxen? 

Jag sitter lite i samma sits så jag är inte kritisk men jag försöker komma på sätt man kan utnyttja tiden bäst. 
    Förstår frustrationen - har samma. Deras sätt att hantera arbetslösa på är ju ett skämt. Men eftersom du ändå sitter där i rummet vid datorn kan du ju söka så mycket du bara kan under tiden. Så det inte blir ett vuxendagis.

Regeringen har lagt allt ansvar på den arbetslöse.
    Det är bara att inse att man är ensam med sitt problem nu och man får göra det själv.
    Man får ta sig själv i kragen och söka jobb jobb jobb. Gå in med CV i butiker och fråga om de har något.
    Kanske gå ner lite i lön.... för att ha något att göra. Sänka ribban lite.

• Fanny 833
    Anonym (Arbetslös) skrev 2013-10-22 14:04:08 följande:
    När man är nyarbetslös kan man lätt söka jobb 8 timmar /dag, men grejen är att efter ett par månader finns det inte så mycket kvar att göra. Man har ringt alla, skrivit in sig i alla databaser, mejlat, sökt allt som finns ute och allt som kvarstår är att se "inkomna senaste dygnet" + jobbmejl från rekryteringssidorna. Det tar stopp till slut.

Hur många jobb söker du per dag?

• Fanny 833
    Faber skrev 2013-10-22 16:50:00 följande:
    Spelar det någon roll? Är inte kvalitet viktigare än kvantitet? Bättre med 3 ansökningar som man lagt ned jobb på och som rör tjänster som man har en realistisk chans att få än 10 varav 8 är meningslösa.

Att folk måste sitta och söka jobb som de inte är kvalificerade för bara för att fylla en kvot visar ju på våra politikers underutvecklade hjärnor (båda blocken är lika goda kålsupare).

Ska man ha ersättning på 100% så ska man väll utnyttja tiden till 100%. 
    att sitta på ett kontor och latja  är ju ingen bra ié.

vore ju bättre då att gå runt till butiker och caféer och lämna cv eller sitta hemma å ringa runt till alla arbetsgivare i stan och fråga om de behöver någon. kanske på halvtid till att börja med om inget annat finns. man får inte vara kräsen.

håller med om att det är löjliga regler. att det finns NOLL flexibilitet.

när jag var arbetsgivare så kom det kanske 80 personer på "rekryteringsträffarna). hälften av de var bara där för att de var tvungna. vilket gjorde livet surt för mig och min kollega som fick sitta där dubbel så lång tid. en del sa rakt ut "jag vill inte ha det här jobbet" eller "jag kan inte ha det här jobbet".

Men de tvingades gå dit för att få a-kassa. vilket var jobbigt för de och för oss och gav ingenting till skattekistan.

• Fanny 833
    Anonym (Ahhhaaaa) skrev 2013-10-22 15:15:28 följande:

Det företag, som man praktiserar hos, avsätter både tid och mänskliga resurser (= handledare) för att lära upp en nyutexaminerad student. Då tycker jag att de skall kompenseras för det.

hahaha. yeah right.
    har hört 100 tals historier från folk som haft praktik på företag där företaget ljuger till arbetsförmedlingen och det ska ordnas och donas och ges så mycket stöd så gudarna gråter efter arbetsdagens slut för att arbetsgivaren har varit så snäll. sen får arbetstagare eller praktikanten göra allt skitjobb så fort arbetsförmedlingen satt sin fot på trappan utanför kontoret.

Arbetsgivare är giriga - har varit en själv (hade dock inga praktikanter men vet hur de tänker vad gäller inkomst och utkomst och vinst). En arbetsgivare, många av de, har ingen "good moral". De tar in praktikanter för att de är 1. gratis 2. utbytbara 3. desperata för att få en anställning så de ger 100% i hopp om att vinna den där tjänsten.

så praktik är ingen bra idé för den stora massan arbetslösa.

• Fanny 833

Om du TS slapp sitta där hela dagen  vad skulle du göra då för att få ett jobb?

skulle du fortfarande bara lägga 40 minuter på jobbsökandet?
    eller har du några idéer hur du ska lösa din situation?

30 minuter är ingenting.

finns det så få jobb i din stad så bör du flytta. 

• Fanny 833
    Anonym (Byt) skrev 2013-10-22 18:48:50 följande:

Nu är det ju fas 3or företag vill ha för då får de gratis personal som de dessutom får pengar för, så där föll du på eget snack

företag vill inte ha fas3 för det finns en anledning varför de hamnat i fas3.
    oftast är de gnälliga. och orkar inte jobba. 

men, man behöver ju inte söka jobb genom fas3.
    man kan ju söka jobb på den öppna arbetsmarknaden utan att tala om att man är i fas 3. eller?

kanske inget man vill skylta med. då får arbetsgivare intrycket att man är just icke anställbar eftersom man har varit arbetslös så pass länge.

• Fanny 833
    puss skrev 2013-10-22 19:10:22 följande:
    FÅR 9000kr i månaden?? För att inte prestera ett skit?? Vilken sjuk värld.
    sorgligt att vissa tycker detta är "för lite".
  • Fanny 833
    Fru envis skrev 2013-10-22 19:42:03 följande:
    varför skulle du inte kunna jobba kvällar, nätter och helger?
    du får väl lösa det med barnomsorgen då med t ex grannar, barns kompisars föräldrar, vänner, släktingar etc om du är ensamstående.

herregud hur tror du alla andra som arbetar de tiderna gör? 

ts är nog lite bortskämd.

har man varit arbetslös sedan 07 som ts så har man inte mycket att begära förutom de allra sämsta skitjobben.

har läst en del om invandrarkvinnor med 3-4 barn som jobbar 50 timmar i veckan som städerska och får typ 70kr timmen.

ts orkar inte jobba kvällstid.

• Fanny 833
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 20:02:44 följande:

Om det vore DIN exfru då, som tog era barn och bara flyttade iväg 90 mil..?

måste hon flytta 90 mil? 
    bor hon i en stuga i norrlands inland eller?
  • Fanny 833
    Anonym (Väninnan) skrev 2013-10-22 20:14:55 följande:

Det vet ingen av oss. Men även om hon "bara" behöver flytta 20 mil, så omöjliggör det vardagskontakten mellan far och barn. Eller mormor och barnbarn. Det blir kanske en umgängesresa i månaden. Och om alla inblandade är fattiga och utan bil, så har de kanske inte ens möjlighet till det...

men ska staten betala för att du ska kunna träffa din mamma (alltså barnets mormor). 

att bo nära sina mor och farföräldrar anses väll vara en lyx.   
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!