Inlägg från: Anonym (hff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hff)

Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!

Inteutanproblem skrev 2013-10-22 20:25:05 följande:
    Men vilken rutten och förnedrande människosyn en del besserwissrar har här då.

Dessa dagisverksamheter för vuxna är i stort psykiskt nerbrytande för många människor och lyckas man inte ta sig ur det av en eller annan anledning (som för den delen inte måste betyda att personen varit lat) blir situationen en ond cirkel som leder till känsla av vanmakt, hopplöshet och depression. Eller sådanna känslor är bara hittepå och något man på sekunden kan välja att inte känna, och således så fint som "skärpa till sig" som mindre intellektuella gärna uttrycker det och naivt tror är en allmän sanning?

Många av dessa förvaringsplatser, bluff praktiker och fas3 platser kostar samhället stora summor pengar och till vilken nytta? Vems nytta? Ja inte den arbetslöses i alla fall, snarare bidrar dom till att hålla folk utanför den riktiga arbetsmarknaden men samtidigt så ser ju statistiken bättre ut politiskt rörande arbetslöshet då man trollar med siffror. Man kan ju undra lite smått hur det ska gå i framtiden, psykiatrin som redan går på knäna av alla nerskärningar kommer inte ha en chans att ta emot alla dessa personer i framtiden som kommer vara i behov av stöd och hjälp för att kunna bli friska.

Det en arbetslös "får" är inte direkt någon stor summa om man börjar titta på vad dom andra kostnaderna landar på. Vad skattebetalare bekostar för att ha dom ute i meningslösa verksamheter där större delen endast utnyttjas och företagen tjänar pengar på att ha dom där utan något större intresse utav att skapa en riktigt tjänst. Varför skulle dom? När dom kan få betalt för att någon "jobbar" där!?

Till alla er som är så satans duktiga jämt och minsann gjort både det ena och det andra, trotts att ni mått dåligt av det fysiskt och psykiskt. För er egen skull, var försiktigt med er kropp och ert psyke. Människan är ingen maskin dessvärre och allt det där ni utsätter er för har ett pris, för tyvärr kan man inte heller bara bestämma sig för att inte drabbas av en utmattningsdepression eller förslitningsskador.

En dag ligger ni där och ångrar er bittert, när kroppen/psyket inte orkar mer lägger den av. Brutalt och hänsynslöst utan att bry sig om att ni vill "rycka upp" er.

Verkligheten är inte antingen svart eller vit, visst finns det latrövar men dessa är i minoritet.
    Oh tack! Äntligen en vettig människa som fattar vad det handlar om! Allt stämmer.
    Puss: du borde läsa detta både 3 och 4 ggr så kanske du inser vad det handlar om!

• Anonym (hff)
    puss skrev 2013-10-22 20:36:08 följande:
    Skitprat.
    Nä, tyvärr! Det är så det är och ser ut och fungerar!  Sorligt men sant!  Ta in det nu och sluta vara så trångsynt!
  • Anonym (hff)
    Fru envis skrev 2013-10-22 20:47:22 följande:
    jag kastar skit (som du utrycker det, inte jag) på dem som ligger när de enbart gnäller och gnäller och inte gör något åt sin situation.
    GE DIG människa!  Alla arbetslösa försöker väl göra nåt  åt situationen! Tror du nåt annat på riktigt eller?  Du kastar skit och sparkar på dom som ligger redan så det inte är sant!  Fy fan rent ut sagt vilken människosyn!
  • Anonym (hff)
    Fru envis skrev 2013-10-22 20:52:01 följande:
    dessutom har jag flertalet kroniska sjukdomar och annat som gör att min konkurens blir mkt hårdare på arbetsmarknaden än för någon som är frisk.
    men jag gjorde ett aktivit val att utbilda mig i en väldigt bred utbildning, och ska även om allt går vägen läsa magisterinriktning inom utbildningens huvudämne.

man är sin egen lyckas smed. 
    WOW!
  • Anonym (hff)
    Auroraja skrev 2013-10-23 09:34:30 följande:
    Ja det gjorde jag!! Ringde och va jävligt arg då jag jobbat innan och såg fram imot ett par veckors semester med familjen!! Detta va i juli! Men nej hela sommare skulle jag sitta där!!! Mitt vikariat på 6 månader tog slut 31/6 så ville ju som alla andra ha iallafall två veckor ledigt. Vi hade dess utom bokat stuga på Gotland!!!! Blir arg bara jag tänker på det

Du vet väl att du har 4 veckors rätt till ledighet på ett år?
  • Anonym (hff)
    Anonym (00) skrev 2013-10-23 09:59:05 följande:
    Obetalda ja.

NEJ! betalda. Samma dagsersättning som när du jobbar! I fas 3 har du rätt till det! Många vet inte det för det verkar som handledaren inte vill tala om det! Men så är det! Fråga af får du se!
  • Anonym (hff)
    Anonym (studenten) skrev 2013-10-23 10:10:49 följande:
    Men i praktiken är det inte många arbetslösa som har råd att ta ut dessa veckor ledigt då dom inte får någon inkomst då. Speciellt ensamstående! En arbetslös person (utan sparpengar) har i praktiken alltså ingen sommarledighet. Jobbsökande året om och förskola året om för barnen om dom inte har någon annan förälder med semester. Det är samma för oss studenter med barn. Man har ingen inkomst/får inte låna på sommaren och därför måste många studenter jobba eller fortsätta studera även hela sommaren trots att dom jobbar heltid hela vintern med skolarbete. Det blev sommarförskola för mina barn i somras och det blir likadant till sommaren. Nästa gång jag och barnen får någon längre sammanhängande ledighet tillsammans mer än en helg blir sommaren 2015 (dom är 2 och 3 år nu). 

Jo! Är du inskriven i fas 3 och har åtgärd så får du 4 veckors betald ledighet! Min man hade det i somras så jag vet väl!!
  • Anonym (hff)
    Auroraja skrev 2013-10-23 10:15:29 följande:
    Inte när du är inskriven på arbetsförmedlingen!!! Och visst jag kunde ta ledigt men fick då ingen a-kassa

Jo om du har åtgärd i fas 3 får du 4 veckors bet ledighet! Inte när du har akassa men i fas 3 har du ersättning från fk!
  • Anonym (hff)
    Anonym (?) skrev 2013-10-23 10:33:25 följande:
    Nej, de är obetalda. På semester är man inte aktivt jobbsökande därav är de obetalda. 

Anonym (?) skrev 2013-10-23 10:33:25 följande:
    Nej, de är obetalda. På semester är man inte aktivt jobbsökande därav är de obetalda. 

Men ge dig! Min man fick 4 veckors betald semester i sommar! :))
  • Anonym (hff)
    Anonym (pinsamt) skrev 2013-10-23 11:09:21 följande:
    fick min man ut 9000 i månaden för de där beskriver skulle han va överlycklig! Nu får han 3500 av att va hemma, söka jobb och gå till af då och då! Din man är bortskämd så de skriker om det!!!!!!  

Jaha ok jag frågade han nu och han brukar få ut drygt 10000 kr. Dessutom har vi sparpengar mycket! ! Så visst är han bortskämd! Vi säger väl så då
  • Anonym (hff)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 14:08:41 följande:
    Inte tror ni i tråden på allvar att nästan 35 000 personer hellre sitter av sin tid hos Fas3-anordnare, arbetar ideellt hos diverse second-hand-butiker eller mockar skit på ridskolor för en ersättning som max ligger på ca 9000 kr efter skatt, inga jobbskatteavdrag och reseersättning utgår bara för den del som överstiger 600 kr per månad?

Arbetsgivarorganisationer är trötta på att det skickas oändligt många spontanansökningar och att det kommer en massa arbetslösa och knackar dörr och vill lämna sitt CV.

En stor andel av de som finns i Fas3 är äldre än 50 år, många av de som finns där är de som inte fick permanent sjukersättning utan istället hänvisades till AFs rehabiliteringsinsatser där tydligen Fas3 är en av insatserna. 

Max 9000 är fel. Min man brukar få ut 10300 som bäst beroende på hur många arbetsdagar det är i månaden.
  • Anonym (hff)
    Anonym (Skitsnack) skrev 2013-10-23 19:31:01 följande:
    VAD gör din man då, konkret? Sitter på arslet (enligt dina egna ord) och petar sig i näsan? Var nöjd att han får 9000 kr per månad för att sitta och undersöka sin navel.

Nä han får ut drygt 10000 har jag hört nu . Det finns ju inga sysslor på arbetsplatsen har jag skrivit flera ggr. Han vill ju jobba men vad ska han göra menar du? Du låter mest sur och avundsjuk
  • Anonym (hff)
    Anonym (f3) skrev 2013-10-23 19:47:11 följande:
    Ja och då har din man den högsta A--kassan vilket en stor andel i Fas3 inte har, 10% får försörjningsstöd eftersom de inte är berättigade till ersättning från FK. Ett antal av de som lämnar jobb och utvecklingsgarantin innan Fas3 är sammanlevande med någon som har försörjningsplikt dessa är inte ens berättigade till försörjningsstöd.

Jag vet att det är så. Vi har det rätt bra ska inte klaga. Jag får ut 16000 på min lön plus Barnbidrag 2250 min man 10000. Sen har vi stora summor sparpengar.
  • Anonym (hff)
    Anonym (bra) skrev 2013-10-29 15:11:43 följande:
    Nej,snarare slavarbete.

Det är slavarbete pga den som är i fas 3 inte får nån lön av arbetsgivaren men arbetsgivsren får betalt för att ha den arbetslösa hos sig! ! AG tjänar pengar på den arbetslösa alltså
Svar på tråden Så j***a trött på mitt vuxendagis!!!