• Anonym (håret)

Hårstrå sitter fast i svalget/struplocket

Inatt vaknade jag av att jag satte ett långt hårstrå i halsen, kanske ca 30 cm långt. Det känns väldigt obehagligt och jag känner att det fastnat i svalget. Det är tillräckligt långt ner för att jag inte ska se det, men tillräckligt högt upp för att jag ska känna att det är kvar i svalget. Har försökt äta för att på så vis "trycka ner" hårstråt och låta kroppen ta hand om det den naturliga vägen. Men nu sitter den där den sitter. Vad ska jag göra? Det är väldigt obehagligt, och mår dessutom redan illa pga att jag är gravid i vecka 16. Vill inte åka till akuten på vårdcentralen, de kan ändå inte göra något. Närmaste sjukhus med utrustning för öron/näsa/hals finns 2 timmar härifrån. Tacksam för hjälp och råd! (Skriver från mobilen, därför saknas styckeindelning.)

• Svar på tråden Hårstrå sitter fast i svalget/struplocket
  • Anonym (håret)

Ja, jag har försökt att äta knäckebröd och även annat "hårt och rivigt". Tuggade till och med brödet extra lite för att det kanske skulle hjälpa ännu mer, men det verkar inte ha fungerat.

• Anonym (-0-0-0-)

Förhoppningsvis har hårstrået lossnat nu men annars ska du självklart ta kontakt med vårdcentralen. Sitter det så att man kan se det så ska de absolut kunna ta bort det. Om de inte kan behöver du ändå en remiss därifrån för att få komma till ÖNH.

• Anonym

Hårstrået sitter fortfarande fast på samma trots att jag försökt äta "hård och vass" mat. Har även försökt dricka mängder med vatten. Funderar om det snört in sig i struplocket eller stämbanden. Det har börjat svida och skava en aning, inte alls bekvämt.. Imorgon ska jag ringa vårdcentralen, får se vad de säger.

Är dock lite orolig över hur utplockandet ska gå till. Otäckt att vara vaken när folk gräver i halsen. Är dessutom illamående pga graviditet. Bara att borsta de bakre tänderna ger mig kväljningar.. Och sövning känns inte aktuellt, heller inte lugnande medel. Sånt får man väl ändå inte ta under graviditeten ?! ..

Känns verkligen som att jag har en stor hårboll i svalget, fast det bara är ett enda hårstrå. Hur klantig får man bli egentligen... Nästan pinsamt att ringa vårdcentralen för ett sånt här ärende..

Dessutom, hur prioriterat är ett sånt här fall hos vårdcentralen eller ö-n-h på sjukhuset? I värsta fall kan det dröja veckor innan man får en tid ... :(

• Anonym (Läkaren)

Ta en klunk avloppsupplösningsmedel kanske? Eller kör ner en rensare och rör om. Eller hosta så hår bollen kommer upp? Hårstrået kan annars slå rot där och du blir tvungen att ansa det hela tiden.

• Anonym (-0-0-0-)
    Anonym skrev 2013-10-22 22:15:04 följande:
    Hårstrået sitter fortfarande fast på samma trots att jag försökt äta "hård och vass" mat. Har även försökt dricka mängder med vatten. Funderar om det snört in sig i struplocket eller stämbanden. Det har börjat svida och skava en aning, inte alls bekvämt.. Imorgon ska jag ringa vårdcentralen, får se vad de säger.

Är dock lite orolig över hur utplockandet ska gå till. Otäckt att vara vaken när folk gräver i halsen. Är dessutom illamående pga graviditet. Bara att borsta de bakre tänderna ger mig kväljningar.. Och sövning känns inte aktuellt, heller inte lugnande medel. Sånt får man väl ändå inte ta under graviditeten ?! ..

Känns verkligen som att jag har en stor hårboll i svalget, fast det bara är ett enda hårstrå. Hur klantig får man bli egentligen... Nästan pinsamt att ringa vårdcentralen för ett sånt här ärende..

Dessutom, hur prioriterat är ett sånt här fall hos vårdcentralen eller ö-n-h på sjukhuset? I värsta fall kan det dröja veckor innan man får en tid ... :(
    Du får hjälp samma dag du söker om du har en främmande kropp i svalget. Speciellt eftersom du har besvär av det.
  • Anonym

Har inte ringt vårdcentralen än.. Försöker intala mig att håret håller på att lossna av sig själv. Imorgon har jag en tid till tandläkaren (som har varit bokad sedan länge). De har ju små speglar och grejer. Kanske de kan se om något sitter fast där? Tandläkaren huserar i byggnaden bredvid vårdcentralen. Om de ser något i svalget kan jag ju bara gå över till vårdcentralen när jag är klar.

• Anonym

Jävla inkompetenta sjukvård. Var till VC idag och fick löfte från SSK om att läkaren skulle kika i svalget med laryngoskop (endoskop finns inte på VC). När jag får träffa läkaren får jag öppna munnen och hon lyser med ficklampa. Hon säger, jag kan inte se något. Ring till öron-näsa-hals på måndag. Tack och hej.

JÄVLA INKOMPETENTA SKITSTÖVEL!

Smärtan och skavandet i halsen blir bara värre och värre. Det gör ont när jag andas, pratar, äter, dricker.. HELA TIDEN! Dessutom har jag knappt kunnat sova. Smärtan verkar sitta mer åt höger och sträcker sig nu från struphuvudet och nedåt. Misstänker att hårstråt letat sig ner i höger huvudbronk. :(

Jag tänker INTE vänta till måndag. Jag är gravid och lider fruktansvärt! Är det etiskt försvarbart att tvinga en gravid kvinna (som redan har krämpor av graviditeten) att lida i tre dagar till? Så att hon inte kan äta eller sova ordentligt?!

Dessutom, om hårstråt är i lungan är risk för lunginflammation stor.

Jag ska ringa 1177 kring kl 17. Ringer jag före det kommer jag automatiskt kopplas till min egen VC (så fungerar det i mitt landsting). 1177 kan nog hänvisa mig till en av de två sjukhusen som finns i länet. Jag vägrar vänta. Det går bara inte! Det är inte humant att behandla folk såhär.

Ett hårstrå i halsen må låta fånigt, men jag lider fruktansvärt av det!

• Anonym (-0-0-0-)
    Anonym skrev 2013-10-25 14:58:48 följande:
    Jävla inkompetenta sjukvård. Var till VC idag och fick löfte från SSK om att läkaren skulle kika i svalget med laryngoskop (endoskop finns inte på VC). När jag får träffa läkaren får jag öppna munnen och hon lyser med ficklampa. Hon säger, jag kan inte se något. Ring till öron-näsa-hals på måndag. Tack och hej.

JÄVLA INKOMPETENTA SKITSTÖVEL!

Smärtan och skavandet i halsen blir bara värre och värre. Det gör ont när jag andas, pratar, äter, dricker.. HELA TIDEN! Dessutom har jag knappt kunnat sova. Smärtan verkar sitta mer åt höger och sträcker sig nu från struphuvudet och nedåt. Misstänker att hårstråt letat sig ner i höger huvudbronk. :(

Jag tänker INTE vänta till måndag. Jag är gravid och lider fruktansvärt! Är det etiskt försvarbart att tvinga en gravid kvinna (som redan har krämpor av graviditeten) att lida i tre dagar till? Så att hon inte kan äta eller sova ordentligt?!

Dessutom, om hårstråt är i lungan är risk för lunginflammation stor.

Jag ska ringa 1177 kring kl 17. Ringer jag före det kommer jag automatiskt kopplas till min egen VC (så fungerar det i mitt landsting). 1177 kan nog hänvisa mig till en av de två sjukhusen som finns i länet. Jag vägrar vänta. Det går bara inte! Det är inte humant att behandla folk såhär.

Ett hårstrå i halsen må låta fånigt, men jag lider fruktansvärt av det!
    Det var inget bra bemötande. Om besvären är så stora som du beskriver skulle de ha remitterat dig idag. Hoppas du får hjälp i kväll.
Svar på tråden Hårstrå sitter fast i svalget/struplocket