• Sofiaros76

14 åring sova över med pojkvänen?

Min dotter är 14 och har nästan precis skaffat pojkvän och nu tjatar hon på mig om att sova över med han! Hur ska man svara? Är det förtidigt eller är de helt okej? Ska man vara hemma eller är det bättre att hålla sig undan? Låter ni era tonåringar sova över med deras pojkvän/flickvän? Man vill ju inte att det ska ske en olyckshändelse...(Han är 16)

• Svar på tråden 14 åring sova över med pojkvänen?
  • bellan
    Loppsan skrev 2013-10-24 10:24:42 följande:
    Jag skulle säga att de får sova ihop hemma hos mig/oss. Men innan det skulle jag prata med dottern om sex och preventivmedel. Säga att om de tänker ha sex så måste de skydda sig. Skulle även ringa pojkens föräldrar och be om deras syn på saken, samt höra efter om de kan hjälpa honom skaffa kondomer också. För även om ungarna säger att de inte ska ha sex, så kan man inte tro på det rakt av och riskera en (oönskad) graviditet.
    Det lät som ett mycket bra tips! 
  • bellan

Jag fick åka till min pojkvän i Nässjö när jag var 14. Bodde typ 9 mil därifrån. Min mamma hade pratat med min killes mamma och sagt att det var ok.
    Jag sov över där varannan helg. Och ja efter några helger hade vi faktiskt sex. Men då hade jag pratat med mamma om sex och fått p-piller. Min pojkvän hade även fått kondomer av sin pappa.
    Öppenhet är viktigast!
    Sex kan man aldrig förhindra.  

• aleakim

Jag hade sagt ja, förutsatt att dottern gick med på att gå till UM och skaffa något sorts p-medel. Det var villkoret jag fick när jag ville sova hos min första pojkvän då jag var 15, det mamma inte visste var att jag redan hade varit där och skaffat p-piller. När hon fick höra det så lugnade hon sig betydligt för då hade jag ju tagit ansvar och visade att jag förstod innebörden av det hela. 

Så utan p-medel så hade jag sagt nej, att de redan har sex är väl ganska troligt så man kan väl se det som en chans att föra en öppen dialog kring det och se till att de tar ansvar. 

• cattus

14 år, nej glöm det!
    Skulle aldrig falla mig in att låta dom sova tillsammans.

• Minniemousemommy
    Sofiaros76 skrev 2013-10-24 09:58:41 följande:
    Min dotter är 14 och har nästan precis skaffat pojkvän och nu tjatar hon på mig om att sova över med han! Hur ska man svara? Är det förtidigt eller är de helt okej? Ska man vara hemma eller är det bättre att hålla sig undan? Låter ni era tonåringar sova över med deras pojkvän/flickvän? Man vill ju inte att det ska ske en olyckshändelse...(Han är 16)
    Åh, nej aldrig. Usch vad hemskt. Vad ska hon ens med en partner till? Kärlek får hon av familj och vänner, barn ska hon inte skaffa än. Skulle aldrig låta min 14 åriga flicka sova över med en 16 åring kille. Vad vill en 16 årig kille med en tjej på en natt förutom att ligga med henne? Folk blir av med oskulden så sjukt unga nu för tiden, ska inga föräldrar sätta stopp för det snart? Vad kommer härnäst, en 7 åring som vill sova över med sina pojkvänner, ha hemmafest, vara ute hela natten och röka på? När ska ni hindra era barn?
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2013-10-24 22:24:49 följande:
    Åh, nej aldrig. Usch vad hemskt. Vad ska hon ens med en partner till? Kärlek får hon av familj och vänner, barn ska hon inte skaffa än. Skulle aldrig låta min 14 åriga flicka sova över med en 16 åring kille. Vad vill en 16 årig kille med en tjej på en natt förutom att ligga med henne? Folk blir av med oskulden så sjukt unga nu för tiden, ska inga föräldrar sätta stopp för det snart? Vad kommer härnäst, en 7 åring som vill sova över med sina pojkvänner, ha hemmafest, vara ute hela natten och röka på? När ska ni hindra era barn?
    Du har inte tänkt på att det kanske är ömsesidig kärlek, om än tonårskärlek, det handlar om och att tjejen lika gärna kan vara den drivande när det kommer till sex?

Är du paranoid för allt?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gladskit
    Minniemousemommy skrev 2013-10-24 22:24:49 följande:

Jag tror att du är fel ute om du tror att alla relationer i ungdomen går ut på att killen vill ha sex, att det är det enda han vill, och att tjejen ska ställa upp. Finns säkert killar som "bara vill en sak" men samtidigt en väldans massa fina killar som har helt andra avsikter. Som är kära!

Och att dra likhetstecken mellan första kärleken kring 14-15 år och att sjuåringar ska ha hemma pojkvänner och röka på är ju helt galet. Vad för värld lever du i?

Jag och min man blev ihop i tonåren. Det tog ett år in i vår relation innan vi hade sex första gången. Vi gjorde massa annat när vi träffades, spelade kort, hängde på ungdomsgården, gick på bio, satt hemma hos någon av oss och tittade på film med familjen. Det var inte alls så som du beskriver det.   
  • viseversa

Nope jag hade inte låtit dom sova ihop. Har en vän som lät sin 12/13 åring sova hos sin kille. Jag tyckte det var helt galet oansvarigt. Hennes ursäkt var att "men dom kan ha sex ändå" Visst men man behöver inte göra det ännu lättare för dom. En 12 åring och även en 14 åring är för unga för sex enligt mig. 

Instagram...LOVALOVISA
  • Minniemousemommy
    Gladskit skrev 2013-10-25 08:31:33 följande:

Jag tror att du är fel ute om du tror att alla relationer i ungdomen går ut på att killen vill ha sex, att det är det enda han vill, och att tjejen ska ställa upp. Finns säkert killar som "bara vill en sak" men samtidigt en väldans massa fina killar som har helt andra avsikter. Som är kära!

Och att dra likhetstecken mellan första kärleken kring 14-15 år och att sjuåringar ska ha hemma pojkvänner och röka på är ju helt galet. Vad för värld lever du i?

Jag och min man blev ihop i tonåren. Det tog ett år in i vår relation innan vi hade sex första gången. Vi gjorde massa annat när vi träffades, spelade kort, hängde på ungdomsgården, gick på bio, satt hemma hos någon av oss och tittade på film med familjen. Det var inte alls så som du beskriver det.   
    Jag menade ju självklart att jag bara undrade när ni skulle hindra era barn? Skulle vissa hindra sin 7 åring om hon vill vara ute på natten med sin vänner tex?

Sen är det en väldig skillnad från när vi var unga och nutidens ungar. Och dom allra flesta 14-16 åriga tonåringar exprimenterar med sin sexuallitet varje dag och vill självklart prova på att ha sex också. Det är en väldig sexpress nu för tiden, yngre och yngre bli av med oskulden osv. Det tycker jag är fel. Ja, det finns fina killar också, men dom allra flesta är ändå dumma och kåta. Det ligger i naturen liksom.
  • Gladskit
    Minniemousemommy skrev 2013-10-25 11:57:56 följande:
    Jag menade ju självklart att jag bara undrade när ni skulle hindra era barn? Skulle vissa hindra sin 7 åring om hon vill vara ute på natten med sin vänner tex?

Sen är det en väldig skillnad från när vi var unga och nutidens ungar. Och dom allra flesta 14-16 åriga tonåringar exprimenterar med sin sexuallitet varje dag och vill självklart prova på att ha sex också. Det är en väldig sexpress nu för tiden, yngre och yngre bli av med oskulden osv. Det tycker jag är fel. Ja, det finns fina killar också, men dom allra flesta är ändå dumma och kåta. Det ligger i naturen liksom.

Och då tror jag inte att någon skulle låta en sjuåring vare sig ränna ute på natten eller röka på. Även om jag förstår hur du menar. Det är inte samma sak (i mina ögon) som att låta en förälskad fjortonåring eventuellt sova över hos en pojkvän.

Det är säkert en ökad press idag, det lär jag bli varse så småningom, min son är bara sju år gammal. Men då ser jag det som min uppgift att ge honom så pass sunda värderingar jag bara kan och se till att han växer upp till en ung man som behandlar sina partners med respekt. 
  • dukat

Det är väl helt naturligt Och klart du ska vara hemma.Idag är det ju snarae regel än undantag att tjej o kille sover i samma rum som kompisar hemma hos varann eller typ på klassresor,scoutläger ,ridläger osv.
     Det verkar ju väldigt ologiskt då att säga nej bara för att dom blivit kära .
    Sex kan dom och kommer dom att ha ändå.
    Mkt bättre att vara realistisk och se till att adekvata  kunskaper och skydd finns   

• emil13

asså snälla själv är man 13 år och inte får sova över med sin flickvän som man varit tillsammans med i snart 6 månader. alla mina kompisar får! men inte jag vad tror dom ska hända vi är 13 båda 2 och har pratat med varandra om att det är för tidigt. bara sova över big deal? hon får iallafall det men inte jag. så pinsamt är det, verkligen ingen respekt till mina föräldrar just...man lever bara 1 gång, om man vill ha sex tidigt eller inte bestämmer man väl själv.. tycker inte det är föräldrarnas beslut. jag skäms iallafall jätte mycket eftersom hon och alla mina kompisar får. har berättat till min flickvän att ja inte fick sova över med henne, hon vart verkligen ledsen och det är så sjukt tråkigt. vi tänkte inte ens ha sex... 

• nagev
    emil13 skrev 2014-07-01 13:12:22 följande:

asså snälla själv är man 13 år och inte får sova över med sin flickvän som man varit tillsammans med i snart 6 månader. alla mina kompisar får! men inte jag vad tror dom ska hända vi är 13 båda 2 och har pratat med varandra om att det är för tidigt. bara sova över big deal? hon får iallafall det men inte jag. så pinsamt är det, verkligen ingen respekt till mina föräldrar just...man lever bara 1 gång, om man vill ha sex tidigt eller inte bestämmer man väl själv.. tycker inte det är föräldrarnas beslut. jag skäms iallafall jätte mycket eftersom hon och alla mina kompisar får. har berättat till min flickvän att ja inte fick sova över med henne, hon vart verkligen ledsen och det är så sjukt tråkigt. vi tänkte inte ens ha sex... 

Ja du jag kan ju bara tycka synd om dej då För det normala är ju att killar o tjejer sover över hos varann och så klart i samma rum Så är det ju på dom flesta läger också som scouter och friluftsfrämjandet osv.Så osis för dej att dina päron är som dom är Men det är dom som bestämmer dessvärrre för dej
  • fjorton

Hej! Jag är själv fjorton och ska berätta hur jag har det och ser på det. 
    Jag blev tillsammans med en kille som var 14 när jag var 12. Då frågade han en gång om jag var redo och vi tog det när jag var redo så jag svarade såklart nej. Vi gjorde slut på grund av att han hade det tufft hemma och ville inte dra in mig i familjegrejen. 

När jag börjat sjuan och han nian på samma skola jag fyllde 14 och han 16 så blev vi tillsammans igen. Vi strulade¨och gjorde normala saker. Han frågade om jag var redo då jag var osäker så vi gjorde det alltså inte. Vi ville sova över men i början fick vi inte. Sedan fick jag okej av mina föräldrar då hans sa nej. Men anledningen att vi ville sova över var inte för att ha sex. Vi ungdomar vill sova över för att prova på att vara vuxna och sova i samma säng som sin pojkvän. Att prova vuxet liv. Gå upp tillsammans på morgonen och äta mysig frukost med varandra. Hoppas ni förstår vad jag menar nu. 

Och visst efter att ha sovit över några nätter skulle vi väll blivit nyfikna på sex. 

Jag har aldrig pratat med mina föräldrar om sex men vet ändå att dem är rädda för att han skulle göra något jag gick med på. Men så skulle det inte bli eftersom det 14åringar inte vill det vill dem oftast inte och säger ifrån. En normal kille skulle ha lyssnat på det. Sen tycker jag absolut man ska låta dem vara tillsammans ett tag innan dem sover över med varandra för att dem ska lära känna varandra först.

Hoppas ni förstår!

• dukat

Tror nog att många tycker o tänker som "fjorton" Tycker själv det känns riktigt och bra Som förälder kommer man ingen vart med förbudsstrategi

• 20032013

Tycker det är ok! Dom är 14 och 16 och dom gör vad dom känner för även om det inte blir någon övernattning. Bättre o få vara hemma och få sova/mysa tillsammans i sin säng! Va glad att hon är så öppen och berättar vad hon vill! 

• nagev

Att tjejer o killar som kompisar sover över hos varann är väl idag snarae regel än undantag.Och det oberoende av ålder då.Osannolikt att dom har sex med varann då spec om dom är fler än 2 i rummet.Är det med flickvän resp pojkvän kommer oftast sex in i bilden men det bästa man kan göra då är ju att ha ett förtroligt och informativt samtal om saken Förbud tror jag inte på Det skapar bara sämre förhållande och sämre förtroende

Svar på tråden 14 åring sova över med pojkvänen?