• Gojtan

Enorma godispåsar i lösgodis!!

Hej!!

Jag måste bara skriva ett inlägg för att se om det finns någon där ute som öht reagerat på hur stor skillnad i storlek det är på godispåsar idag jämfört med när vi var små (är 38 år)??!

Jag kan förstå det rent taktiska av dem som tjänar på godisförsäljning eftersom man säkert rent psykologiskt lockas att plocka lite mer.

Det som stör mig är när jag tar med mig min lille 4-åring till affären och ska plocka ihop en liten påse åt honom. Jag tycker de påsar som säljs som "lördagsgodis-påsar", är för stora för små barn i 4-årsåldern så jag vill plocka lite i en påse istället. Men när han ser att de där 100g som knappt täcker botten på påsen, så tycker han så klart att det ser väldigt lite ut!!!

Ja jag löser det med att köpa en tablettask istället ibland, inte ta med honom och fylla lite i en 1-liters plastpåse hemma eller bara ge honom några godisar ur familjens påse. Men jag förundras över att ingen verkar reagera på det här öht!?? Eller har jag missat ngt???

Min 4-åring kommer ju bli äldre och vilja ha mer en dag och då blir det inte lika lätt att motivera varför påsen inte är full.

Det finns säkert hundra lösningar även där. Jag tycker bara det är både etiskt och moraliskt fel att göra påsarna så stora!

• Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!
  • PrinsessanLeia

Jag köpte godis för mellan 4,90 och 8,90 när jag var sådär 11-15 år för 20 år sedan. Tror äpplen kostade kanske 10-12 kr/kg då, alltså har det dubblerats

Aniiee skrev 2013-10-28 19:01:16 följande:
    Dubblerats vet jag inte, men helt klart har priset på frukt ökat mer än priset på lösgodis (som också har ökat.....)
    Yaoi is the opiate of the fangirls

• Momat
    pigglet skrev 2013-10-28 18:51:26 följande:
    De påsarna som finns på ica maxi rymmer 5 liter! Jag var på en föreläsning och föreläsaren hällde vatten i påsen - det rymdes faktiskt 5 liter! Ni kan ju prova...

Ja, det är konstigt. En ostkrokspåse kunde man få för 10 kronor, men då var den mindre än de som finns idag. Så där tror jag tom att priserna minskat.

Alltså 5 liter är ju sjukt mycket godis.
    Här i Finland har vi inte så stora påsar (åtminstone inte där jag bor), jag skulle gissa att det ryms ca 1 liter i påsarna, max 1,5 (papperspåsar med platt botten).

Eftersom jag tycker att våra påsar är enorma, så har jag förklarat åt barnen att man kan behöva stora påsar om man ska ha kalas eller så, men vanligt lördagsgodis ska bara vara så mycket att det täcker botten. Än så länge har de inte ifrågasatt detta, men det kommer väl sen när de blir äldre och ser hur mycket godis "alla andra" köper... 
  • Tow2Mater
    Butterscotch skrev 2013-10-28 18:44:59 följande:

Nej, på krogen är det ju standardstorlekar man får när man beställer. Men man dricker ju bara så mycket som man vill ha. Kanske är det ovanligt att folk lämnar dryck i glaset? Jag gör det (även om det kanske känns lite dumt ibland att inte äta/dricka upp det man betalat för).
    Standardstorleken på en "stor stark" brukade vara 0.56L, dvs motsvara en pint. Men det ändrades till 0.4L på 90-talet. Har hort den under 2000-talet ytterligare minskat till 0.35L på en del ställen. Så det är inte riktigt "standardstorlek" om man ser over lite tid. :) (Vi kommer nog snart till att det motsvarar 1 dl om 20 år.)
  • pigglet
    Momat skrev 2013-10-28 19:35:36 följande:
    Alltså 5 liter är ju sjukt mycket godis.
    Här i Finland har vi inte så stora påsar (åtminstone inte där jag bor), jag skulle gissa att det ryms ca 1 liter i påsarna, max 1,5 (papperspåsar med platt botten).

Prova hälla vatten i en sådan påse. Jag gissar att du blir överraskad...
  • pigglet

I mitten av 80-talet kostade en ostkrokspåse ca 10 kronor, men den var mycket mindre än de är idag (kommer ni ihåg de där avlånga, smala påsarna? Kan de ha rymt 100 gram kanske?) Så de har faktiskt blivit billligare de sista 30 åren.

En gott o blandat kostade 10 kronor. Mindre godispåsar låg mellan 6-10. (ja, jag kommer ihåg, för min kompis fick 10 kronor i veckopeng och kunde köpa påsar. Själv fick jag 5 kronor och då räckte det inte till en påse).
    Klubbor:1 krona.

Så jag skulle säga att inget har hänt med priserna på godis och annat snask.

Priserna på frukt har jag inte samma koll på. Men i mitten av 90-talet tror det mesta (äpplen, apelsiner, päron, bananer) kostade ca 10 kronor/kg ordinarie.      

• Aniiee
    pigglet skrev 2013-10-28 21:48:12 följande:
    I mitten av 80-talet kostade en ostkrokspåse ca 10 kronor, men den var mycket mindre än de är idag (kommer ni ihåg de där avlånga, smala påsarna? Kan de ha rymt 100 gram kanske?) Så de har faktiskt blivit billligare de sista 30 åren.

En gott o blandat kostade 10 kronor. Mindre godispåsar låg mellan 6-10. (ja, jag kommer ihåg, för min kompis fick 10 kronor i veckopeng och kunde köpa påsar. Själv fick jag 5 kronor och då räckte det inte till en påse).
    Klubbor:1 krona.

Så jag skulle säga att inget har hänt med priserna på godis och annat snask.

Priserna på frukt har jag inte samma koll på. Men i mitten av 90-talet tror det mesta (äpplen, apelsiner, päron, bananer) kostade ca 10 kronor/kg ordinarie.      
    Du glömmer en sak: Inflationen. 10 kr 1985 är "värda" 20 kr idag, lite drygt. Så jo, godis är billigare idag än då.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Elas

Jag har oxå reagerat på det här och har med en 4årig son.. Vi äter inte godis varje vecka men någon gång i månaden blir det ju.. Vi gör så att jag håller påsen och han plockar (så det täcker halva botten av påsen ungefär). Sedan blippar jag påsen och lägger ner den i matkassen så han brukar aldrig reagera på hur lite det är i påsen.. Och när han plockar och jag tycker det börjar bli lagom för hans del så säger jag "stopp,stopp nu har du plockat jätte mycket!" Sedan när vi kommer hem så häller jag det i en liten skål och då ser det mer ut! Det har funkat hittills och han är nöjd. Men jag irriteras över att de inte kan ha två allternativ på påsarna så att man själv fick välja storlek! Och dessa färdiga påsar (t.e.x tom och jerry) det är ju godis för en 15åring, förstår inte varför det ska vara så himla överdrivet!!!!

• Gojtan

Jag skulle önska att detta kom upp mer på tal och att folk agerar lite mer mot det här. Jag läser själv till civilekonom och läser just för tillfället marknadsföring och nosar lite på hur organisationer gör för att öka vinsten och tro mig - detta är uttänkt och så länge det lönar sig och ingen reagerar på det så att det får konsekvenser för dem, så kommer de fortsätta!

• LottaF

När våra barn var små så fick de ibland köpa siochså många bitar, ibland en viss vikt, ibland för x antal kronor och ibland köpte jag eller pappatill dem. Aldrig något gnäll om det mer än en gång när den minste tog 10 minimini linser och vi la i fler och det var han själv som påpekade att det var för många bitar. Vår store grabb lärde sig snabbt om han skulle köpa stora, lätta eller tunga bitar och fick på så sätt alltid störst mängd men då allafick samma utgångspunkt accepterade alla det. Så mitt förslag är att ni bestämmer en viss vikt eller ett visst antal bitar tillsammans och trots att det bara är på botten såvar det ju den överenskommna mängden.

• Gojtan
    LottaF skrev 2013-12-16 21:45:14 följande:
    När våra barn var små så fick de ibland köpa siochså många bitar, ibland en viss vikt, ibland för x antal kronor och ibland köpte jag eller pappatill dem. Aldrig något gnäll om det mer än en gång när den minste tog 10 minimini linser och vi la i fler och det var han själv som påpekade att det var för många bitar. Vår store grabb lärde sig snabbt om han skulle köpa stora, lätta eller tunga bitar och fick på så sätt alltid störst mängd men då allafick samma utgångspunkt accepterade alla det. Så mitt förslag är att ni bestämmer en viss vikt eller ett visst antal bitar tillsammans och trots att det bara är på botten såvar det ju den överenskommna mängden.

Ja precis! Något i den stilen blir det nog. Man måste väl försöka hitta en strategi som funkar antar jag.
  • Valkyria75
    straw2008 skrev 2013-10-28 15:05:08 följande:
    Har aldrig sett en stor stark serveras som 1 dl ? Inte heller ett glad vin ? O att man sen nöjer dig alltså.

Kanske inte ute på krogen, men hemma dricker jag ofta så lite och inget mer. Inget konstigt tycker jag.
  • chrissepisse

Visst är påsarna stora men mina barn har aldrig reflekterat över mängden i påsen. De berättar vilka sorter de vill ha och så plockar jag några bitar av varj sort. När det är godisdags får barnen varsin egen, liten skål med sina favoriter. Vi har inte tradition med stor familjeskål och vi sparar bara det som blir över om vi har köpr för mycket.

• Tow2Mater
    Gojtan skrev 2013-12-16 21:27:22 följande:
    Jag skulle önska att detta kom upp mer på tal och att folk agerar lite mer mot det här. Jag läser själv till civilekonom och läser just för tillfället marknadsföring och nosar lite på hur organisationer gör för att öka vinsten och tro mig - detta är uttänkt och så länge det lönar sig och ingen reagerar på det så att det får konsekvenser för dem, så kommer de fortsätta!
    Men vad vill du att folk ska agera mot? Att foretag gor vad de kan for att få vinst? Att folk ska godisstrejka tills staten stiftar en lag som forbjuder en påse over en viss storlek?

Provat prata med din lokala godisaffär och be dem ta in mindre påsar i tillägg till de storre? Min affär brukar t ex kunna ta hem vissa varor jag vill ha.

Du tror väl inte affärena som har gratisbananer till branen gor det for att vara snällla mot barnen? De gor det for att oka sin vinst - genom nojdare kunder, och genom kunder som stannar längre vid varje tillfälle. Så du kanske har nåt emot gratisbananer nu också?
  • Butterscotch
    Tow2Mater skrev 2013-12-17 18:27:17 följande:
    Men vad vill du att folk ska agera mot? Att foretag gor vad de kan for att få vinst? Att folk ska godisstrejka tills staten stiftar en lag som forbjuder en påse over en viss storlek? Provat prata med din lokala godisaffär och be dem ta in mindre påsar i tillägg till de storre? Min affär brukar t ex kunna ta hem vissa varor jag vill ha. Du tror väl inte affärena som har gratisbananer till branen gor det for att vara snällla mot barnen? De gor det for att oka sin vinst - genom nojdare kunder, och genom kunder som stannar längre vid varje tillfälle. Så du kanske har nåt emot gratisbananer nu också?

Jag förstår inte heller problematiken riktigt. Folk måste ju själva ta ansvar över hur mycket onyttigheter de stoppar i sig, det kan ju inte vara företagens problem att tvingas göra mindre förpackningar?
Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!