• Gojtan

Enorma godispåsar i lösgodis!!

Hej!!

Jag måste bara skriva ett inlägg för att se om det finns någon där ute som öht reagerat på hur stor skillnad i storlek det är på godispåsar idag jämfört med när vi var små (är 38 år)??!

Jag kan förstå det rent taktiska av dem som tjänar på godisförsäljning eftersom man säkert rent psykologiskt lockas att plocka lite mer.

Det som stör mig är när jag tar med mig min lille 4-åring till affären och ska plocka ihop en liten påse åt honom. Jag tycker de påsar som säljs som "lördagsgodis-påsar", är för stora för små barn i 4-årsåldern så jag vill plocka lite i en påse istället. Men när han ser att de där 100g som knappt täcker botten på påsen, så tycker han så klart att det ser väldigt lite ut!!!

Ja jag löser det med att köpa en tablettask istället ibland, inte ta med honom och fylla lite i en 1-liters plastpåse hemma eller bara ge honom några godisar ur familjens påse. Men jag förundras över att ingen verkar reagera på det här öht!?? Eller har jag missat ngt???

Min 4-åring kommer ju bli äldre och vilja ha mer en dag och då blir det inte lika lätt att motivera varför påsen inte är full.

Det finns säkert hundra lösningar även där. Jag tycker bara det är både etiskt och moraliskt fel att göra påsarna så stora!

• Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!
  • Aniiee

Det första som äter är ögonen, så är det. Sen har vi den inbyggda biten (en gen, tror jag) som säger : Ät allt du kan NU för du kanske inte får något imorron." Ologiskt idag, när vi i princip kan äta vad som helst när som helts, men väl så logisk under däggdjurens 220 miljoner långa historia. Men tyvärr går evolutionen inte så snabbt. Vi äter upp det som finns, helt enket.

Ovanstående är naturligtvis en generalisation. Men tester har gjorts bland annat om hur storleken på tallriken inverkar på hur mycket vi äter. Överviktiga får ibland rådet att byta från morderna tallrikar till moderna assietter. Det verkar som att stora flertalet faktiskt blir mätta av att äta på assiett. Så kan man också ta till argumentet att en normalstor assiett år 2013 är lika stor som en normalstor tallrik 1950.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Tow2Mater
    Gojtan skrev 2013-10-27 20:47:59 följande:
    Hej!! Jag måste bara skriva ett inlägg för att se om det finns någon där ute som öht reagerat på hur stor skillnad i storlek det är på godispåsar idag jämfört med när vi var små (är 38 år)??! Jag kan förstå det rent taktiska av dem som tjänar på godisförsäljning eftersom man säkert rent psykologiskt lockas att plocka lite mer. Det som stör mig är när jag tar med mig min lille 4-åring till affären och ska plocka ihop en liten påse åt honom.
    Fanns det självplock då? Det jag minns var att vi gick till kiosken där en person plockade åt en och priset var per styck, inte per gram eller kg. Påsarna var små, men kanske mer av orsaken det inte gick fort att fylla dem då det skulle räknas ören per godisbit (en del kostade 10 öre, andra 50 öre, 75 öre etc).
  • Tow2Mater

Annars känns det som påsarna typ "Godispåse" eller vad de nu heter (de där med lite karameller, nån tablettask, ett par klubbor) idag blivit bara mindre i innehåll med åren, men såklart dyrare i pris....

• Gladskit

Läs boken "Godis åt folket" som bl.a. handlar om hur lösgodiset tog över marknaden. Intressant läsning!
    Jag tycker också att påsarna är galet stora, och min sons godis täcker knappt botten på påsen.
    Men det får väl vara så. Han är 7 år gammal och får plocka 7 sorter och det är han nöjd med.
    Han vet också att godis kostar, så det är inte tal om att fylla nån påse här.   

• straw2008

Skulle någon här kunna tänka sig att dricka 1 dl vin eller öl de gånger ni dricker ?

I kinamockaskogen.....
  • mammasmirakel

Håller med!
    Ett alternativ hade ju faktiskt varit att ta fram godispåsar i olika storlekar, för olika behov.

• beccagranen

I vår ica affär finns det tre storlekar på påsarna, jättebra! Skulle gissa på att de små (som är märkta "lördagsgodis") rymmer ca 1-1,5dl. alldeles lagom för 6åringen att hålla sig till. Sen finns det 1L och 2L påsar, vilket också är bra nu när det ska fyllas på inför halloween mm. =)

• Blåklocka

Usch ja, de är groteskt stora! På min tid var det en tunn liten vit papperspåse med några cirklar (?) på i olika färger. Och det var tanten i kiosken som plockade. Godisätandet idag känns ju helt absurt. Och ja, jag gillar godis, men är äcklad över vår överkonsumtion i allt som tex chips, läsk och godis. På min tid så fick man dela en 33 cl läsk en gång i månaden.......

• Gladskit
    beccagranen skrev 2013-10-28 13:04:47 följande:

I vår ica affär finns det tre storlekar på påsarna, jättebra! Skulle gissa på att de små (som är märkta "lördagsgodis") rymmer ca 1-1,5dl. alldeles lagom för 6åringen att hålla sig till. Sen finns det 1L och 2L påsar, vilket också är bra nu när det ska fyllas på inför halloween mm. =)

Det vore välkommet hos oss också.
    Här finns bara de superjättestora påsarna. Ett tag fanns två varianter men de "vanliga" försvann för ett tag sen. 
Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!