• Gojtan

Enorma godispåsar i lösgodis!!

Hej!!

Jag måste bara skriva ett inlägg för att se om det finns någon där ute som öht reagerat på hur stor skillnad i storlek det är på godispåsar idag jämfört med när vi var små (är 38 år)??!

Jag kan förstå det rent taktiska av dem som tjänar på godisförsäljning eftersom man säkert rent psykologiskt lockas att plocka lite mer.

Det som stör mig är när jag tar med mig min lille 4-åring till affären och ska plocka ihop en liten påse åt honom. Jag tycker de påsar som säljs som "lördagsgodis-påsar", är för stora för små barn i 4-årsåldern så jag vill plocka lite i en påse istället. Men när han ser att de där 100g som knappt täcker botten på påsen, så tycker han så klart att det ser väldigt lite ut!!!

Ja jag löser det med att köpa en tablettask istället ibland, inte ta med honom och fylla lite i en 1-liters plastpåse hemma eller bara ge honom några godisar ur familjens påse. Men jag förundras över att ingen verkar reagera på det här öht!?? Eller har jag missat ngt???

Min 4-åring kommer ju bli äldre och vilja ha mer en dag och då blir det inte lika lätt att motivera varför påsen inte är full.

Det finns säkert hundra lösningar även där. Jag tycker bara det är både etiskt och moraliskt fel att göra påsarna så stora!

• Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!
  • beccagranen
    Gladskit skrev 2013-10-28 13:37:09 följande:

Det vore välkommet hos oss också.
    Här finns bara de superjättestora påsarna. Ett tag fanns två varianter men de "vanliga" försvann för ett tag sen. 

Kanske en ide att kontakta er matbutik eller lägga en lapp i brevlådan om synpunkter? =)
  • EnGladPingvin

Arbetade tidigare hos en stor godisproducent och storleken på påsarna är ett rakt igenom medvetet beslut. Även att botten på påsen numera är platt finns det en tanke bakom. Tanken är såklart att påsen ska rymma mer utan att det ser så mycket ut. Det är inte handlarna som står för påsarna vanligtvis utan det är producenterna.

• straw2008
    EnGladPingvin skrev 2013-10-28 14:00:29 följande:
    Arbetade tidigare hos en stor godisproducent och storleken på påsarna är ett rakt igenom medvetet beslut. Även att botten på påsen numera är platt finns det en tanke bakom. Tanken är såklart att påsen ska rymma mer utan att det ser så mycket ut. Det är inte handlarna som står för påsarna vanligtvis utan det är producenterna.

Vet inte alla det ??
    I kinamockaskogen.....
  • Gladskit
    beccagranen skrev 2013-10-28 13:54:50 följande:

Kanske en ide att kontakta er matbutik eller lägga en lapp i brevlådan om synpunkter? =)

Det har jag gjort en gång, jag föreslog att de skulle ta in de där små påsarna med cirklarna på
    Men som sagt, påsarna har bara blivit större och större så uppenbarligen har de ingen tanke på att minska ner på dem. Vår ICA har heller inte sänkt priset på godis till påsk och halloween nu de senaste åren. Antar att de har sålt bra ändå, för folk som vill ha godis vill ha det oavsett pris verkar det som. Eller så har volymen minskat men de tar 8:90/hg så de tjänar säkert på det i alla fall. 
  • Butterscotch
    straw2008 skrev 2013-10-28 10:19:34 följande:
    Skulle någon här kunna tänka sig att dricka 1 dl vin eller öl de gånger ni dricker ?

Ja absolut, är det ovanligt menar du?
  • straw2008
    Butterscotch skrev 2013-10-28 14:20:42 följande:
    Ja absolut, är det ovanligt menar du?

Har aldrig sett en stor stark serveras som 1 dl ? Inte heller ett glad vin ? O att man sen nöjer dig alltså.
    I kinamockaskogen.....
  • Butterscotch
    straw2008 skrev 2013-10-28 15:05:08 följande:

Har aldrig sett en stor stark serveras som 1 dl ? Inte heller ett glad vin ? O att man sen nöjer dig alltså.

Nej, på krogen är det ju standardstorlekar man får när man beställer. Men man dricker ju bara så mycket som man vill ha. Kanske är det ovanligt att folk lämnar dryck i glaset? Jag gör det (även om det kanske känns lite dumt ibland att inte äta/dricka upp det man betalat för).
  • PrinsessanLeia

Det intressanta är ju comså att priset på lösgodis varit i princip kostant sen -90 medan priset på frukt dubblerats.

• pigglet

De påsarna som finns på ica maxi rymmer 5 liter! Jag var på en föreläsning och föreläsaren hällde vatten i påsen - det rymdes faktiskt 5 liter! Ni kan ju prova...

PrinsessanLeia skrev 2013-10-28 18:46:15 följande:
    Det intressanta är ju comså att priset på lösgodis varit i princip kostant sen -90 medan priset på frukt dubblerats.
    Ja, det är konstigt. En ostkrokspåse kunde man få för 10 kronor, men då var den mindre än de som finns idag. Så där tror jag tom att priserna minskat.

• Aniiee
    PrinsessanLeia skrev 2013-10-28 18:46:15 följande:
    Dubblerats vet jag inte, men helt klart har priset på frukt ökat mer än priset på lösgodis (som också har ökat.....)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Enorma godispåsar i lösgodis!!