Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Digestive skrev 2014-07-25 12:53:04 följande:
    Haha.. ja, för der går ju inte att se det såhär istället - att problemet ligger i att de som har möjligheten att uppfostra välfungerande barn i samhället, just inte gör det/har gjort det? Fast det kanske känns för jobbigt utifall du själv finns med, i själva problembilden?

Men ja, visst har vågorna av feminism gett samhället bakslag på sina håll. Frågan - om än i en sidodiskussion - är väl om det var värt det i det stora hela.

Sedan så får jag ändå ställa frågan; varför ska människor i första hand anpassa sig, ändra på sig och så vidare och inte systemen som tyglar vår vardag?
    ...och vidare behövs det bättre stöd för hemmafruar som vill återvända till arbetslivet. Idag är det svårt i Sverige, för att vi förutsätts inte vara borta från jobbet mer än ett år, högst två. I andra länder finns det en beredskap för att en kvinna som kommer tillbaka efter kanske åtta år, behöver återintroduktion: uppfräschningskurser, kompetensutveckling, gå bredvid någon i början o.s.v..

En kvinna som vill skilja sig MÅSTE också kunna garanteras en bostad, även om hon inte har någon inkomst i början. Idag får flyktingar alltid en lägenhet när de är redo att flytta ifrån asylboendet - de prioriteras till och med. Men en hemmafru (eller en svensk ung man eller kvinna som inte fått jobb men vill flytta hemifrån) får ingen lägenhet. Värden kräver i de fallen en ganska hög inkomst, fast anställning o.s.v..
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-07-25 13:15:01 följande:
    Då vet du inte hur tillväxt fungerar. Tillväxten handlar bara om mängden pengar som finns och visst tusan har riksbanken anledningar till att trycka nya pengar och banker anledningar tilk att låna ut mer krediter - om det just finns fler människor i faktiskt behov av pengar i lander.

Sveriges marknad blir knappast svagare av att pengar når ut i omlopp via stadskassan - något som folk behöver förstå idag, som jämför nationen med ett företag.

Kommunerna tar smällar, inte nationen och finanserna, men då sitter det inte heller en kommunistisk regering idag, för att uttrycka det milt.. så kommunernas offentliga behov kommer inte direkt i första hand - så visst går det runt kommuner som har det svårt, trots starka finanser i landet.

I en blå politik så är det meningen att välfärd ska skapas genom sin egen plånbok, inte via skatter som man sedan och bekvänt kan vänta in resultatet utav (som svensken är mer van vid).

Och ja, det var 40-talisterna som började men det var din generation, samt de fertila under 80-talet, som viftade bort politikernas önskan om folktillväxt. Mins du inte själv hur politikerna försökte, i förtret, att få folktillväxten att öka? Mins själv uppmaningarna under 80-talet. De gick ut flera gånger med pressmeddelanden och dylikt samt på olika vis försöka sporra en tillväxt politiskt - men ingen lyssnade eller tog det på allvar. Man kan väl säga att 40-talisterna lyckades med det där.. förespått redan 1961.
    Ett stort antal fattiga kan ju ändå inte låna pengar på banken till husköp eller annat. 

Felet politikerna har gjort när de har försökt uppmuntra oss att skaffa fler barn, är att de hela tiden bara gjort förändringar som ska underlätta för familjer med yrkesarbetande mammor. Allt bygger på föräldrapenning (som är mycket liten om man inte yrkesarbetat innan), möjligheten att ta ut föräldrapenningen flexibelt, billiga daghem o.s.v.. För  många blir det för jobbigt ändå att ha tre-fyra barn och kombinera med yrkesarbete. Det måste också finnas möjligheter att arbeta mindre ute... tror jag. Och kanske få hjälp med barnpassning och hushåll ändå, i någon mån. 
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-07-25 13:29:27 följande:
    Menade mer systemet som kräver ständig tillväxt, reformera bankernas tillåtelse att låna ut krediter långt över deras tillgångar och förpassa fiatpengar för ta tillbaka valutor som backas upp utav något faktiskt (som guld). Sådant skulle drastiskt minska behovet utav ständig tillväxt, på många sätt och viss, och drastiskt minska behovet utav en stor inhemsk marknad - och då göra det möjligt att till och med ha en jämn och naturlig folktillväxt, utan att förlora standarden i landet.

I mina ögon går man bakvägen, man klämmer hellre in en elefant genom den trånga källardörren, än att göra entren stor nog för en elefant.
    Jamen DET har du ju rätt i.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-25 18:02:04 följande:
    Jag tror att vi snart kommer att få se en formaliserad svensk variant av islam - lite sådär behagligt urvattnad och tolerant som en del kristna församlingar i Sverige kan vara.
    Fast det förutsätter att vi dels inte tar in så många muslimer att de blir en egen majoritet här snart. Och dels att vi ställer mycket högre krav. De FÅR inte ta flickorna ur skolan och gifta bort dem vid 14-15 års ålder! Det ska råda plikt på arbete eller aktivitet (AMS-kurs, praktik, fortsatt SFI...), i en blandad miljö, så att de kommer ut bland svenskar och andra invandrargrupper än muslimer.

De ska inte heller få ghetta ihop sig i samma förorter och stadsdelar. PLUS att vi - som du ju säger - absolut inte ska anpassa oss till dem. Vilket vi har gjort i fråga om att avskaffa kyrkobesöken med skolan t.ex. (för JO det var för muslimernas skull).
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-25 18:02:04 följande:
    Jo, jag anser självklart att de kommer att påverka Sverige, i vissa avseenden i en riktning som jag själv inte gillar.

Det Sverige som är mitt land står för tolerans, humanism och frihet från religiöst förtryck - men det är befängt att tro att de som kommer hit kommer som medvetna jihadister (som var budskapet i SD-politikerns inlägg), de kommer hit som flyktingar från förtryck, kanske inte alltid med de värderingar jag skulle önska - men min utgångspunkt är att det är de som ska anpassa sig till grundläggande svenska värderingar som religionsfrihet, jämställdhet och åsiktsfrihet - inte vi som ska anpassa kärnan i det som är svensk demokrati till exempelvis islam.

Jag tycker att det är trist att flyktingmottagandet innebär att antalet troende i Sverige antagligen ökar - men vad är alternativet: Vägrar vi människor att komma hit på grund av deras tro eller politiska åsikter eller deras ursprung, ja då har vi förlorat en del av det som är kärnan i det genuint svenska.

Och för mig ter sig farhågorna om ett Sverige som allt mer anpassar sig till islam fullständigt befängda och egentligen bottnar det väl i föreställningen att alla muslimer är stöpta efter samma mall, en slags rasism som har bytt ut ursprung mot religiös tillhörighet.

Jag tror att vi snart kommer att få se en formaliserad svensk variant av islam - lite sådär behagligt urvattnad och tolerant som en del kristna församlingar i Sverige kan vara.
    Dessutom råkar jag veta, att det ofta går åt andra hållet: invandrargrupper som lever isolerat i ett annat land, blir MER konservativa än de som bor kvar i hemlandet. De hänger inte med i de moderniseringar som sker där.

Så var det med de katolska arbetskraftsinvandrarna (spanjorer och italienare bl.a.) i Sverige på 1980- och 90-talet. I hemlandet hade det börjat bli tillåtet att ungdomar hade sex utan att vara gifta, och att folk använde preventivmedel. Men här vaktade de på sina döttrars och systrars mödomar som hökar - på samma sätt som muslimerna gör idag - och de gifta kvinnorna fortsatte att föda sju-åtta-nio barn var.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-25 18:27:13 följande:
    Vad gör vi med problemen i tex Husby då tycker du?
    Jag är ju Sd, så jag har aldrig velat ha några Husbyproblem. Du får fråga dom som velat ha dom!

Ärligt talat, så tror jag att vi ser en förlorad generation i Husby och på liknande platser...
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-25 18:33:15 följande:
    Klart det finns stora problem, denna kloka kvinna berättar om det största. Men hur ska samhället jobba mot detta. Det är en av de största frågorna enl min mening.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.2416070-att-bli-integrerad-i-sverige-gar-hur-bra-som-helst
    Ja, det var väldigt bra skrivet! Hon hade tydligen styrkan och viljan inom sig själv... Men vad gör man med dom som faktiskt inte VILL..?

Vi måste på något sätt ställa högre krav för att få bidragen. Även om man inte har ambitionen att lära sig perfekt svenska och utbilda sig till något riktigt yrke, så ska man bidra med NÅGOT! Samhällstjänst..? Behövs ju folk som plockar skräp och snyggar till på gemensamma platser, t.ex.. Eller hjälper äldre med gräsklippning, sätta upp hyllor och gardiner och andra småjobb... Tar inte så lång tid att lära sig.
  • Jeaninne
    hezekiel skrev 2014-07-26 00:09:31 följande:
    Har en helt annan erfarenhet av gemene SD-kritiker.

Personligen har jag väldigt svårt att lyssna på några partiledare,men för att få mer information är jag så illa tvungen.

Det är inte så att du umgås i en sluten krets där dom flesta tänker "rätt" och inte aktiverar sin egen hjärna.(menar inget illa, bara inte så bra på att formulera mig)

Om du fick möjligheten att ändra en sakfråga i SDs program,vilken hade du då valt?
    Är nyfiken därför att jag själv har invandrarbakrund men förstår inte riktigt varför det har blivit så populärt att ogilla SD.
    mvh
    Jo, så tror jag att det är för många (alla) på PK-sidan. De får varje dag intrummat från PK-media att de "tänker rätt", som du säger. Att de är på den goda sidan. Och då behöver de inte ifrågasätta sina egna åsikter.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-26 11:31:51 följande:
    Nej, vi ska hålla hårt på att religionsfrihet är en rättighet som även är ett absolut krav  på individnivå. Inga skolavslutningar i kyrkor, moskéer, synagogor borde vara en självklarhet för ett modernt samhälle.

Själv slapp jag sån skit under min skoltid, men det verkar som det fanns en kort period då det var vanligt på vissa håll i landet.

Det är naturligtvis viktigt att Sverige som land tydligt visar att att religionsfrihet även inkluderar frihet från religion.

Däremot borde det inte vara fel om skolorna anordnar studiebesök i de olika templen som en del av religionskunskapen.

Skulle någon ställa frågan till mig vad som är unikt för Sverige - tror jag att det faktum att vi är det mest sekulära landet i världen skulle vara bland det första jag skulle komma att tänka på.

Tänk t ex på hur vanligt det är hur amerikanska idrottsmän och kvinnor tackar gud för att de segrade, ett beteende som ofta gör att jag skruvar på mig av obehag. 

Jag är så glad att jag är svensk, kan jag känna i sådana ögonblick.
    Jo, allmänna uppvisningar av religiositet på det sättet som man får se från amerikanarna, kan jag också tycka blir too much.

Skolavslutningar i kyrkan, jul- och påskspel och liknande handlar inte om att omvända elever som inte är troende till att bli det. (Kan inte komma ihåg en enda av mina klasskamrater som blev omvänd på det sättet.) Utan det viktiga med dem, är att kyrkan är en del av vårt kulturarv, våra traditioner.

Nästan alla nationaliteter har ju sina stora högtider och traditioner kopplade till landets religion (eller landets "gamla" religion ifall landet börjar bli sekulariserat) och det ser jag inget konstigt i. Endast extremdiktaturer som Nordkorea, Kina och Nazityskland hittar på nya traditioner, som då knyts till det politiska partiet i stället, eller dess ledare.

Även i t.ex. det moderna Japan besöker skolklasser förfädernas tempel t.ex.. När man skär av alla sådana band till historien blir ett folk rotlöst.
  • Jeaninne
    Gert skrev 2014-07-26 12:16:42 följande:

Sverige tar emot fler asylsökande än vad Tyskland gör. De ser antagligen att Sverige är paradiset på jorden, med bidrag som kommer välla över dem. De är så desperata att komma till bidrags-Sverige att de har börjat åka taxi genom hela Europa för att komma hit. Dublinförordningen är inget man bryr sig om här i Sverige. Fredrik Reinfeldts bidragspolitik påminner mycket om Göran Perssons bidragspolitik. Bidragen stjälpte Persson och det kommer stjälpa Reinfeldt.

Precis. Och det är dessutom så, att det första landet som tar emot dem, och alla länderna däremellan upp till Sverige, medvetet låter dem fara igenom - i stället för att registrera dem och ta fingeravtryck vilket de enligt Dublinförordningen är skyldiga att göra. De vill ju också slippa dem, så både de och flyktingarna tjänar på att de inte registreras i ett land med hårdare krav, utan får fara vidare till våra bidragsgrytor...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?