Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-07-18 19:16:42 följande:
    Åh, fan!

Så du har blivit buddhist - och även inom den religionen anser den andlige ledaren att det är bäst att hjälpa på plats.

Jag har inte läst länken. Hur menar han att man bäst hjälper på plats i Syrien? Militär intervention eller något annat innovativt?

Skämt åsido. Det går inte alltid att hjälpa på plats. Syrien är ett åskådligt exempel på detta och de kringliggande länderna har redan tagit emot miljontals flyktingar och har svårt att klara fler.

Det handlar inte om människor som- efter vad någon här i tråden påstod - låtsas utan i allra högsta grad om folk som behöver hjälp.
    Kan du förklara då, varför inte de rika arabländerna - som har samma religion, kvinnosyn etc. och därför skulle slippa kulturkrockar - kan ta emot dem..?
  • Jeaninne
    Errol Flynn skrev 2014-07-18 19:26:18 följande:
    Skulle jag bli någonting alls så är det buddist. Det verkar fredligt och så tror jag redan på karma.
    Man kanske inte kan hjälpa alla på plats men vi kan inte hjälpa alla i Sverige heller. 2500 flyktingar/asylsökande i veckan och snart får vi väl irakier, ukrainare och palestinier också. Var ska vi dra gränsen? 4000/vecka? 8000/vecka? Eller finns det ingen gräns?
    Sverige förändras för alltid och det kommer inte gå att ta tillbaka. Jag är absolut inte för ett mångkulturellt samhälle. Jag tycker att i Schweiz ska det bo schweizare, i Turkiet turkar, i Norge norrmän osv. Den sörjan med ghetton och skrotad välfärd vi går mot nu har jag inget intresse av och jag undrar hur mina barn och barnbarn kommer få det.
    Ska vi hjälpa flyktingar i så hög utsträckning ska det vara till en lägre kostnad och absolut inga PUT.
    Precis. Detta med den lägre kostnaden måste vi allvarligt börja överväga. Men det har ju varit tabu att ens andas om något sådant. I Italien, som nämndes tidigare i tråden, får flyktingarna ingen hjälp alls längre (om de fyllt 18) efter att asylprocessen är avklarad och de fått stanna. Inte ens matpengar. Utan de som inte kan ta för sig själva, blir hemlösa, och hänvisade till katolska kyrkans samt frivilligorganisationernas soppkök, härbärgen o.s.v..

Nu menar jag inte att jag tycker att vi ska ha det så, heller, i Sverige. Men man skulle ju kunna tänka sig ett mellanläge, där de får det nödvändiga - men INTE tillgång till hela välfärdssamhället på en gång. Jag tycker faktiskt att det är stötande, att en invandrare/flykting genast, när de kommer ut från asylboendet, ska ha precis samma av allting som en svensk socialbidragstagare/lågavlönad. Detta gör ju också att de inte har något incitament att flytta tillbaka till sina hemländer när situationen där klarnat upp - eftersom de vet att de ALDRIG kommer att få det så bra där som de har det här.
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-18 20:01:22 följande:
    Lustigt att SD aldrig försöker få hem Szilág Érik/Erik Almqvist eller någon av de andra "politiska flyktingarna" från sitt parti... om det är bäst att hjälpa på plats alltså...
    Han lever inte på bidrag.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-19 00:43:53 följande:
    Skulle tro att de har någon slags förklaring som inte så lite påminner om SD-sektens.

Jag har fått uppfattningen att du inte ur helt ung - minns du filmen G och Lasse Strömstedts replik "min moral är jävligt gammal".

Själv minns jag repliken som en skrattfest - men så här i eftertankens kranka blekhet kam jag bättre förstå vad repliken egentligen stod för.

Kan du det? Det handlar om att man gör vad man anser vara rätt oberoende av vad andra tycker.

Något som jag finner anmärkningsvärt är hur ofta SD-sekten åkallar det genuint svenska samtidigt som de förklarar att Sverige måste anpassa sig till internationell moraluppfattning.
    De har sunt förnuft. De offrar inte sitt välstånd, sin trygghet och sin ordning för ett främmande folk, ens om det är bröder och systrar i tron det handlar om...

Den filmen har jag inte sett. 

Vi behöver varken anpassa oss till några andra eller gå vår egen glada väg rakt i fördärvet... Jag har hela tiden varit emot EU-medlemskapet, just för att jag anser att vi ska få fatta våra egna beslut, i varje enskild fråga.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-19 00:54:30 följande:
    Nej. jag är nästan aldrig säker på att jag har de absolut rätta svaren.

Att Sverige inte kan ta emot all världens flyktingar är ett av de vanligaste påståendena i den här debatten.

Jag tror inte att det finns någon i Sverige som tror att vi har den potentialen
    Kan du svara på Philipssons fråga då. Vid vilken maxgräns (antal flyktingar/år) blir man rasist?
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-19 00:09:27 följande:
    Någonting kan ju inte krackelera "ibland". Antingen så krackelerar det eller så krackelerar det det inte!

Så nu, min bäste FDMGA, kan du då inte förklara vid exakt hur många flyktingar du anser att gränsen för rasism går?

De som propagerar fri invandring, skulle troligen anse att du är rasist när du resonerar som du gör, med att det "självklart" finns en gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot.

Och sen, hur rimmar det resonemang som du för nu, med det du tidigare sagt om invandringen som innebärandes blott ekonomisk vinst? Utifrån det perspektivet borde det väl inte finnas nån bortre gräns alls: Sverige skulle ju bara bli rikare och rikare, ju fler flyktingar/invandrare som kommer hit. Eller?

Är du inte riktigt lika säker längre?
    Jag har också uppfattat, att han blivit mer realistisk på sista tiden..!
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-07-19 01:05:43 följande:
    Rasist?

Rasist blir man om man bedömer enskilda individer utifrån deras ursprung, inte för att man anser att invandringen bör begränsas mer.
    Så har det inte låtit förut.
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-19 04:57:43 följande:
    Ehm, du vet att du just skriver till någon som lever i en sådan därn förort du snackar skit om va? Så många är det inte som är slöjbeklädda, ens här ute i förorten (och jag bor nära några av de som har värst rykte). Och det bor många svenskar här också. Flera pensionärspar, och de trivs finfint. De går ut med sin lilla jycke både väldigt tidigt och väldigt sent utan att vara rädda.

Men så är det ju alltid förstås, ni tror er veta bättre än vi som bor här hur det är. Folk har, på fullaste allvar, försökt intala mig att det brinner bilar varje dag här, att hälften av den kvinnliga befolkningen har burka och niqab, och andra hälften blir gruppvåldtagna på öppen gata mitt på da'n, varje dag. Totalt bull förstås - har senaste femton åren sett en bil brinna. Antalet burkaklädda går att räkna på ena handens fingrar, och några våldtäkter har jag inte heller sett. Inte ens på natten.

Du kanske själv borde åka till en större stad. Lära känna litet folk. Se att det är människor som du och jag. Eller, ja, nåja, som jag i alla fall.
    Jag bor också i ett sådant område. Här brinner bilarna och soprummen, ja, förråden blir uppbrutna, busskuren och glasrutorna på vårdcentralen och mataffären krossas, på den kommunala högstadieskolan har det skett både knivskärningar sexuella trakasserier och en fullbordad våldtäkt. Vid ett tillfälle hade jag skottlossning utanför mitt fönster... och närmaste grannarna, från Somalia, utökas med ett barn om året. Är det en flicka så börjar hon ha sjal och lång svart klänning så snart hon lärt sig gå omkring... skulle inte förvåna mig alls om hon omskärs också.

Min dotter och jag har ibland konstaterat att vi är de enda av honkön med bart hår på bussen in till stan, de första hållplatserna... Hon säger att hon börjar känna sig naken utan sjal.
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-19 04:59:50 följande:
    Det var ju inte en total non sequitor - så om vi hittar jobb, ens enkla idiotjobb - då är det okey för flyktingarna att stanna här? Är det vad du säger? Jag trodde att "hjälpa på plats" handlade om ALLA som kommer därifrån, oavsett om de kan få jobb eller inte, eller? Och om så, vad spelar det för roll om Erik lever på bidrag eller inte, han är politisk flykting - enligt egen utsago! - och ska därmed skickas tillbaka för att få hjälp på hemmaplan. Jag är säker på att Ungern kan hjälpa honom via ungerska ambassaden i Stockholm till exempel.
    Var inte dum. 

De "idiotjobben" finns ju inte längre i Sverige. Erik arbetar dessutom inte i Ungern, utan han arbetar på distans för Sd, och får pengar på så sätt - som han betalar sitt uppehälle med, i Ungern. Han förstör inte för folket där.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-19 09:39:06 följande:
    Har en bekant i storstan som med lite tur har fått en väg från och till arbetet som inte kantas av mer än tre fyra tiggare och inga sovplatser heller så hen har ju en annan bild av eländet än den som jobbar så att den måste sick-sacka mellan skiten och som ständigt får en pappmugg upptryckt i ansiktet .

Så går han hem efter jobbet och är inte ute så mycket, vilket gör att han inte ser så mycket av hur det ser ut, och frågar du han så får du svaret att neej sååå farligt kan det väl inte vara.

Så allt beror på ju på hur många man pratar med och hur mycket man själv rör sig ute och hur mycket man läser och tar in informationen...man kan få olika bilder då.
    Ja, och har man dessutom en söt, blond dotter så kan man få en riktigt otrevlig bild genom hennes upplevelser... Död 

Jag har länge försökt förklara för Dorian, att det han ser som en man i sin bästa ålder, och som dessutom antagligen själv uppfattas som en utlänning vid första ögonkastet (och alltså inte en "svennejävel" som man kan misshandla och råna), inte är hela sanningen.

Precis på samma sätt som en mycket tjock eller vanställd människa ofta stöter på hån, skratt, öknamn o.s.v. när han/hon rör sig på stan - sådant som den med normalt utseende och självsäkert uppträdande aldrig behöver vara med om. Den sistnämnde kan då gå genom livet i tron att människor är ganska hyggliga för det mesta...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?