Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:50:50 följande:
    Nu läser du mitt inlägg som djävulen läser bibeln.
    Jag har inte pratat om integration eller invandring.
    Det jag pratar om är synsätt och förhållningssätt gentemot sina medmänniskor.
    Och jag kan aldrig ställa mig bakom ett synsätt som skiljer och rangordnar människor mot varandra beroende på nationalitet.
    Som du gör när du pratar om våra egna kontra andra människor.
    Jamen dåså. Då får du söka fram några rika egyptiska familjer med hjälp av internet, och skicka tiggarbrev till dom när du behöver en ny bil eller något. Det är ju deras ansvar att ge en främmande kvinna i Sverige det. Eller hur det nu var... Du kan försöka med de familjer som samlat på sig rikedomen i Somalia också...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:57:59 följande:
    Det är väl dit vi är på väg idag om vi inte röstar bort alliansen.
    Men varför skulle det bli så om man delar mer jämlikt på resurserna istället för som nu när ett absolut fåtal tar hand om den allra största delen av resurserna.
    Det är ju nu som dom flesta får slåss om smulorna..
    Det går ju inte att dela på begränsade resurser med hur många som helst. ÄVEN Sveriges resurser är begränsade. Även om jag har förstått att många som växte upp under de årtionden då man kunde ta hur mycket mat som helst i skolmatsalen och bara kasta bort, och alla skolböcker man använt under läsåret bara åkte i en stor svart sopsäck sista dagen, inte tror på det.

Och när det gäller högavlönade och företagare, så har vi det lilla problemet, att det finns en smärtgräns för hur mycket vi kan beskatta dem. När marginalskatten närmar sig 90 procent så vill de inte vara med längre - och då drar de utomlands. Och då får vi andra inget alls av dom längre, plus att alla arbetstillfällen, arbetarnas skatter och arbetsgivaravgifter o.s.v., också går förlorade för oss.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 12:00:46 följande:
    Men hur gammal är du nu?
    Trodde du ville ha en diskussion,
    Just nu beter du dig som en småunge som inte fått som hen ville.
    Kom igen nu du kan bättre än såhär.
    Det är precis samma sak. Eller menar du att det alltid måste vara så att hjälpen går från Sverige till andra länder..? Aldrig tvärtom..?
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 12:00:46 följande:
    Men hur gammal är du nu?
    Trodde du ville ha en diskussion,
    Just nu beter du dig som en småunge som inte fått som hen ville.
    Kom igen nu du kan bättre än såhär.
    För övrigt borde NATO eller några BÖRJA med att leta rätt på de områden i Somalia, där piraterna bor. De gömmer oerhörda rikedomar där och lever i lyx. DE rikedomarna borde i första hand konfiskeras och användas för de fattiga somaliernas försörjning. (De kommer ju ändå mest ifrån den vite mannens fartyg som råkat ut för piraterna, från början - så då går resurserna ändå åt rätt håll. Från vit till svart...)
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 12:10:21 följande:
    Men nej, jag skulle inte ha något emot att minska min levnadsstandard till förmån för någon som har mindre än vad jag har
    Det finns mycket jag inte behöver som jag skulle kunna avstå ifrån.
    Det känns viktigare för mig att människor får äta sig mätta än att jag ska leva i överflöd.
    Men du kanske gör andra prioriteringar?
    Du är ju fri att gå med en matkasse till närmaste ensamma mamma då och då, i så fall. Eller ge till någon välgörenhetsorganisation. Förstår inte varför vägen måste gå över statsmakterna? Med tvång?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-24 11:40:27 följande:
    Urgammalt? Norge lämnade unionen 1905. Afrika styckades upp sent 1800-tal. Länderna i forna Jugoslavien upprättade gränser är inte ens medelålders. Liksom flera länder i forna Sovjet. Urgammalt? Som sommarpsalmerna?
    Ja, det fattar väl alla att gränserna har ändrats genom seklen, genom krig och fredsöverenskommelser. Men SYSTEMET med nationsgränser och tillhörande nationalitet och medborgarskap, samt ett skatte- och fördelningssystem som verkar INOM den gränsen, har alltid varit samma.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-24 13:02:05 följande:
    Eh. Nej. Tänk Svea rike, tänk Tysklands förbundsstater, tänk Sovjet, tänk Afrika före koloniseringen &c. Har du otur eller blir det inte bättre än så här?
    Va? Ja, när de små kungadömena som fanns i Tyskland slogs ihop till ett stort rike under vem-det-nu-var, så blev det en ny nationsgräns runt alltihopa, ja. Sedan blev det delat efter andra världskriget, och slogs ihop igen på 1980-talet. Men det har aldrig rått någon oklarhet om var gränsen gått. Sedan är det en annan sak att man kan ha delstater där en viss skatt används inom bara den staten, och en annan skatt (som ofta tas ut endast av högavlönade) går till Federationen. Precis som vi har kommunalskatt, landstingsskatt och statlig skatt.

Men min poäng var, att de har aldrig varit någon tvekan om att t.ex. Somalia inte ska dela matsäck (alltså intäkter minus utgifter) med Tyskland...

Nu krånglar du igen. Känns som att försöka förklara självklara saker för en femåring.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-24 13:05:45 följande:

...och så här fint beter sig etniska svenskar och deras "yngel" (för att tala med SD-lingo)...

www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-elever-kastade-sten-pa-aishas-barn-for-nojes-skull/

Jeaninne, Realist14, Bejje och ni andra: vilka slutsatser bör vi dra om den homogena gruppen svenskar (eller kanske kristna eller västeuropéer) utifrån detta?

Det är väl ingen som har påstått, att inte svenska ungdomar kan bete sig så också i en viss ålder..? Att det var just en somaliska som blev offret var nog bara en slump. I min högstadieskola var det en tjock svensk pojke som fick höra "Broilern" efter sig var han gick... lika hemskt det. 

Det vanligaste problemet i svenska högstadie- och gymnasieskolor idag, är dock att de svenska tjejerna får heta "hora" och annat otäckt, som ska anspela på svenskors promiskuitet. Och detta oavsett om just den svenska flickan har någon sexuell erfarenhet eller inte. 
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-24 13:58:06 följande:
    Problemet (om det nu ska problematiserar mer än nödvändigt) med "våra egna" uteliggare är att de ofta har valt livstilen, att de tar avstånd ifrån samhället utav olika anledningar - de få ju hjälp ifrån samma ställe som om du och jag får, om vi söker den. De utslagna är inte alltid mottagliga för hjälp men de som söker den får också vad som motsvarar det du och jag skulle få. Blå politik gör dock inte läget varmare för dessa och omdirigerar resurser åt helt andra håll än vad röd politik skulle (mer resurser spenderas på ren affärsstimulans idag, än på vare sig flyktingmottagning eller sociala skyddsnät), en faktor som spelar avsevärt större roll i frågan än Sveriges invandringspolitik.

Finns det ingen sorts gräns för hur långsökt man kan blanda in invandringspolitiken som en slags avgörande faktor, i precis allt? Har sagt det förr - detta tunnelseende skadar vår politiska medvetenhet.
    Säger du att våra egna uteliggare inte känner kyla på samma sätt som andra, också..? Vilket är en uppfattning jag ibland har stött på. 

Du uttalar dig nu om något som du absolut inte känner till, och det är respektlöst mot de människor det gäller. INGEN vill vandra efter gatorna hela natten för att inte frysa ihjäl, eller söka lite skydd i de stora cementrören i Hammarbyhamnen, eller slåss om en fläck framför en ventil som sprutar ut lite varm luft, eller ligga och kravla in mot mitten i en trasig människohög - för att det är varmast där - men alltid bli utföst till kanten igen... Vi skulle ALDRIG behandla våra invandrare så! 
  • Jeaninne
    JTA skrev 2014-08-24 14:30:38 följande:
    Men jag försöker ju uttryckligen förstå vad du menar. Ställer följfrågor till dig. Är du libertarian? Etc. Det är väl ändå en ok diskussion?
    Speakers Corner skrev 2014-08-24 11:50:50 följande:
    Nu läser du mitt inlägg som djävulen läser bibeln.
    Jag har inte pratat om integration eller invandring.
    Det jag pratar om är synsätt och förhållningssätt gentemot sina medmänniskor.
    Och jag kan aldrig ställa mig bakom ett synsätt som skiljer och rangordnar människor mot varandra beroende på nationalitet.
    Som du gör när du pratar om våra egna kontra andra människor.

Så du menar nu att det du skrev inte handlade om praktisk politik, en realistisk syn på dagsläget? Utan på en vision om hur den bästa av världar skulle kunna vara?

Betänk följande: De allra flesta i Australien har inte rätt att rösta i svenska val. Svenskar har rättigheter i Sverige som inte australiensare har. Har vi därmed gjort skillnad på människor? Har alla i världen rätt till Sverige? Har alla rätt att ta del av det svenska socialförsäkringssystemet?
    Det är ingen idé... Hon har huvudet i det blå.
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-25 05:23:04 följande:
    Konceptet får väl antas gälla för turister, utbytesstudenter och gästforskare också, inte sant?

Du är aktiv politiker, du upprätthåller lön av våra skattepengar för att bland annat resonera med och för ditt parti - och det här får vi för våra pengar, småsinthet i absolut form ala barnnivå.

Ja, världen är hemsk på sina håll - det är ingen nyhet för någon - men du och ditt vidriga propagandaparti hjälper bara till med att göra den sämre. Den äckliga propagandan som du och ditt duplo-nivå-parti står för, slänger vedklabbe efter vedklabbe i hatets eldar och ni gör det inte ens på rättvisa grunder, utan ni står där med blåsbälgar fylda med lögner och förvanskningar och blåser upp glöd i varenda svensks ögon - HELT I ONÖDA!!

Hur många hade INTE röstat på er om ni inte vore så upp till bredden fyllda med skit? Hela 85% av befolkningen vill reglera invandringen och ni finner stöd bland blott 1/8 av dessa och lär rasa inom kort när fler och fler förstår nivån ni jobbar på (etiskt via falsk propapaganda riktad mot människor och intellektuellt som du själv kan agera exempel för) - 7/8 känner för er hjärteftåga men vill inte veta av er, go figure.

Jag hoppas INNERLIGT att det blir MÅNGA frågor om Sverigedemokraternas vidriga och falska propagandamaskin i SVT:s Val 2012 (den 26:e) och när Jimmie Åkesson frågas ut i en hel timme utan pardon - må han grillas 20 gånger värre än Gustav Fridolin igår, så att det svenska folket verkligen förstår vidrigheterna som han, du och det här avskrapet till parti sysslar med.
    Jag kan lugna dig med att det inte blir många kronor per timme. För t.ex. ett kommunfullmäktigesammanträde får jag ungefär en femhundring - men då kan mötet vara allt från två-tre timmar (det vanliga) till fem-sex timmar - och längre ändå vid något tillfälle.

Dessutom har jag då haft förmöte med mina partikamrater, där vi snackat ihop oss, och innan dess läst igenom tjocka luntor hemma, slagit upp saker på nätet för att få en högre förståelse (det kan gälla allt från kompostmaskar till energienheter till miljöeffekter vid skrotning av vindkraftverk till äldres kaloribehov till forskning om skolklassers optimala storlek till fakta om hur andra kommuner gör i frågan...), ringt folk, skrivit anteckningar om vad jag ska säga om jag ska begära ordet, och i så fall även övat på mitt anförande.

Timpenningen blir kanske 25 kr... Jag undrar om du, Digestive, skulle arbeta så mycket som jag gör för en så liten slant..?

Väldigt mycket arbete är dessutom helt idéellt. Jag får inget alls betalt för att stå på torget och dela ut pamfletter och prata med väljare, t.ex.. De fina unga grabbar vi har som delar ut pamfletter i brevlådor och sätter upp affischer på anslagstavlor, får inte heller något. Att sitta i en styrelse för en kommunförening är också helt oavlönat.

Får man en heltidstjänst så handlar det förstås om större pengar. 
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-25 15:37:23 följande:
    Hmm, kan det eventuellt handla om läsförståelse.

Hursomhelst - om du läser riktigt, riktigt noga så framkommer  det att det inte är Sverige som brinner utan att några bilar brunnit i en stadsdel i Stockholm som kallas Rinkeby.

Och om du lyssnar riktigt, riktigt ordentligt på den polis som intervjuas så kan du säkert höra honom säga att det handlar om en liten klick som vill sabotera det samarbete som finns mellan polisen och de som bor i Rinkeby -  men att polisen fortsätter sitt långsiktiga arbete för att finnas tillhands för alla som bor i Rinkeby.

Vi svenskar tror nog mer på polisens version än den om att Sverige brinner.

Kan det vara alla orimliga  överdrifter som gör att svenskarna har så svårt att tåla SD-sekten. Är det inte Sverige som brinner så är det Isis som står vid Stora Bält och Sveriges muslimer som ansluter sig till dem.
    Fast om tillräckligt många bilar brinner på tillräckligt många platser, så ekvaliserar det snart att "Sverige brinner".
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-25 07:50:12 följande:
    Är du riktigt, riktigt säker på att det halalslakt som praktiseras i Sverige är mer plågsam än vanlig slakt?

Min uppfattning är att det inte är så - att det alltså snarare borde vara en skärpt lagstiftning kring slakt som se som värnar extra om djuren borde förespråka.

Jag tror inte djur är som sverigedemokrater att det värsta tänkbara lidandet är att behöva  vara i närheten av en muslim.

Vill du att jag ska kolla upp vilka regler som gäller för slakt i Sverige åt dig?
    Nu råkar jag känna till det här då, eftersom jag har en god vän som är slaktare. (Väntar in omogna och lågbegåvade skämt om detta.) Så här är det: den halalslakt som sker på vanliga, svenska slakterier är inte mer plågsam än vanlig slakt, nej. Den tillgår likadant, d.v.s. djuret bedövas medelst bultpistol innan det avblodas. Skillnaden är bara att det ska vara en muslim som utför slakten, och att han ska vända djuret mot mecka och läsa vissa verser innan. 

Det lustiga är, att min vän har berättat att den muslimske slaktare som står vid halal-produktionslinjen, är vääääääldigt slö och likgiltig när det gäller de där verserna. Så köttet muslimerna köper här i stan är inte så "halal" som de tror!

Men alla muslimer accepterar inte denna kompromiss. De vill ha riktigt halalslaktat kött. Detta säljs på speciella livsmedelsaffärer, och kommer från andra länder, varav en del europeiska/kristna länder - där man ansett att religionsfriheten går över den vanliga djurskyddslagstiftningen. Märkligt nog har inte detta hänt i Sverige - ÄN...

Men det allra största problemet, är att en del muslimer stjäl i synnerhet får till de stora muslimska högtiderna, som kräver ett "riktigt" halalslaktat och helstekt får. De slaktar då själva djuret enligt halal. Detta orsaker mycket svinn hos våra fårbönder...(Denna senare information har jag från en annan vän, som är fårbonde. Den lär inte heller stå i Aftonbladet...)
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-25 17:49:14 följande:
    Då väntar man tills det händer innan man börjar gapa,
    Inte ropa varg, innan vargen har kommit.
    Och så ger man fan i att spekulera fram skräckscenarion, något som sd-fans verkar ha så svårt för .
    Jag tror på andra svenska talesätt, som att "stämma i bäcken" och "mota Olle i grind".
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-25 18:39:25 följande:
    Skillnaden jag tror jeaninne menar är att om något är kulturellt betingat lär det vara så många fler som praktiserar det. Att plåga djur torde vara en enskilds galna agerande och inget inspierat av några skrifter eller annat. Dvs inget som har propagerats för och riskerats att spridas omkring ....
    Just så. Hela synsättet på djuren är annorlunda i dessa länder.

www.aftonbladet.se/nyheter/article10330530.ab (elefanter i Indien)

www.aftonbladet.se/resa/article19327621.ab (åsnor i Grekland)

www.emot.se/namnlistor/73/ (tjurar i Spanien)

www.give2all.org/9/2012/02/vad-Ur-en-ormtjusare.html (ormar i Indien m.fl. länder)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?