Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-07-27 11:04:54 följande:
    Ja, det tycker jag faktiskt. Jag tycker dessutom att valbarhetsåldern 18 år till våra fullmäktige (i teorin även Riksdagen) är alldeles för låg. Den kunde gott vara 30 år. Under tiden är det bättre att ungdomarna skaffar sig riktiga yrken, jobbar - och lär och övar i ungdomsförbundet på sin fritid.

I Romarriket var det ju så - för varje ämbete fanns det en lägsta åldersgräns. För att bli konsul skulle man vara fyllda 42.
    De var kloka.
  • realist14
    Philipsson skrev 2014-07-27 11:52:34 följande:
    Fast uppfattningen att skolan ska vara icke-konfessionell har jag haft ända sedan jag själv gick i skolan, och då fanns inte ens Sd. Det är en principiellt viktig fråga: Skolan ska handla om kunskap, inte indoktrinering och firanden!

Det finns knappast nåt parti vars program tillfullo stämmer överens med vad man själv tycker.

Och jag tänker inte ge mig in i någon diskussion gällande olika traditioners ursprung, även om jag antar att du känner till att de kristna högtiderna ju i grunden var hedniska högtider...
    Även friskolorna?
  • realist14
    Philipsson skrev 2014-07-27 11:52:34 följande:
    Fast uppfattningen att skolan ska vara icke-konfessionell har jag haft ända sedan jag själv gick i skolan, och då fanns inte ens Sd. Det är en principiellt viktig fråga: Skolan ska handla om kunskap, inte indoktrinering och firanden!

Det finns knappast nåt parti vars program tillfullo stämmer överens med vad man själv tycker.

Och jag tänker inte ge mig in i någon diskussion gällande olika traditioners ursprung, även om jag antar att du känner till att de kristna högtiderna ju i grunden var hedniska högtider...
    Hur kan man lära ut tex samhällskunskap utan att "indoktrinera"? Man berättar ju då hur vårt samhälle fungerar  och hur andra fungerar eller inte fungerar....och hur man ska göra för att vara en del av det, eller har jag fel?
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-27 12:41:48 följande:
    Det som är indoktrinering för någon kan vara förmedling och förankring för någon annan. Läroplanen inleds just med detta övergripande - att skolan skall förmedla och förankra "respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på".

Jag tror inte att det vore möjligt att ha en ren kunskapsskola, värdeneutral i alla avseenden.

En sådan tanke är helt befängd, enligt min uppfattning - bara sättet att organisera undervisningen är i sig ett sätt att förmedla värderingar - eller indoktrinera, om man är konspiratoriskt lagd.
    Jag var inne på de också, och värdegrund och moral mm är väl någonting man vill förmedla till de unga ändå....om än inte förpackad i religiösa former och uttryck.
  • realist14

Börjar bli lite gökboet i den här tråden.............backing out...............

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-29 10:19:28 följande:
    Detsamma borde kanske gälla i Sverige, med tanke på bostadsbristen i Stockholm etc. Alla som blir kära i någon som inte råkar vara mantalsskriven i Stockholm får ge upp bostad och karriär och flytta till personens hemkommun eller annan (exv norrländsk avfolkningskommen) som vill ta emot dem i 7 år innan de tillåts flytta tillbaks.
    Det är rena vinstlotten att bo i Sthlm enl dig? Behöver ju inte vara så att alla vill dit, eller att just den som bor på annan ort skulle vilja flytta till stockholm med någon slags given automatik bara för att hen träffar någon,

Vi har ju en bostadskö annars...

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-29 14:49:45 följande:
    Må så vara, men det är tydligt, exempelvis i aktuell tråd, att många sympatisörer är invandrarkritiska och främlingsfientliga och anger detta som anledning till sin röst på SD.
    HUr kritisk kan man vara innan man får den stämpeln då?
    Ibland får man ju inte ens dra upp fakta, helst ska man inte låtsas om problem som finns, för då börjar folk skruva oroligt på sig och vädra rasism .
    Blir lite svårt då....för du vill väl inte påstå att vi inte har problem? ( finns de som hellre låtsas om det än att riskera hamna i en diskussion som trots att den är saklig ändå upplevs som obehaglig av det skälet)

. Snacka om att det blivit förpestat på debattfronten i landet.

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-29 15:52:53 följande:
    Jag har själv inga svårigheter att särskilja kritik mot aktuell invandringspolitik och kritik mot invandrare/ickesvenskar/nysvenskar som folkgrupp. Att vara missnöjd med regeringens integrationsarbete är en sak. Att tycka att folk från vissa länder är sämre/mer kriminella/dummare än svenskar och därför inte bör släppas in i landet är en annan.
    Kritik mot det som sker i tex Husby, är det invandringspolitisk kritik eller kritik mot invandrare?
    Såvida man inte ska skylla det på politikerna???
  • realist14
    Wajwajwa skrev 2014-07-29 16:15:11 följande:
    Så bara för att det finns människor som luras så ska alla par straffas med att inte få välja själva vart de vill bosätta sig tillsammans?

Lite kollektiv bestraffning sådär?

Samhället kan inte vara naivt heller utan måste uppmärksamma om något blir trend och för med sig många försök att luras........inget konstigare med det än att vi alla nu efter 9-11 behöver gå igenom helt andra kontrollet när vi ska flyga.....

Eller tycker du att flygbolagen ska resonera som du också...??

Man kan ju inte bara vara snäll och naiv när man pratas samhällsfrågor.

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-29 16:54:52 följande:
    Det beror väl på vad man anför. Formulera din kritik, byt ut ordet invandrare mot män och låtsas att en feminist sagt det. Låter det ok? Då är det troligen det. Låter det hatiskt? Tja, då är det troligen det.
    Det kan ju låta irriterat om man anser att det är åt h-e det som pågår där med stenkastning och annat.....
    Och de som är pk är oft vääldigt känsliga...allt tas på ett enda sätt, och många ser ju de frågorna som omöjliga att föra fram just därför.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?