• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Anders2015 skrev 2015-05-14 21:18:53 följande:
    Inte alls grinig tittar på  hockey med barnen, men rätt trött på dina ord, dina åsikter och påståenden. Du tuggar på i denna tråd hela tiden och nästan alla inlägg är likt dessa du skrivit idag?. Har inget intresse av att veta om du gjort militärtjänst eller inte.
    Hade du något att tillföra om trådens ämne?
  • FDFMGA
    Anders2015 skrev 2015-05-14 21:18:53 följande:
    Inte alls grinig tittar på  hockey med barnen, men rätt trött på dina ord, dina åsikter och påståenden. Du tuggar på i denna tråd hela tiden och nästan alla inlägg är likt dessa du skrivit idag?. Har inget intresse av att veta om du gjort militärtjänst eller inte.
    Nej, man kan ju tycka att du borde ha förstått att det inte var riktat till dig.

Nåja, ingen skada skedd att jag snubblade över ditt lilla personangrepp och råkade citera det i stället för Toms.

Du får nog finna dig i att hitta mig i den här tråden vare sig du vill eller inte. Nihka skrev något klokt i ett tidigare inlägg. Många sverigedemokrater har så pass grava problem med svenskan att det kanske tar dem en smärre evighet att formulera några rader. Så är det inte för allaSolig

Ett tips skulle kunna vara att du låter bli att läsa inlägg från signaturer du ogillar. Bör inte vara så svårt, pk-människor brukar vara så tråkiga att de skriver under en och samma signatur år efter år.

Jag menar, du skulle kunna åka "slalom" i tråden, undvika kritiska inlägg men gotta dig åt de som hyllar den stora ledaren, Jimmie Åkesson,.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-14 21:28:48 följande:
    Hade du något att tillföra om trådens ämne?
    Det tycker jag att han har.

Han är ju ett mycket bra exempel på sverigedemokratisk argumentationsteknik.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2015-05-14 21:31:30 följande:

Sant. Det irrelevanta får illustrera upplägget.
  • Speakers Corner
    Anders2015 skrev 2015-05-14 20:03:41 följande:
    Har inte över huvud taget sysslat med personangrepp skulle aldrig göra. Men du sitter här dagligen i samma tråd och sysslar med personangrepp. Du anklagar personer för det ena och andra. Du sitter här och enbart sysslar med trams. Ska man komma med nått verkligt ska man komma med inlägg som har fakta. Sedan ska inte du sitta och gissa om andras privat liv, du är ändå mycket dålig på att gissa rätt dessutom.
    Av dom senaste 10 inläggen du har skrivit har  åtta innehållit personangrepp.
  • Gert

Hur många är det kvar i tråden som hatar SD? Jag kan bara se två stycken. HAHAHAHA!!!

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-05-14 21:01:52 följande:
    Det tror jag nog att jag har. Jag har ju till exempel haft nästan ett år på mig att studera hur det fungerade, visserligen rätt längesen jag gjorde lumpen men iallafall.
    Du menar att du skulle ha fått helhetsbilden av vad militärt försvar syftar till av att göra lumpen, till skillnad mot vilken kunskap som sprids i det civila samhället?
    Jag är övertygad om att de anslag försvarsmakten får skulle kunna användas betydligt mer kostnadseffektivt.
    Jag antar att du då avser samma syfte som försvaret har?
    I så fall får du gärna berätta mer om dina teorier...
    Visserligen inte att direkt svar på din fråga - men du får gärna dra det där om att ha en styrka så stark att den fungerar avskräckande trots att den skulle kunna besegras om du vill.
    Visserligen inte en fråga till mig, men....

Tänk dig att du funderar på att köpa en jacka...
    Du hittar en du gillar och funderar nu...
    -Behöver jag verkligen jackan?
    -Uppfyller just den här jackan mina behov?
    -Är priset rätt i förhållande till ovanstående?
    -Har jag råd (bara för att jag har pengarna innebär det inte att jag har råd att lägga så mycket just på en jacka)?
    -Vad kommer X att tycka om jag köper jackan, i förhållande till ovanstående punkter (människor vars åsikt du bryr dig om)?

Resonemanget ovan är applicerbart även i en konflikt och parterna ska ta ställning till vilken utveckling de vill bidra till: våld eller fredlig lösning.

I en konflikt mellan nationer som eskalerar till våld måste du även ha reaktioner från tredje part i åtanke.

Det är det här som kallas för tröskeleffekt. Ju högre tröskel, desto jobbigare att kliva över och det skapar ett större förhandlingsutrymme i en konflikt.

• Anders2015
    FDFMGA skrev 2015-05-14 21:31:30 följande:

haha du och nhika vilket radar par, ni debatterar som miljöpartister. Tråkigt för er att ni inte har så många som delar er åsikt. Men men kämpa på håll glöden upp så kanske ni kan göra Åsa Romson till statsminister.

Nu kan ni öppet sitta och mys chatta med varandra

Hej då.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-14 21:36:46 följande:
    Du menar att du skulle ha fått helhetsbilden av vad militärt försvar syftar till av att göra lumpen, till skillnad mot vilken kunskap som sprids i det civila samhället?
    Jag är övertygad om att de anslag försvarsmakten får skulle kunna användas betydligt mer kostnadseffektivt.
    Jag antar att du då avser samma syfte som försvaret har?
    I så fall får du gärna berätta mer om dina teorier...Visserligen inte en fråga till mig, men....

Tänk dig att du funderar på att köpa en jacka...
    Du hittar en du gillar och funderar nu...
    -Behöver jag verkligen jackan?
    -Uppfyller just den här jackan mina behov?
    -Är priset rätt i förhållande till ovanstående?
    -Har jag råd (bara för att jag har pengarna innebär det inte att jag har råd att lägga så mycket just på en jacka)?
    -Vad kommer X att tycka om jag köper jackan, i förhållande till ovanstående punkter (människor vars åsikt du bryr dig om)?

Resonemanget ovan är applicerbart även i en konflikt och parterna ska ta ställning till vilken utveckling de vill bidra till: våld eller fredlig lösning.

I en konflikt mellan nationer som eskalerar till våld måste du även ha reaktioner från tredje part i åtanke.

Det är det här som kallas för tröskeleffekt. Ju högre tröskel, desto jobbigare att kliva över och det skapar ett större förhandlingsutrymme i en konflikt.

Nej, jag skrev till exempel. Det innebär att jag inte enbart grundar mitt omdöme på min tid som flygmek i försvaret

Din redogörelse säger väl egentligen samma sak som mina korta rader.

Jag är lite ambivalent i min uppfattning. Jag tror, en åsikt, att ett ryskt angrepp på Sverige skulle leda till krig i hela Europa och detta oavsett styrkan på vårt eget försvar. Det tror jag också att Putin är väl medveten om.

Men jag tror inte att Ryssland primärt utgör något hot mot Sverige utan i första hand är det de gamla kolonierna som är hotade, särskilt de med en stor rysktalande minoritetsbefolkning,

Men jag tycker inte att man kan bortse från det hot Ryssland utgör mot hela Europa, särskilt inte som de framförallt satsar på kärnvapenstridskrafter.

OT det här. Vill du diskutera försvar seriöst så gärna det, men i så fall i din tråd.
  • nihka
    Anders2015 skrev 2015-05-14 21:40:13 följande:
    haha du och nhika vilket radar par, ni debatterar som miljöpartister. Tråkigt för er att ni inte har så många som delar er åsikt. Men men kämpa på håll glöden upp så kanske ni kan göra Åsa Romson till statsminister.

Nu kan ni öppet sitta och mys chatta med varandra

Hej då.
    Hur svårt kan det vara att hålla sig till ämnet isf att försöka angripa diskussionsdeltagarna?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?