• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-17 13:28:44 följande:
    FN har ju vädjat om alla EU ska ta emot fler flyktingar så man får ju hoppas att Danmark börjar ta emot fler och Norge har ju verkligen bättre råd än de flesta.

Här hämtar "debattörerna" sina siffror som de menar "mörkläggs":

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html
    Tyvärr tror jag inte vi kommer att få se den utvecklingen.

Norge är väl en smula speciellt och den enda mänskliga katastrof som verkligen skulle uppröra norrmännen vore väl om de inte tog flest guld vid skid-VM.

Och i EU - nja jag tror att länder som Storbritannien, Ungern, Danmark och Finland har ett större intresse av att solstolarna vid Medelhavets stränder är bekväma och fördelas rättvist än att ge skydd till dem som drunknar lite länge ut på havet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes
    nihka skrev 2015-05-17 14:03:02 följande:
    Inget samarbete i riksdagen med SD. CHECK!
    Inget samarbete med övriga riksdagspartier i EU-parlamentet. CHECK!
    "Varför hatar folk SD? Tråden med evigt liv i frågan. CHECK!

Med nazistiska SvP ur leken kommer deras sympatisörer som inte redan röstat på SD att börja göra det minus de som istället väljer att lägga sin röst på SMR.
    4000 röster, att fördela mellan SMR som lär ta de flesta av de judehatande naziströsterna och några hundra (gissningsvis) som går till SD. Vilken otrolig ökning av SD-sympatisörer...
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • nihka
    Rataxes skrev 2015-05-17 14:13:07 följande:
    4000 röster, att fördela mellan SMR som lär ta de flesta av de judehatande naziströsterna och några hundra (gissningsvis) som går till SD. Vilken otrolig ökning av SD-sympatisörer...
    "Otrolig ökning" Tycker du???

Det tycker inte jag, men lite talande är det ändå att de nazister som finns hamnar där de hamnar, alltså hos SMR och SD, om du både du och jag har ungefärligen rätt där.

• nihka
    FDFMGA skrev 2015-05-17 14:09:19 följande:

Norge är väl en smula speciellt och den enda mänskliga katastrof som verkligen skulle uppröra norrmännen vore väl om de inte tog flest guld vid skid-VM.

Och i EU - nja jag tror att länder som Storbritannien, Ungern, Danmark och Finland har ett större intresse av att solstolarna vid Medelhavets stränder är bekväma och fördelas rättvist än att ge skydd till dem som drunknar lite länge ut på havet.
    Tänk i sommar om det flyter iland kroppar på badstränderna...
  • Gert

Varför tar Sverige bistånd som skulle ha gått till de allra fattigaste människorna i världen och lägger det på rika flyktingar i Sverige?

Det är helt normalt att man betalar 15 000 dollar till flyktingsmugglare för att ta sig från Somalia till Sverige. En del betalar 30 000 dollar. Om man är så rik kanske de kan klara sig själva utan biståndspengar.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anders2015
    FDFMGA skrev 2015-05-17 14:09:19 följande:

Allt större delen av svenska folket,väljarna vill se den utvecklingen (minska invandringen) och jag tror allt fler partier börjar inse det.Att ta upp både Norge och guld i skidor som att ta Ungern, Storbritannien, Danmark och Finland och solstolar tycker jag bara är trams och det medför inget i debatten kring Sveriges generösa invandrar politik.

Tvärtom anser jag att vi bör lyssna till de övriga Nordiska länderna, kanske bjuda in dem i debatt och öppna upp lite. Dem är ändå våra grannar. 

Bertil Torekull MP blev inte kallad för främlingsfientlig när han säger att Sverige bör stoppa invandringen för det håller inte helt enkelt inte med den generösa flyktingpolitiken. Men det blev ramaskri bland många inom MP när Bertil uttalade sig.

Raka rör är vad svenska folket vill höra, fram med korten på bordet i debatter, kostnader ska fram och hur dem ska betalas det tror jag skattebetalarna vill veta.

• FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-17 14:27:27 följande:
    Tänk i sommar om det flyter iland kroppar på badstränderna...
    Inte otänkbart. Lukten av europeisk asylpolitik.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-05-17 13:36:44 följande:

Jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara tankvärt av det Uvell skriver. Mycket av den kritik hon riktar har varit policy även i borgerligt styrda kommuner exv Stockholm (med folkpartisten och skolborgarrådet Lotta Edholm) och det gör att en del av kritiken av Reepalu inte är rättvist.  

Du (Rataxes) som ivrar för sänkta skatter borde intressera dig mer för det vansinniga systemet med skolpeng som gör det lukrativt för friskoleföretagen att köpa in sämre läromedel och minska på lärartätheten eller för den delen att neka barn med särskilda behov inträde i skolan (som Uppdrag granskning  kunde visa med dold kamera). Systemet riskerar att öka kostnaderna i de kommunala skolorna  vilket höjer skatten för dig.

Om vi ska applicera din definition av rättvisa på diskussionen om skolpengen så måste vi också ta upp att det inte enbart är friskolor som skulle kunna ha ett intresse av att ta dessa pengar och lägga på annat än skolverksamhet:

www.svt.se/nyheter/val2014/politikerna-vill-inte-svara-pa-svt-s-fragor

Här framgår att av hävd S-styrda Göteborg sätter oskäliga vinstkrav på sina skolor för att täcka hål i den kommunala budgeten. Citat från artikeln:

Och när SVT granskar budgetar och mötesprotokoll från stadsdelsnämnden visar det sig att nämnden ofta fattar beslut om besparingar i en verksamhet för att täcka underskott i en annan.

Förra året skulle skolan lämna ett överskott på fem miljoner på grund av att äldreomsorgen blivit oväntat dyr.

...

Och enligt Skolinspektionen är det kommunen som är huvudman och ytterst ansvarig för skolan. Som huvudman har Göteborgs stad fått hård kritik för att den inte följer skollagen.

Skolinspektionen har pekat på sjunkande resultat och ökade skillnader, och upptäckt att var femte grundskola inte gav elever det särskilda stöd som de hade rätt till, och att tre fjärdedelar av skolorna saknade systematiskt kvalitetsarbete. Efter snart tre år har stadsdelen Majorna Linné fortfarande inte fått godkänt.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2015-05-17 15:49:24 följande:
    Inte otänkbart. Lukten av europeisk asylpolitik.
    Vad hemsk! Det är EU som sitter på lösningen. Genom att ändra på reglerna kunde folk ta sig hit själva med direktflyg från Turkiet. Det är så många anhöriginvandrare från Syrien gör för att inte utsätta barnen för onödiga risker, men den som först söker asyl i familjen hänvisas till flyktingsmugglare och den farliga vägen över Medelhavet. Italien borde stå bakom en sådan ändring och även Malta och Grekland.
  • Rataxes
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-17 16:30:54 följande:
    Om vi ska applicera din definition av rättvisa på diskussionen om skolpengen så måste vi också ta upp att det inte enbart är friskolor som skulle kunna ha ett intresse av att ta dessa pengar och lägga på annat än skolverksamhet:

www.svt.se/nyheter/val2014/politikerna-vill-i...

Här framgår att av hävd S-styrda Göteborg sätter oskäliga vinstkrav på sina skolor för att täcka hål i den kommunala budgeten. Citat från artikeln:

Och när SVT granskar budgetar och mötesprotokoll från stadsdelsnämnden visar det sig att nämnden ofta fattar beslut om besparingar i en verksamhet för att täcka underskott i en annan.

Förra året skulle skolan lämna ett överskott på fem miljoner på grund av att äldreomsorgen blivit oväntat dyr.

...

Och enligt Skolinspektionen är det kommunen som är huvudman och ytterst ansvarig för skolan. Som huvudman har Göteborgs stad fått hård kritik för att den inte följer skollagen.

Skolinspektionen har pekat på sjunkande resultat och ökade skillnader, och upptäckt att var femte grundskola inte gav elever det särskilda stöd som de hade rätt till, och att tre fjärdedelar av skolorna saknade systematiskt kvalitetsarbete. Efter snart tre år har stadsdelen Majorna Linné fortfarande inte fått godkänt.
    Tack, sökte den länken men du hann före.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?