• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tom Araya
    lebowski skrev 2015-05-15 22:07:21 följande:

Lite politisk vägledningen:

Sverigedemokraterna är ett parti som ställer de svaga grupperna i samhället mot varandra.
    Moderaterna är ett parti som förstärker avståndet mellan svaga och starka grupper i samhället.
    Socialdemokraterna är ett parti som bibehåller avståndet mellan svaga och starka grupper i samhället.
    Vänsterpartiet är ett parti som minskar avståndet mellan svaga och starka grupper i samhället.
    Du överdriver åt det positiva hållet med vänsterns politik. De vill säkert att det ska vara så, men det är inte den sannolika konsekvensen av deras politik.
  • lebowski
    Tom Araya skrev 2015-05-16 01:29:02 följande:
    Du överdriver åt det positiva hållet med vänsterns politik. De vill säkert att det ska vara så, men det är inte den sannolika konsekvensen av deras politik.
    Redogör då gärna för följderna av vänsterpolitik - du som vet. 
  • Tom Araya
    lebowski skrev 2015-05-16 08:50:01 följande:
    Redogör då gärna för följderna av vänsterpolitik - du som vet. 
    Att man inte lyckas stimulera de krafter som ska bära upp det hela.
  • themia
    Anders2015 skrev 2015-05-15 23:38:25 följande:
    Du håller alltså inte med Bertil Torekull fullt ut eller jag kanske missuppfattar ditt svar?.

Med ditt svar menar du att alla har rätt att komma till Sverige och ta emot bidrag?
    Eftersom du tycks ha problem med läsförståelsen, så upprepar jag:

Jag har ingen särskild åsikt om Bertil Torekull men jag anser att det är varje människas rätt att bosätta sig där hen kan försörja sig.

Varför tror du att alla vill komma till Sverige?

• lebowski
    Tom Araya skrev 2015-05-16 15:55:33 följande:
    Att man inte lyckas stimulera de krafter som ska bära upp det hela.
    Så när riskkapitalisterna inom vården och skolan skickar vinsterna till skatteparadisen så måste man se mellan fingrarna för de krafter som bär upp välfärden?  Vilket nonsens ...
  • Anders2015
    themia skrev 2015-05-16 16:20:12 följande:

Jag har ingen särskild åsikt om Bertil Torekull men jag anser att det är varje människas rätt att bosätta sig där hen kan försörja sig.

Läste det tidigare att du inte hade någon särskild åsikt gällande Bertil Torekull. (MP) Och jag tolkar det som du inte håller med Bertil, problem med läsförståelse eller tolknings svårigheter det får du tycka hur du vill om givetvis.

Det är svårt att ha en särskild åsikt gällande Bertil Torekull (MP) uttalande gällande flykting politiken.

I påskdagens Expressen går han mot partilinjen och förespråkar ett "undantagstillstånd i flyktingfrågan". Han vill "tillfälligt stoppa invandringen och ta en paus för att tänka över systemet."

Bertil Torekull anser att "höga beslutsfattares upprepade visioner om invandringens långsiktiga betydelse" inte syns i rader av småkommuner. Där, menar Torekull, syns i stället resultatet av "en havererad immigration".

Han tar också spjärn i "vanligt folk" som han uppger tycker att det är "horribelt att man i riksdagen inte ens vågar snacka med det parti, Sverigedemokraterna, som är mest kritiskt i frågan".

• themia
    Anders2015 skrev 2015-05-16 17:30:38 följande:
    Läste det tidigare att du inte hade någon särskild åsikt gällande Bertil Torekull. (MP) Och jag tolkar det som du inte håller med Bertil, problem med läsförståelse eller tolknings svårigheter det får du tycka hur du vill om givetvis.

Det är svårt att ha en särskild åsikt gällande Bertil Torekull (MP) uttalande gällande flykting politiken.

I påskdagens Expressen går han mot partilinjen och förespråkar ett "undantagstillstånd i flyktingfrågan". Han vill "tillfälligt stoppa invandringen och ta en paus för att tänka över systemet."

Bertil Torekull anser att "höga beslutsfattares upprepade visioner om invandringens långsiktiga betydelse" inte syns i rader av småkommuner. Där, menar Torekull, syns i stället resultatet av "en havererad immigration".

Han tar också spjärn i "vanligt folk" som han uppger tycker att det är "horribelt att man i riksdagen inte ens vågar snacka med det parti, Sverigedemokraterna, som är mest kritiskt i frågan".

Att man inte "vågar" prata med SD stämmer såklart inte.

Det är bara så meningslöst att diskutera med ett parti som bara har en enda idé, och bara kan tänka sig en enda lösning på alla problem, och som bara kan se en enda möjlig väg till utveckling.
  • Rataxes
    lebowski skrev 2015-05-16 16:50:12 följande:
    Så när riskkapitalisterna inom vården och skolan skickar vinsterna till skatteparadisen så måste man se mellan fingrarna för de krafter som bär upp välfärden?  Vilket nonsens ...
    Det är ditt inlägg som är nonsens. Det finns knappt 1000 friskoleföretag, de allra flesta små. De hade en genomsnittlig rörelsemarginal på 3 % och delade ut i snitt under 1 % av omsättningen.

Det finns dock intressanta företag inom välfärdsindustrin, t.ex. vänsterpartisten Hans-Åke Scherp som driver ett aktiebolag som säljer utbildning, till lärare, med skattepengar. Sedan 2008 har hans företag haft en vinstmarginal på 60%. Sedan 2006 har han tagit ut över en miljon i aktieutdelningar. Av barnens pengar, till en girig företagare.

En annan pikant detalj i sammanhanget är att Scherp bara tagit ut kapitalinkomst. Inte en krona i lön. För Scherp är anställd av universitetet och har lön därifrån, uppenbarligen med avtal att han får driva eget bolag. Och varför har inte tagit ut lön då? Ja, gissningsvis för att han skatteplanerar. För med lön måste han betala såväl arbetsgivaravgift och löneskatt. Men det är betydligt mindre skatt på utdelning. Så hyckleriet här når inga gränser faktiskt. 
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • FDFMGA
    themia skrev 2015-05-16 16:20:12 följande:

Får jag fråga vad du har för åsikt om Isabella Lövin i stället?

Jag råkade höra litet av Ekots lördagsintervju. Jag blir alltid lika imponerad när jag hör henne. Synd att inte alla i regeringen når upp till hennes kapacitet, tycker jag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    themia skrev 2015-05-16 19:26:49 följande:
    Att man inte "vågar" prata med SD stämmer såklart inte.

Det är bara så meningslöst att diskutera med ett parti som bara har en enda idé, och bara kan tänka sig en enda lösning på alla problem, och som bara kan se en enda möjlig väg till utveckling.
    Att inte "ta debatten" = när man inte vill dra på sig SD-glasögon och diskutera invandring som en SDare med alla de inbillade "hot" de ser i andra människor och kulturer hela tiden.

Nej, jag är inte heller intresserad av någon sådan "debatt".

Svar på tråden Varför hatar folk SD?