• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • staffe5

Så länge det finns en 15-20 % (främst då vänsterpartister och miljöpartister)  som vill att Sverige skall gå från en nationalstat (där gemenskapen utgår från kultur, historia, språk, värderingar och normer) till ett slags multikultisamhälle (där gemenskapen endast utgår från att vi skall ha samma rättigheter och skyldigheter) så kommer nationalistiska partier som SD fira triumfer. Skillnaden är att dessa 15-20 % inte alls får samma utrymme/styr debatten som tidigare (det är väl en och annan, t ex Aftonbladet ledarredaktion, som fortfarande fäktar emot). Tror att många av den stora majoriteten av befolkningen blev mycket oroliga när de övriga etablerade partierna inte våga ta tag i migrationsfrågan, många undrade ju vad är det som händer med vårt land ? Sanningen är ju att en majoritet vill strama åt/minska invandringen till Sverige och inte stödjer "multikultitanken" (och detta behöver man inte vara rasist för att tycka, även om vissa av de 15-20 % säkerligen anser det), vilket ledde till en hel del proteströster på SD. Det som avgör SD:s framgångar på kort sikt är S och M migrationspolitik, är det så att det fortsätter att komma 2000 flyktingar  i månaden så kommer nog SD ligga mellan 15-18 %, men så fort politiken ändras/det börjar komma in flera så kommer SD:s opinionssiffror öka i motsvarande grad (delar här Göran Greiders åsikt om att SD idag hade legat på minst 35 % om vi fortsatt att ta in lika många flyktingar som i höstas). Detta är också något som de etablerade partierna är fullt medvetna om, vill man vinna valet 2018 så måste man fortsätta driva en åtstramande migrationspolitik.

• nihka
    staffe5 skrev 2016-04-10 09:05:40 följande:

Så länge det finns en 15-20 % (främst då vänsterpartister och miljöpartister)  som vill att Sverige skall gå från en nationalstat (där gemenskapen utgår från kultur, historia, språk, värderingar och normer) till ett slags multikultisamhälle (där gemenskapen endast utgår från att vi skall ha samma rättigheter och skyldigheter) så kommer nationalistiska partier som SD fira triumfer. Skillnaden är att dessa 15-20 % inte alls får samma utrymme/styr debatten som tidigare (det är väl en och annan, t ex Aftonbladet ledarredaktion, som fortfarande fäktar emot). Tror att många av den stora majoriteten av befolkningen blev mycket oroliga när de övriga etablerade partierna inte våga ta tag i migrationsfrågan, många undrade ju vad är det som händer med vårt land ? Sanningen är ju att en majoritet vill strama åt/minska invandringen till Sverige och inte stödjer "multikultitanken" (och detta behöver man inte vara rasist för att tycka, även om vissa av de 15-20 % säkerligen anser det), vilket ledde till en hel del proteströster på SD. Det som avgör SD:s framgångar på kort sikt är S och M migrationspolitik, är det så att det fortsätter att komma 2000 flyktingar  i månaden så kommer nog SD ligga mellan 15-18 %, men så fort politiken ändras/det börjar komma in flera så kommer SD:s opinionssiffror öka i motsvarande grad (delar här Göran Greiders åsikt om att SD idag hade legat på minst 35 % om vi fortsatt att ta in lika många flyktingar som i höstas). Detta är också något som de etablerade partierna är fullt medvetna om, vill man vinna valet 2018 så måste man fortsätta driva en åtstramande migrationspolitik.

Jag kan ju inte tycka att få 12,86% av rösterna i ett riksdagsval är någon "triumf" över de övriga 87% som valde att INTE lägga  sin röst på SD. Inte heller när SD låg som högst i opinionsmätningarna var det någon "triumf" över den stora majoritet som INTE sa sig stödja SD.

Stick i stäv med SDs tankar om sin egen centrala position i universum så styrs inte alla andra riksdagspartier av SDs agenda. Man stramar inte åt flyktingmottagandet för att vinna röster från SD utan för att man behöver anpassa efter situationen, precis som regeringar gjort tidigare långt före den förste SDaren ens kunde säga heil. Det är bara SD-propaganda att man inte pratar invandring bara för att man inte pratar invandring på det sätt SD vill med sin sunkiga assimileringspolitik. 
  • anna2016
    FDFMGA skrev 2016-04-09 22:56:57 följande:
    SD lär förmodligen vara ett passerat stadium om några år, men det innebur ju inte att rasismen kommer att vara borta. Snarare lite svårare att identifiera bara.
    Kanske kommer SD vara ett mindre parti om några år. Men dess politik finns ju snart i vartenda parti. Snart vågar Löfvén kanske också ta tag i emigrantfrågan, eller kanske blir tvungen om S ska få några röster i nästa val.

Det räcker ju inte att några artister (som bor tryggt innanför tullarna i Stockholm) röstar på S för att de ska få sitta kvar vid makten.
  • FDFMGA
    anna2016 skrev 2016-04-11 21:20:21 följande:
    Kanske kommer SD vara ett mindre parti om några år. Men dess politik finns ju snart i vartenda parti. Snart vågar Löfvén kanske också ta tag i emigrantfrågan, eller kanske blir tvungen om S ska få några röster i nästa val.

Det räcker ju inte att några artister (som bor tryggt innanför tullarna i Stockholm) röstar på S för att de ska få sitta kvar vid makten.
    Nej, jag vet att toksekten och skrikhögern anser att de andra partierna har imiterat SD:s invandringspolitik.

.Men handen på hjärtat - skrikhögern och SD-krigarna  höll sig inte i främsta ledet precis när gud fördelade hjärncellerna, vilket inte sällan märks på olika internetforum.

Dessutom finns det ju fortfarande inget annat parti som vill samarbeta med SD, trots skikhögerns och SD-krigarnas analyser av det politiska läget.

Invandringspolitiken har visserligen förändrats, men orsaken kan sökas i att flyktingströmmarna blev större än Sverige förmådde hantera, inte på grund av att SD-sekten och skrikhögern blivit normgivandeSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya

Jag har inte mycket över för SD, men här är i alla fall en SD-relaterad nyhet som borde höra hemma i tråden.

SD vinner i domstol ? Lunds kommun bröt mot lagen
    LUND
    Toppdelad
    Sverigedemokraten Ted Ekeroth får rätt ? Lunds kommun bröt mot lagen när politikerna beslutade att använda byggnader till ensamkommande flyktingbarn utan att invänta bygglov. Det har förvaltningsrätten kommit fram till.

www.sydsvenskan.se/lund/sd-vinner-i-domstol--lunds-kommun-brot-mot-lagen/
  • nihka
    Tom Araya skrev 2016-04-14 19:56:22 följande:
    Jag har inte mycket över för SD, men här är i alla fall en SD-relaterad nyhet som borde höra hemma i tråden.
    SD vinner i domstol Lunds kommun bröt mot lagen
    LUND
    Toppdelad
    Sverigedemokraten Ted Ekeroth får rätt Lunds kommun bröt mot lagen när politikerna beslutade att använda byggnader till ensamkommande flyktingbarn utan att invänta bygglov. Det har förvaltningsrätten kommit fram till.

www.sydsvenskan.se/lund/sd-vinner-i-domstol--.../
    Strålande. SDs jurister har hittat ytterligare ett sätt att jävlas på. Om Ted Ekeroth får som han vill så får kommunen betala böter till sig själv för att man agerade i ett krisläge.
  • Ewald01
    KillBill skrev 2016-04-09 22:50:20 följande:
    När det gäller SD så är väl den mest aktuella frågan hur långt de kan sjunka i opinionen? I senaste Demoskop tappar SD mer än 2% och är nu nere på 15%. Fortsätter det i den här takten så understiger snart SDs opinionssiffror det senaste valresultatet.
    SD är emot EU och Schengen ... och emot att Turkiet ska bli medlem i EU.

Interessant vore det att veta hur ett parti skulle klara sig om det vore positivt till EU och Schengen, men emot att Turkiet (och andra länder) får ökat inflyttande i EU respektive kan bli EU-medlemmar.

Kanske skulle då SD backa ytterligare.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-03-28 12:47:13 följande:
    Min personliga gissning är att ganska många av de som lämnar SD kommer att tala rätt tyst om vad de sympatiserat med, särskilt som jag tror att SD kommer att radikaliseras i takt med att allt fler lämnar.
    Det tror jag också av just den orsaken du tar upp men också för att så länge de gick framåt kunde de som hoppade på tåget känna sig som en del av en framåtrörelse, men vem vill deklarerar nu att "jag var med på det sjunkande skeppet"? 
  • Tom Araya

Jag upplever att förhållandet sd - Ryssland idag är liknande det som var mellan
    s - Sovjetunionen under kalla kriget, fast sämre dolt i sd.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?