Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Quintus Zebra skrev 2014-02-28 17:51:01 följande:
    Det är din åsikt. Andra tolkar lagen om anonymitet på nätet så att du inte längre har rätt att vara anonym om du hotar någon eller bryter mot lagen (t.ex. hets mot folkgrupp)

Det är väl ok att hänga ut den som bryter mot lagen?

Tydliggör: Jag tycker inte man ska hänga it folk. Den var en fråga.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-02-28 18:06:05 följande:
    Verkligen, IT folk som är så jobbiga? Ett par kan vi väl hänga.
    Haha! Nja, låter lite drastiskt va?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-28 16:21:47 följande:

Såhär blir det varenda gång man ställer en fråga till er anti-SD, frågor som är klara som vatten eller glas besvaras med ett "jag svarar på det sen" eller besvaras inte alls utan ignoreras. ALLTID! Så trött på det så du anar inte.

VARFÖR vitpixlar media? JO för att dra läsarna vid näsan. Fråga någon som jobbar på ett fängelse hur fördelningen av hudfärg eller ursprung ser ut. Det är beklämmande, och jag ville inte tro det först. Jag vet en som jobbar som plit på ett fängelse norr om Stockholm och jag vet en med en mer uppsatt position i Norrland. Bägge säger samma sak som alla andra som jobbar i fängelse säger på nätet: Invandrare/ickesvenskar/nysvenskar står för en extrem majoritet av de intagna, det ligger på ca 90 procent beräknar de mellan tummen och pekfingret.

Så återigen: VARFÖR vitpixlar media? VEM/VILKA gör de en tjänst med denna service?

(Jag personligen kan tycka att det är intressant att veta vad det är för slags människa bakom brottet. Men det hör inte hit, så det är ingen idé att du går på min person nu för det kommer tvär-ignoreras!)

Fast. Nu var det ju så att jag ställde frågor till dig, som du inte svarade på. Och då tyckte jag att det var på sin plats att du svarade på dem först.

Jag hade helt enkelt inte tid. Men googla lite, så hittar du kanske nåt. Har svarat ganska utförligt på den frågan säkert tio gånger tidigare.

Du vill veta vad det är för människa säger du? Och det berättar hudfärgen för dig?

Varför vitpixlar media? Det är en lång historia. Och den är långt ifrån hemlig. Det handlar bland annat om att det på mitten av 90-talet kom rapporter som visade att media skildrade mörkhyade på ett väldigt vinklat och felaktigt sätt. Mörkhyade nämndes nästan enbart i samband med grova brott. Och man skrev om invandrare på ett mer vinklat sätt än man skrev om andra.
    Detta fick följden att viss media ville bli bättre på att ge en mer rättvis bild av situationen.

Det handlar även om att den vetenskap vi har visar att hudfärg är långt ifrån den viktigaste parametern i sambandet. Det är knappast mörkläggning att inte nämna hudfärg varje gång, inte mer än att man inte nämner personens lön eller betyg i skolan, för dessa är lika relevanta.

Det handlar knappast om mörkläggning. För jag är rätt säker på att de som bestämmer om detta i media, är rätt lika mig. De tycker inte att hudfärg är något viktigt, och därmed är det ingen stor sak för dem att dölja dem. Och medierna borde ju bli förvånade över den negativa reaktionen? För alla verkar ju vara överens. SD säger att hudfärg är oviktigt. De flesta invandringskritiker håller med.
    Alla verkar ju även vara överens om att rasism ska motverkas. Och att döma människor enbart efter hudfärg är ju en ganska klassisk definition av rasism. Det är väl jättebra att media försöker motverka detta? Så då borde ju alla vara nöjda?

Trots detta, trots att verkligheten och vetenskapen tyder på att hudfärg är rätt oviktig, trots att så gott som alla som deltar i debatten (förutom de anonyma) säger att de inte är rasister och påstår att de inte dömer efter hudfärg, så finns det nationalistiska rörelser och hemsidor som verkar vara  extremt fascinerade av hudfärg. Och medierna vet att om de nämner hudfärg kommer hudfärgsfanatikerna att använda denna info för att promota sin grovt vinklade världsbild. Vissa medier vill inte mata dessa fanatiker. Dessa medier anser sig ha en skyldighet att inte bidra till att rasistiska myter och vinklingar sprids. Är det så fel?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-03 09:18:09 följande:
    Jag måste bara flika in att jag tycker att Miljöpartiet är farliga för Sverige. Vad är det för fel på människorna?

www.svd.se/opinion/brannpunkt/miljopartiet-lo...

Miljöpartiet funderar inte på den troliga pull-effekten i försäkringen, lockelsen för all världens prekariat att få del av tryggheten. De nämner inte om förslaget inkluderar så kallade papperslösa, eller gömda, som har fått utvisningsbeslut men gått under jorden. Det här är ju i Miljöpartiets ögon ett varmt projekt som ser till människors behov där människor ”slipper oroa sig för om de kan betala hyra nästa vecka”.

Jag oroar mig desto mer för välfärdsstaten, välfärdssystemen och Sveriges ekonomi. I en värld av stora folkvandringar är det ingen bra idé att ställa i utsikt att svenska staten ska ge grundtrygghet och fritt vivre till alla och envar som anmäler sig vid ”dörren in”.

Uppenbarligen tror inte Miljöpartiet att så värst många skulle utnyttja erbjudandet. De avsätter i alla fall inga pengar i sin budget, 160 miljoner, det är ju ingenting. Och lika lite för kommande år fram till 2017. Där blir jag stum. Hur kan de tro att människor frivilligt skulle avstå från att låta sig försörjas om pengarna bara är att kvittera ut utan några som helst motkrav ”utan krav på detaljkunskap” som de säger. Så mycket för Miljöpartiets trovärdighet i välfärdsfrågor.

Vad är det med Miljöpartiet? Är de naiva? Populistiska? Romantiska kanske? Den allvarliga frågan är: Kan de ges inflytande över statskassan?

HELENA RIVIÈRE

fri skribent, fd moderat riksdagsledamot

Källa: Mp:s hemsida och motion 2013/14 Sf 303

Vet inte riktigt vad jag tycker om MP:s förslag, ser både fördelar och nackdelar. Får sätta in mig lite mer i det först.

Men vissa "borgares" reaktioner på den här frågan, och på t.ex. diskussioner om medborgarlön är väldigt talande.

Jan Björklund satt nyligen i SVT:s "psykolgsoffa", och hävdade att det var individens frihet som var hans första politiska prioritering. Och en del borgerliga liberaler är ju väldigt bra på att tala om frihet. Tyvärr så svalde bara "psykologen" Björklunds resonemang, och ifrågasatte inte honom alls på samma sätt som "psykologen" ifrågasatte andra partiledares ideologier. Trots att Liberalernas "frihetsresonemang" ibland är rätt svårt att få grepp om.

Många liberaler hävdar allt oftast att de står på individens sida, och att statens makt över individen bör minska. MEN tittar man på verkligheten, så är det ju väldigt få som är fria på marknaden. För en stor majoritet av alla så innebär ju marknaden väldigt mycket tvång.

Om man på allvar tror att individen skulle klara av ansvaret det innebär att vara fri, då borde man ju stötta idén om generösa bidragssystem eller om medborgarlön. För dessa system gör ju det som liberalerna hävdar att de vill ha. Med en medborgarlön så minskar statens och företagsledarnas makt över individen avsevärt.
    Och individen får en frihet som vida överstiger den som de flesta liberaler prioriterar . Frihet över att styra hur länge de vill plugga, vad de vill jobba med o.s.v.

Men det märkliga är att jag aldrig träffat någon marknadsliberal som förespråkar medborgarlön eller mer generösa "bidrag". I den här diskussionen verkar de helt glömma att de står på individens sida, och förespråkar frihet. De framställer istället ofta ett katastrofscenario där samhället kollapsar  p.g.a. att människan är en lat fuskare, som behöver bli styrd av staten eller av företagsledare eller av åtstramade "bidragssystem" för att överhuvudtaget arbeta. 

Det intressanta är att denna diskussion verkar få frihetsälskande så kallade liberaler att anamma en helt ny världsbild, där samhället  bara kan fungera om ledargestalter (t.ex. staten och företagsledare) styr över den stora massan med hjärnhand och ser till att de rättar in sig i "marknadens led" och gör rätt val.

Jättekonstigt.
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-03 20:29:18 följande:
    Hjärnhand??

Men ja, jag håller med din analys annars.

Haha! Rätt rolig felstavning!
  • Quintus Zebra

Precis! De framstår dock inte helt konsekventa?

De vill motverka "provikativ" kultur!

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4243660

Samtidigt som de arbetade för att Vilks verk skulle visas i Riksdagshuset? Och han är väl rätt provokativ?

Slutsats: Provokativ konst är ok och ska försvaras om den provocerar "de andra", men inte när den provocerar SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-03-07 01:31:03 följande:
    Lägg av. Du vet nog mycket väl att det stämmer.

www.svt.se/kultur/sd-minska-anslagen-till-mangkultur-och-samtidskonst

www.interasistmen.se/dumheter/sverigedemokraterna-mosar-samtidskonst-i-skuggbudget/

sverigedemokraterna.se/var-politik/kultur/

SD-are har också medvetet förstört konst på en utställning de inte gillade; tyvärr har länken jag sparat om detta gått ut, annars hade jag delat den här. Litet synd att det är bäst-före-datum på artiklar på vissa tidningar.

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-07 11:46:07 följande:
    Att Carl Bildt försöker få in Sverige i NATO, bakvägen, är en viktig samhällsfråga.

Att några medlemmar i ett parti - inte ens ett riksdagsparti vid tillfället -, tidigt på morgonen efter en natt på krogen, kallar en invandrare för "blatte" och en tjej för "hora" -, är inte en viktig samhällsfråga.

Jag lovar dig, att om du går ut i Stockholms nattliv, så kommer du att kunna höra mycket mer chockerande saker än så. Också bland politiker.

Att kasta invektiv över andra, när man är upprörd, kanske för att man har blivit orättviost behandlad, är f.ö. en helt naturlig del av livet. Svordomar och föroolämpningar finns väl i alla språk.

Vad säger du om nån försöker sno din väska: "Dumma dig"?

De var kandidater till den absoluta toppen av ett parti som några månader senare blev ett riksdagsparti. Klart det är en stor grej.

Om Anders Borg, Carl Bildt och Peter Norman hade filmats när de betedde sig på ett liknande sätt, om de levde upp till myten om moderaterna, kallade någon för fattig bitter hora, sa att fattiga människor inte har samma rätt till samhället som rika o.s.v. Och om de efter mötet beväpnade sig. Tror du att det hade blivit en mindre skandal? Tror du att "Nya" Moderaterna som parti hade fått trovärdighetsproblem efter det?

Eller menar du att vi ska kräva mindre av SD än vi kräver av andra partier?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-10 14:49:09 följande:
    Jag med. Och mina barn kan skolka från skolan och få pengar ändå. Finemang.

M Y L F skrev 2014-03-10 14:58:01 följande:
    Nu måste jag genast lägga min röst på MP, för det låter så bra. Ska genast deklarera ut till alla på jobbet att vi snart kan sluta jobba och gå hem och göra annat som roar oss bättre för MP ska se till att alla ska ha bostad och pengar oavsett....

Inga liberaler direkt, eller? Ni tror inte att människan klarar av den ökade frihet som detta hade inneburit för då skulle alla bara fuska och lata sig med följden att samhället kollapsar? Rätt intressant fråga om människosyn. Måste det finnas en diktator eller stat eller företagare som styr över den lata, oärliga massan och tvingar dem att bete sig på "rätt sätt" för att samhället ska funka?
  • Quintus Zebra
    kvs skrev 2014-03-10 18:36:45 följande:
    Det finns väl inget som helst liberalt i det förslaget? Jag tror inte det måste finnas en stat (ondskefull eller god), däremot behöver de allra flesta någon form av morot.

Om staten ger dig möjlighet att ligga hemma på divanen och äta vindruvor hela dagarna, hur många tror du skulle vara sugna på att jobba heltid i godtycklig kolgruva?

Nja. Många liberaler hävdar ju att de vill minska statens makt över individen. Och förslaget skulle ju minska denna makt markant. Konstigt nog gillar nästan inga liberaler detta förslag ändå.

Med morot menar du att vanligt folk behöver styras av de som är rikare eller mäktigare för att samhället ska funka? Eller?

Det låter inte speciellt liberalt?
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-10 18:52:38 följande:
    Vad är du rädd för? Eller vad är svensk media rädd för? Många andra av våra grannländer publicerar uppgifter om gärningsmännen. Varför är alla så rädda för det här i Sverige? Rasar er värld när ni märker att er verklighetsuppfattning inte stämmer överens med verkligheten?

Eller så är ingen rädd för nåt, utan många anser bara att ursprung och hudfärg är helt ointressant? Precis som SD skriver i sitt partiprogram att de tycker, om jag inte minns fel?

En fråga till. Är det inte lite märkligt att så många självutnämnda nationalister vill att Sverige ska bli mindre unikt och istället vill att Sverige ska bli mer som andra länder?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?