effemgea skrev 2014-03-01 16:06:23 följande:
Det är möjligt - det kommer alltid att finnas folk som ser sina möjligheter och utnyttjar system på ett sätt som det inte egentligen var tänkt. Det gäller precis överallt: på jobbet, i skolan, inom politiken, i privatlivet etcetera. Det går inte att bygga mänskliga system som är idiotsäkra - det leder enligt min uppfattning till ett ändlöst och omänskligt regelverk och en byråkrati som är självgenererande.
Det är inte storleken på invandringen som avgör vilken nytta som land Sverige får av invandringen och hur väl invandrarna lyckas i Sverige. Jag tror att det är en av de mest grundläggande mänskliga egenskaperna att man vill vara delaktig på många olika nivåer samtidigt - från familjen hela vägen upp till den övergripande samhällsgemenskap som kan kallas Sverige - och vidare utåt för den delen.
Jag tror inte att det beror på SD:s tankar om att invandringen måste begränsas ytterligare som innebär att så många ogillar partiet, utan att partiets analys av Sverige,av vad som möjligen kan kallas svenskt,är så felaktig.
Något som ledande partirepresentanter har tagit upp är det så kallade unika svenska självföraktet. Tror man att det existerar ett unikt svensk självförakt så har man inte förstått någonting av Sverige - historiskt eller i samtiden.
Och att bygga en invandrings- och integrationspolitik på tron att de existerar ett unikt svenskt självförakt vore fullständigt förödande.
Sedan kanske inte just SD-fantaster ska snacka så högt om att utnyttja system och fuska va....