Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Speakers Corner skrev 2014-08-23 09:45:15 följande:
    Det är jag övertygad om, det är för mycket som stämmer alltför bra för att kunna vara annorlunda.
    För övrigt trodde du att Gerd Wallin i Östergötland var jag också...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-23 10:51:19 följande:
    Arbetslöshet finns det ju en chans att påverka men sjukdom är det lite värre med.
    Visst, men det är ändå inte rimligt att man ska få ha kvar sin gamla - höga - levnadsstandard på andras bekostnad livet ut... Samhället kan helt enkelt inte bära det. Det är tillräckligt svårt att få pengarna att räcka, om vi bara ska försörja alla som inte arbetar idag - av olika anledningar - på existensminimumnivå. Här håller jag faktiskt med Alliansen!
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-23 11:15:02 följande:
    Det tror inte jag.

Jag gissar att det dräller av SD-kommunpolitiker som går på tvärs mot sektledningens uttryckliga order om att de inte ska skriva anonymt på nätet.

Jag tror att det kan vara svårt för många att hela tiden vara så pk som ledningen bestämt - och då behöver de hitta andra metoder - just anonymiteten på nätet blir då en slags säkerhetsventil som innebär att de får pysa ut lite hat och lätta på det inre trycket.
    Ja, att det är svårt att vara PK jämt har du ju rätt i. Men det man i så fall pyser ut anonymt på nätet är inte "hat" (inte i mitt fall i alla fall, jag har inte kollat allt vad Olsson skrivit), utan just den sanning som inte får uttryckas annat än i inlindad form.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-23 13:23:31 följande:
    Jag tvivlar inte för ett ögonblick att du verkligen tror att Isis kommer att stå vid Stora Bält snart - och att vi då inte ens kan internera muslimerna som USA gjorde med japaner under andra världskriget - eller japsarna som du skrev.

Men min uppfattning är att det finns gradskillnader även i helvetet - och att delar av SD-sekten helt tycks ha tappat kontakten med verkligheten.

Min bedömning är att sekten så till den milda grad har isolerat sig från omvärlden att vissa anhängare verkligen tror att Isis är ett reellt hot mot Sverige, alltså att man egentligen fallit i någon slags mental koma där man inte längre förstår att det egentliga syftet med att utmåla Isis som ett hot är att demonisera alla muslimer.

Visst. Det är möjligt att Sverige kommer att drabbas av ett islamistiskt terrordåd - men min gissning är att risken är större att någon av sektens grönsaker får för sig att på egen hand ingripa till försvar för fosterlandet.

Det är nog bara en tidsfråga innan vi har en breivikepigon i Sverige.
    Det DU inte fattar, är att ISIS drar till sig fler och fler muslimer hela tiden. Inte bara unga män, utan även unga kvinnor som åker dit för att hjälpa sina krigare med mat, sjukvård och annat. Det sker en islamistisk samling nu, som sprider sig över hela den muslimska världen.

Just det där att det är somalier som vuxit upp i Sverige och andra europeiska länder, som anslutit sig till araberna i Mellanöstern, trots den fientlighet som alltid funnits mellan araber och svarta (mycket värre än mellan vita och svarta någonsin), finner jag mest oroande. Det sker en förbrödning där tron går över alla andra gamla konflikter... Alla är beredda att följa fanan med halvmånen... Det är som de kristnas korståg på medeltiden, som också samlade män av alla tänkbara nationaliteter - bara de var kristna... 
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-23 13:23:31 följande:
    Jag tvivlar inte för ett ögonblick att du verkligen tror att Isis kommer att stå vid Stora Bält snart - och att vi då inte ens kan internera muslimerna som USA gjorde med japaner under andra världskriget - eller japsarna som du skrev.

Men min uppfattning är att det finns gradskillnader även i helvetet - och att delar av SD-sekten helt tycks ha tappat kontakten med verkligheten.

Min bedömning är att sekten så till den milda grad har isolerat sig från omvärlden att vissa anhängare verkligen tror att Isis är ett reellt hot mot Sverige, alltså att man egentligen fallit i någon slags mental koma där man inte längre förstår att det egentliga syftet med att utmåla Isis som ett hot är att demonisera alla muslimer.

Visst. Det är möjligt att Sverige kommer att drabbas av ett islamistiskt terrordåd - men min gissning är att risken är större att någon av sektens grönsaker får för sig att på egen hand ingripa till försvar för fosterlandet.

Det är nog bara en tidsfråga innan vi har en breivikepigon i Sverige.
    Att jag sa "japsarna" berodde på att jag var inne i amerikanarnas tankevärld vid den tiden, för övrigt. Jag har inget emot japaner. De jag har träffat har varit både städade, trevliga och flitiga.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:30:43 följande:
    Va?
    Vem?
    Har ingen aning om vad du pratar om nu, men påminn mig gärna och gärna med en länk till det nämnda, för jag har ingen susning.
    Nej, jag orkar inte leta. Men när Expressen gjorde det där stora avslöjandet och Wallin (som inte ens var aktiv politiker då längre, men det hade de struntat i att ta reda på) hade skrivit att hon sparkat till en tiggares mugg så att slantarna flög. Då sa du också att det måste vara jag.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:46:50 följande:
    Ojdå, jag håller inte alls med dig.

Föreställ dig att något hemskt händer något av dina barn, (du får välja vilken av dom själv) en olycka eller sjukdom som gör att hen aldrig kommer kunna arbeta och försörja sig samt vara i behov av vård och mediciner på daglig basis resten av livet, skulle inte ditt barn kunna få leva med en dräglig ekonomi då och ha ett värdigt liv?
    Tycker du att ditt barn ska få vara beroende av allmosor från andra människor istället för av samhället om det hände.

Det gör inte jag, jag tycker att vi gemensamt och solidariskt ska hjälpas åt att betala för ditt barn i en sån sitaution..
    Tycker verkligen inte du det?
    Alltså, precis så som du beskriver ÄR det ju idag. Har en individ inte hunnit arbeta upp någon SGI - och det har ju inga barn och ytterst få tonåringar - så blir det försörjningsstödsnivån resten av livet. (Om inte föräldrarna hade betalat för en privat sjukdoms- och olycksfallsförsäkring, vilket står var och en fritt - inga skattepengar går ju dit.)

Det JAG diskuterade var när en vuxen/mogen person hade arbetat upp en hög SGI. Låt oss säga att han hade lyckats få tag i ett projektarbete inom data- eller reklambranschen, som gav väldigt mycket kosing på kort tid. Och DÅ blir han sjuk. 

Frågan är då om han ska ha 90 procent av denna höga men tillfälliga lön i flera år, eller rent av resten av livet..? När en stor del av övriga befolkningen går på existensminimum hela livet - bland annat de barn som råkar ut för en dehabiliterande olyckshändelse som du nämner, eller de som föds med t.ex. Downs syndrom eller får en CP-skada vid förlossningen, och aldrig kan arbeta. 

Är det rimligt att vi ska betala VISSA för villor, sommarstugor, bilar... i en massa år? För att personen en gång i tiden hade ett bra arbete, men nu inte arbetat på många år. Det tycker inte jag.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:38:15 följande:
    Jag förstår inte varför du adresserar det här till mig.
    I sakfrågan är ju du och jag för ovanlighetens skull överens.
    Det som jag protesterar mot är attityden du visar upp och ditt absolut vedervärdiga sätt att se på dina medmänniskor.
    Jag antar att du helst skulle vilja se dig själv som tillhörande ett herrefolk tilldelandes undersåtarna (invandrarna) smulor från ditt bord/bestraffningar, beroende på ditt godtycke och humör.
    Det är å andra sidan så som ditt parti brukar se på andra som inte är precis som dom själva, så du följer väl bara partilinjen antar jag.
    Ytterligare en anledning till att inte lägga en röst på er.
    Nej, så känner jag absolut inte. Jag menar bara att man måste ställa rimliga krav. Du kan ju inte heller ha undgått att se hur det blir, när invandrarna klumpar ihop sig på vissa ställen, efter folkgrupp. Det är ju det som ÄR segregering (som särskilt de rödgröna brukar säga sig vara emot).

Det är ju bara så länge som de lever på bidrag, som detta är relevant. Får de ett jobb så tycker jag att de ska flytta dit jobbet är, självklart, och söka en bostad som alla andra.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 15:50:02 följande:
    Innan du har länkat till det så är det där enbart förtal du vet det va?
    Jag har mycket svårt att tro att jag skrivit att Jeaninne är Gerd Wallin nånstans.
    Jag skulle nämligen aldrig hänga ut någon på det viset.
    Spelar roll. Jag tror inte att HON bryr sig längre i alla fall. Hon är borta från offentlighetens ljus för gott.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-23 16:46:17 följande:
    Livet ut...blir man sjuk vet man ju inte alltid hur prognosen blir. och låt oss tänka scenariot ensam mamma som får canser...hur blir hennes prognos om hon mitt i allt ska behöva rycka upp familjen och börja flytta för att klara sig..låter inte helt ok.
    Vad ska det vara för lägstanivå då? Ska man hamna på existensminimum på allt annat i samband med sjukdomen som i sig kanske är kostnadskrävande med mediciner och allt.

Och vad ska räknas som "hög" i det fallet? En trea i innerstaden och övrigt inga tillgångar? En etta i förorten och sommarstuga?  Villa i ett lyxområde?
    Det där kan man diskutera hur länge som helst. Men jag tycker i alla fall att det var bra att Alliansen satte en bortre parantes för både A-kassan och sjukkassan. Generellt tycker jag att existensminimum i stället borde vara högre än idag, och att detta då ska gälla ALLA. Även t.ex. dom som föds med så allvarliga missbildningar eller begåvningshandikapp att de aldrig har en chans att arbeta upp någon SGI. De har det väldigt fattigt idag, om inte föräldrarna försäkrat dem (vilket i sin tur inte alla föräldrar har råd med).

Likaså med föräldrapenningen för den delen. Det lägsta beloppet är idag så lågt att det inte finns en chans att leva på det - det täcker inte ens hyran för en 1:a i allmännyttan. Till detta kommer barnbidraget som är drygt 1000 kr, och underhållsstöd om mamman inte bor med pappan. Men det blir fortfarande inte mer än c:a 6-6500 kr i månaden netto sammanlagt. I ljuset av det så tycker jag att det är galet att taket ska vara så högt som 33 000 (alltså att man får ut 90 procent av det). Om det inte till och med är ännu högre nu..? Och speciellt om man håller på och trixar, när man skaffar flera barn, så att man kan ha kvar den SGI:n fast det var många år sedan man hade den lönen... 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?