• nozpa

Räcker maten till 13 personer?

Hej. Ska ha lite middag här hemma i helgen. 9 vuxna och 4 barn mellan 2 och 5. Det blir en liten buffé.

2 kilo fläskfilé
    1-1½ kilo kycklingfilé
    2 pajer. (vegetariska)
    En pastasallad (vegetarisk)   
    Sallad med div.
    Bröd.
    Frukt
    3-4 sorters ost.
    Öl, vin, vatten, äppelmust som dryck. 

Har 2 kilo fläskfilé till i kylen, har precis putsat och lagt den andra i marinad. Tröttnade på det, och undrar om det räcker eller om jag bör fixa resten också?
    Alla äter kött. Är det för lite? Det värsta som kan hända är att maten inte räcker. Är det snålt?
    Något mer jag bör köpa/göra? Någon röra eller så?

Hjälp!  

• Svar på tråden Räcker maten till 13 personer?
  • Voluptuous Shalimar

Om du är osäker klan du ju alltid köpa Nürnbergerkorvar eller prinskorv och lägga till. Billigt och gott för stora och små.

• tro  hopp  kärlek

Tror absolut att det räcker, räkna 100 -150 gram kött per person. Så det räcker mer än väl . Låter supergott!

• nozpa
    tro hopp kärlek skrev 2013-10-31 10:33:49 följande:
    Det enda som jag hade kunnat tänka mig att komplitera med är en kall sås.

Jo jag känner med det. Men vad för någon? Först tänkte jag något med curry iom kycklingen, men det passar inte till resten.
    Sedan ploppade en klassisk vitlössås upp, men det känns så somrigt. Tips? :) 
  • Dominant

Både fläskfilé och kycklingfilé är ju extremt torrt, så du får se till att ha saftiga såser till. En egen rödvinssås passar enligt min mening väl till båda två.

Se till att det är både färsk fläskfilé och färsk kycklingfilé, så de inte varit frysta innan. Fryst mat är ännu torrare och vanligtvis ganska oaptitligt.

• nozpa
    Dominant skrev 2013-10-31 11:05:05 följande:
    Både fläskfilé och kycklingfilé är ju extremt torrt, så du får se till att ha saftiga såser till. En egen rödvinssås passar enligt min mening väl till båda två.

Se till att det är både färsk fläskfilé och färsk kycklingfilé, så de inte varit frysta innan. Fryst mat är ännu torrare och vanligtvis ganska oaptitligt.

Nädå, det är färskt. Fläskfilén levererades imorse, så jag har putsat och lagt i marinad. Kycklingen köper jag imorgon. Den ska ha en vinägrett över sig. Så den blir inte så torr. Utan ganska så saftig (hoppas jag). Men jag är en såsälskare, och tar gärna emot några bra tips på kalla såser.
  • nozpa
    tilj75 skrev 2013-10-31 10:53:05 följande:
    Aioli?

Aioli är ju alltid gott. Funkar bra med brödet också. Men då fuskar jag nog och köper en. :P
  • OlivenoÄgget

Jag hade nog satsat på en ädelostsås och en rödvinssås. Men de är ju varma förstås. Men det går ju att göra en kall ädelostsås också.

Svar på tråden Räcker maten till 13 personer?