• nozpa

Räcker maten till 13 personer?

Hej. Ska ha lite middag här hemma i helgen. 9 vuxna och 4 barn mellan 2 och 5. Det blir en liten buffé.

2 kilo fläskfilé
    1-1½ kilo kycklingfilé
    2 pajer. (vegetariska)
    En pastasallad (vegetarisk)   
    Sallad med div.
    Bröd.
    Frukt
    3-4 sorters ost.
    Öl, vin, vatten, äppelmust som dryck. 

Har 2 kilo fläskfilé till i kylen, har precis putsat och lagt den andra i marinad. Tröttnade på det, och undrar om det räcker eller om jag bör fixa resten också?
    Alla äter kött. Är det för lite? Det värsta som kan hända är att maten inte räcker. Är det snålt?
    Något mer jag bör köpa/göra? Någon röra eller så?

Hjälp!  

• Svar på tråden Räcker maten till 13 personer?
  • nozpa
    OlivenoÄgget skrev 2013-10-31 11:31:30 följande:
    Jag hade nog satsat på en ädelostsås och en rödvinssås. Men de är ju varma förstås. Men det går ju att göra en kall ädelostsås också.

Tänker att det skär sig mot pastasalladen? Den innehåller bla soltorkade tomater, oliver, kapris.
  • Idun

Gör en kall örtsås och en fetaostsås (fetaost mosas i creme fraiche) :)

• Ollibolli

Det räcker, TS! Men håller med de andra om sås. Jag hade kört på vitlökssås, passar till allt. 
    Eller basilikakräm kanske? Den brukar jag köra med på bufféer. Mycket uppskattad! 

• tro  hopp  kärlek

Blanda 5 dl cremefraiche 1 1/2 dl majonäs, pressa i vitlök.

Eller ta 5 dl cremefraiche, 3 msk majonäs. 4 msk mango chutney. Hetta till det om du vill med cayennepeppar.

Eller riv skalet sv 1 lime, pressa ur saften. Blanda i 5 dl cf , 3 msk honung 1 tsk ingefära

Barbecue sås kokas på en höft.

1 burk passerat tomater, 1 gul. Lök. 1 pressad vitlök. Buljong, soja. Honung. Worchestersås. Lagerblad. Liquid smoke. Pepparmix. Örter. Ingefära. Whisky. Ketchup. Koka ihop. Låt kallna.

• figuerine

Fetaostcreme! Bara smula fetaost i creme fraishe och salt och peppar...supergott!

• nozpa

Tack så jättemycket för alla svar. :) Kommer bli 2 såser. En fetaostcreme, fast slänger i några örter med. Får se vilka som ser piggast ut i affären imorgon.

Samt den med mango chutney.

Men maten räcker? Alltså köttet? 

• Voluptuous Shalimar
    nozpa skrev 2013-10-31 23:07:18 följande:
    Tack så jättemycket för alla svar. :) Kommer bli 2 såser. En fetaostcreme, fast slänger i några örter med. Får se vilka som ser piggast ut i affären imorgon.

Samt den med mango chutney.

Men maten räcker? Alltså köttet? 
    Det beror ju på hur mycket folk äter! Vanligen beräknar man 200 g kött p.p. på bufféer då folk ofta vill prova allt. Men som jag skrev innan, köp till små korvar och grilla i ugn (Nürnberger är godast, finns på Lidl, 90% kött tror jag) så har du ju täckt upp för det. 
  • tro  hopp  kärlek

självklart räcker det, det är ju 300 g kött per person, plus att du hade mer i kyl . 
    Du behöver inte köpa korvar om du inte själv vill det... 

• Voluptuous Shalimar
    tro hopp kärlek skrev 2013-11-01 15:57:56 följande:
    självklart räcker det, det är ju 300 g kött per person, plus att du hade mer i kyl . 
    Du behöver inte köpa korvar om du inte själv vill det... 
    Jo, det MÅSTE hon, annars kommer jag personligen att leta upp henne för att tvångsköpa korvar! Obestämd

Det var ett FÖRSLAG! 

Jag stod själv med fruktansvärt mycket mat en gång, trodde jag hade köpt åt helsike för mycket, men nästan allt gick åt. Det var i storleksordning 5 kg biffar PLUS massor av korv, dels enbart nöt, dels enbart fläsk (det kom även muslimer och judar) samt potatisgratäng och sallader och såser och bröd. Vi var runt 25 personer dock. Korvarna var en räddning, alla ville ha korv! Det var f.ö. bra tysk korv med kötthalt på ca 95%, ingen Dennis grillkorv.

Jag är absolut ingen korvälskare, väljer något annat om det finns, men som komplement är det väl en rätt enkel och smidig lösning. Nu gissar jag att svenskar inte tar den sista biten på uppläggningsfatet (som vanligt) så man får aldrig veta om någon hade velat ha mer. 
  • nozpa
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-11-04 19:32:34 följande:
    Jo, det MÅSTE hon, annars kommer jag personligen att leta upp henne för att tvångsköpa korvar! Obestämd

Det var ett FÖRSLAG! 

Jag stod själv med fruktansvärt mycket mat en gång, trodde jag hade köpt åt helsike för mycket, men nästan allt gick åt. Det var i storleksordning 5 kg biffar PLUS massor av korv, dels enbart nöt, dels enbart fläsk (det kom även muslimer och judar) samt potatisgratäng och sallader och såser och bröd. Vi var runt 25 personer dock. Korvarna var en räddning, alla ville ha korv! Det var f.ö. bra tysk korv med kötthalt på ca 95%, ingen Dennis grillkorv.

Jag är absolut ingen korvälskare, väljer något annat om det finns, men som komplement är det väl en rätt enkel och smidig lösning. Nu gissar jag att svenskar inte tar den sista biten på uppläggningsfatet (som vanligt) så man får aldrig veta om någon hade velat ha mer. 

Skippade faktiskt korven. :) Men gjorde iordning mer fläskfilé istället. Det räckte och blev massor över. Ändå åt alla mycket.
    Får ha korvräddning nästa gång. :P 
  • tro  hopp  kärlek
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-11-04 19:32:34 följande:

Det var ett FÖRSLAG! 

självklart förstår jag att det var ett förslag, men jag tyckte att det skulle ha räckt med de hon hade plus att hon redan hade mer file liggandes i kylen.
    Jag har inget emot korv, förutom hot dogs typen. Den tycker jag inte är god.. 
  • Gryntroll
    Ollibolli skrev 2013-10-31 11:55:09 följande:
    Det räcker, TS! Men håller med de andra om sås. Jag hade kört på vitlökssås, passar till allt. 
    Eller basilikakräm kanske? Den brukar jag köra med på bufféer. Mycket uppskattad! 

Basilikakräm låter som något vi skulle uppskatta  hemma hos oss... vill du dela med dig av receptet?
  • Voluptuous Shalimar
    tro hopp kärlek skrev 2013-11-06 15:47:27 följande:
    självklart förstår jag att det var ett förslag, men jag tyckte att det skulle ha räckt med de hon hade plus att hon redan hade mer file liggandes i kylen.
    Jag har inget emot korv, förutom hot dogs typen. Den tycker jag inte är god.. 
    Ok, jag förstår. 

Sen handlar ju en sån här fråga också väldigt mycket om hurdan tillställningen är.  Vi vet att det blir en middagsbuffé, men då undrar jag om det är middag på skånska (lunch för mig, dvs man äter mitt på dagen och en standardportion) eller om det är en middag som äts kl 18-20 på kvällen (man kan nöjesäta och ta om bara för att man känner för det och sen äta lite till medan man pratar). Sen undrar jag om det är en lång middag där man sitter och pratar och kanske hinner fylla på fatet både två och tre gånger. Vidare spelar det in om man innan middagen har åkt långt eller haft andra aktiviteter för sig som inneburit att man kanske inte ätit på 6 timmar eller mer. Det finns massor av faktorer som spelar in, är det storätare eller bantande kvinnor, är det matälskare eller folk som mest bara äter för att man måste osv osv.

Med andra ord: antingen kan man rekommendera ts att köpa till mer mat, eller så räcker hennes resurser mer än väl (och det gjorde de ju som tur var). 

Och - hot dogs borde inte ens få kallas korv... Död Kalla dem varma hundar! Ungefär lika missvisande.
Svar på tråden Räcker maten till 13 personer?