• lindalainen

istället för välling?

lärde mig härom veckan att välling är ngt man inte behöver ge! Förvånad
    att det är i Sverige och Finland det finns och inte ngn annanstans i världen, ungefär.

vilken chock, då jag alltid har trott att välling är ngt "man måste ge", "alla barn dricker välling" o.s.v.  
    näe, så nu blir det slut med välling (när burken blir tom! varför köpa och ge ngt man inte behöver?! vansinne!)

men eftersom jag är newbie i området, undrar jag vad är det första målet man kan ge?
    ska man liksom ställa sig och göra gröt och mata runt 6-tiden? verkar inte så jättelockande.

ska tillägga att hon är 8 månader, följer sin kurva hur bra som helst. hon äter som en häst, jag varierar mat med fisk, kött, kyckling, pasta, potatis och ris och så ngn grönsak till varje måltid. just nu får hon välling när hon vaknar, sen gröt på förmiddagen/mitt på dagen, mellis på em och sen varmt mål mat. på kvällen har hon fått välling nu, men jag tänkte att jag skulle försöka hoppa det. kan ju ge gröt eller ngt ist :) men tips på mornarna? tack!

• Svar på tråden istället för välling?
  • Ernst Hugo

Välling är bra för både barn och vuxna!

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • keron

Jag är finska och är inte alls van vid denna "vällinghysteri" som råder här i Sverige (som visserligen inte alls är lika illa som när min äldsta var liten). Ja, välling finns att köpa även i Finland, men det är inte alls samma "vällingnorm" där som här. Känner ingen finsk som själv fått välling som barn, eller som gett sina barn det.

Välling är skräp, enligt mig då. Vi har medvetet valt bort det med våra barn, till förmån för amningen visserligen. Men du kan ge ditt barn ersättning ist för välling eftersom hon bara är 8 månader och bröstmjölk eller ersättning bör då fortfarande vara basen i hennes kost, ett tag till.

Välling är mjöl och vatten, ersättning är vad det låter som - ersättning för bröstmjölk och naturligtvis mycket bättre lämpat för barn än vad välling nånsin kommer att bli.

• I969

Hi hi, det är verkligen underhållande med de här haussade känslostormarna kring välling Som om det vore nåt särskilt bra eller jättedåligt med just denna mat. Det är bara bara gröt med lite mer vatten.... Och man behöver ju inte ge baaara välling, lika lite som man ger uteslutande någon annan mat enbart. Man kan ju dessutom variera mellan välling av ris, majs, havre, vete. Jag har tyckt det har varit toppen övergångsmat och våra släktingar från Holland är bara SÅ avundsjuka på våra lättsamma frukostar och kvällsmål hur många är det inte som sitter och trugar med skeden...

• Ernst Hugo

1969@

Tänkte samma som du men var för road av att bara läsa. Nyanserna försvinner som vanligt på FL.

• Natulcien
    I969 skrev 2013-11-03 09:03:19 följande:
    Hi hi, det är verkligen underhållande med de här haussade känslostormarna kring välling Som om det vore nåt särskilt bra eller jättedåligt med just denna mat. Det är bara bara gröt med lite mer vatten.... Och man behöver ju inte ge baaara välling, lika lite som man ger uteslutande någon annan mat enbart. Man kan ju dessutom variera mellan välling av ris, majs, havre, vete. Jag har tyckt det har varit toppen övergångsmat och våra släktingar från Holland är bara SÅ avundsjuka på våra lättsamma frukostar och kvällsmål hur många är det inte som sitter och trugar med skeden...
    Ja, det blir väldigt svartvitt.

Välling är ju bara ett livsmedel bland alla andra. Och det är absolut inget fel på det. Vår son har fått en flaska på kvällen sen han var runt 10-11 månader. Jag brukade dricka en mugg het välling på mornarna när jag bodde i Umeå under en kall vinter. Gott.

Men visst. Häller man i sin unge flera flaskor per dygn så gör man barnet en otjänst. Men det är ju lika illa som att äta för mycket av något annat.

Att påstå att "välling är onödigt" är ungefär som att skriva att "potatis är onödigt". Ja, man kan leva sitt liv utan potatis om man vill. Men det är fortfarande ett ätbart och ganska nyttigt livsmedel...
  • Livlig
    lindalainen skrev 2013-11-01 12:59:16 följande:

menar du välling eller gröt?

låter som att det blir en klumpig välling Tungan ute

har läst att bovete ska vara bra. funderat på att göra gröt på det. kanske ska lägga till på inköpslistan senare idag. Glad   
    Välling blir det. Inte alls klumpigt. Du mixar det slät i din mixer och späder med vatten tills du får en vällinglikande konsitens.
    Bovete är väldigt bra, nyttigt och basiskt.
    Du köper helt bovete.
    Om du inte gör välling kan du göra gröt ( recept brukar stå på paketet,) annars är det bara att koka. Men när det gäller bovete ska du alltid sköja det med hett vatten, alt låta koka upp, byta vatten och sedan koka på nytt. Skölj bort det röd / rosa som blir.

Annars groddar jag bovete, gör knäckebröd på det eller kokar och serverar istället för ris/ pasta.  
  • Kajsakanel

Fast jag håller inte med om att välling är som vilken annan mat som helst, och det går absolut inte att jämföra med potatis eller andra "grund"råvaror. Däremot går det såklart att jämföra med en del andra processade industritillverkade livsmedel. Dvs väldigt långt från råvarorna i sin ursprungliga form, och så spetsat med lite onödiga och till och med ohälsosamma tillsatser.

Palmolja är för det första inte en helt klart bra fettkälla. En del menar att det höjer kolesterolet. Dessutom är det ett stort hot för miljön då regnskog huggs ner för att plantera palmerna.

Emulgeringsmedel har jag inte hört något bra om heller, men har inte så stor koll på.

Maltodextrin är rena kolhydrater som har högre glykemiskt index (alltså påverkan på blodsockret) än ren glukos! Förutom i välling finns det i olika sporttillskott då det sägs vara bra vid hård träning...

I majsvällingen är första ingrediensen inte majsmjöl (vilket kanske hade varit lite mer okej) utan majsstärkelse. Alltså maizena. Endast stärkelsen från majsen är alltså utvunnet.

Gluten som finns i en del av vällingarna är inte heller bra, skadar tarmarna. Ingen som tycker det är skumt att det måste introduceras långsamt, lite i taget under skydd av amning?

Dessutom är vitaminerna som tillsatts kemiskt framställda, vilket inte heller alla är överens om ifall det är bra.

Så för att sammanfatta välling: En bas på extremt snabba kolhydrater (socker!!), lite dåligt fett och några andra ytterst tveksamma tillsatser. Varför ge det till sina barn? Och hur kan man jämföra det med potatis?!

• Natulcien
    Kajsakanel skrev 2013-11-04 21:12:29 följande:
    Fast jag håller inte med om att välling är som vilken annan mat som helst, och det går absolut inte att jämföra med potatis eller andra "grund"råvaror. Däremot går det såklart att jämföra med en del andra processade industritillverkade livsmedel. Dvs väldigt långt från råvarorna i sin ursprungliga form, och så spetsat med lite onödiga och till och med ohälsosamma tillsatser.

Palmolja är för det första inte en helt klart bra fettkälla. En del menar att det höjer kolesterolet. Dessutom är det ett stort hot för miljön då regnskog huggs ner för att plantera palmerna.

Emulgeringsmedel har jag inte hört något bra om heller, men har inte så stor koll på.

Maltodextrin är rena kolhydrater som har högre glykemiskt index (alltså påverkan på blodsockret) än ren glukos! Förutom i välling finns det i olika sporttillskott då det sägs vara bra vid hård träning...

I majsvällingen är första ingrediensen inte majsmjöl (vilket kanske hade varit lite mer okej) utan majsstärkelse. Alltså maizena. Endast stärkelsen från majsen är alltså utvunnet.

Gluten som finns i en del av vällingarna är inte heller bra, skadar tarmarna. Ingen som tycker det är skumt att det måste introduceras långsamt, lite i taget under skydd av amning?

Dessutom är vitaminerna som tillsatts kemiskt framställda, vilket inte heller alla är överens om ifall det är bra.

Så för att sammanfatta välling: En bas på extremt snabba kolhydrater (socker!!), lite dåligt fett och några andra ytterst tveksamma tillsatser. Varför ge det till sina barn? Och hur kan man jämföra det med potatis?!
    Du utgick från att välling enbart finns som industrivälling? Man kan faktiskt göra den själv också. Bara att koka ihop havre, mjölk och vatten....eller något annat sädesslag.
    Havremust är t.ex. enbart finmald havre. Endast en grundråvara, alltså. Därav jämförelsen med potatis. Potatis finns dessutom också i industritillverkad pulverform, om man nu ska vara sån... Glad
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-11-04 21:50:31 följande:
    Du utgick från att välling enbart finns som industrivälling? Man kan faktiskt göra den själv också. Bara att koka ihop havre, mjölk och vatten....eller något annat sädesslag.
    Havremust är t.ex. enbart finmald havre. Endast en grundråvara, alltså. Därav jämförelsen med potatis. Potatis finns dessutom också i industritillverkad pulverform, om man nu ska vara sån... Glad
    Jag köpte faktiskt dessutom helt glutenfritt skrädmjöl (samma som havremust) häromveckan. Annars kan ju havre innehålla spår av gluten, i normalfallet gör det ju inget eftersom det är så fruktansvärt små mängder, men vill man helt undvika minsta spår av gluten så finns det alternativ som är garanterat rena!
  • skogsvitter
    Livlig skrev 2013-11-04 09:40:40 följande:
    Välling blir det. Inte alls klumpigt. Du mixar det slät i din mixer och späder med vatten tills du får en vällinglikande konsitens.
    Bovete är väldigt bra, nyttigt och basiskt.
    Du köper helt bovete.
    Om du inte gör välling kan du göra gröt ( recept brukar stå på paketet,) annars är det bara att koka. Men när det gäller bovete ska du alltid sköja det med hett vatten, alt låta koka upp, byta vatten och sedan koka på nytt. Skölj bort det röd / rosa som blir.

Annars groddar jag bovete, gör knäckebröd på det eller kokar och serverar istället för ris/ pasta.  
    Hur menar du att du gör knäckebrödet, är det groddarna du använder då? Har du något recept man kan ta del av? Har inte tänkt på att man kan grodda bovete. Använder ofta bovetemjöl sedan vi fick reda på att stora tjejen är glutenintolerant och har även köpt hem helt bovete nu!
Svar på tråden istället för välling?