Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Gravidtråd för oss som är över 35

Lejoninna77 skrev 2014-02-13 15:37:32 följande:

Hej! Jag hoppar in här jag med,jag fyller 37 i sommar och väntar mitt 7:e barn(v.7)De andra 6 har jag fått innan 35,så det jag funderar mest på nu är OM jag bör göra några tester eller ej,jag har inte gjort några alls med de andra..

Är det mest vanligt m fostervtnprov när man är över 35? KUB-test har jag sett nämnas,men vet ej vad det innebär riktigt.

Är det någon här som INTE gjort tester och isf. varför?

Jag blir 38 i år och väntar vår sjätte. Vår yngsta fick jag för 4 år sedan och har inte gjort varken kub, mkp eller fvp på nått av barnen. Det sägs ju att det är större chans att få missfall på ett friskt barn pga mkp/fvp än att man hittar ett fel. Vi chansar och har integritet något och RUL såg finfint ut.
    Lejoninna77 skrev 2014-02-13 18:59:33 följande:
    Min väninna gjorde fv-prov när hon var 38år och väntade barn,mest för att hon tyckte synd om de äldre syskonen ifall det skulle födas ett barn med downs ex.Hon läckte fostervatten i 2veckor efter provet,och risken att hon skulle få missfall var mycket stor :( Det var inga fel på deras barn :) 

Det blir nog så att jag inte heller gör några prover.

Visst är det mammor under 35år som VILL göra dessa tester,och som får göra det?
    Ja många under 35 år gör dessa tester och får då betala mellan 2000-3000kr beroende på vilket landsting de bor i. Men oftast de som får barn med Downs är de som är unga runt 25 år där vården egentligen inte anser att man är i riskzonen.
    DragonWoman skrev 2014-02-25 21:52:07 följande:

Förresten.... Nån som vet varför många får huvudvärk under graviditeten? Läser en del om det här och i grupper på facebook.

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426
    Nu är jag ingen läkare men jag tror det är den ökade blodvolymen som gör det.

BF-lista

21 Juni, InsaneJane

26 juni, Maramina

2 juli, Mallan74

9 juli, Lindsey Egot the only one

1 augusti, Sessan78

6 september, Kroken

10 september, Leppardette

14 september, Lina 7710

14 september, Kajsamupp

3 oktober, Irmeline

28 oktober, Tusa

DragonWoman skrev 2014-02-25 21:59:21 följande:

Ok trodde den ökade successivt i början smile1.gif får fråga bm nästa gång vi ska dit... smile1.gif
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426
    Jag har för mig att den ökar med 2 liter. När vet jag inte men det är oftast därför man blir trött. Nu är jag inte 100% säker utan bara en känsla i huvudet att jag hört det nånstans nångång.
    emjh skrev 2014-02-27 12:58:09 följande:

Jag känner mig helt sänkt. Jag måste läsa mina anteckningar från förra gången för det känns som det är värre nu, men troligen har jag bara glömt. 

Huvudvärken är hemsk och inte blir det bättre av att jag mår för illa för att dricka kaffe, jag försöker dricka mycket vatten men jag borde säkert dricka mer. Fil och naturell yoghurt är nästan det enda jag kan tänka på utan att må illa men jag har ätit det så mycket att jag börjar må illa av det också. 

Hade influensa nyss och häromdagen fick jag kräksjuka... hej immunförsvar! :/  Idag gjorde jag potatissoppa och jösses vad gott det var, det åt jag mycket sist också. 

Jag tror inte jag var så arg sist men denna gång  är jag extremt lättirriterad, får utbrott över allt möjligt (stackars min man) och börjar gråta lättare än vanligt. 

Men så där ja, då har jag gnällt av mig riktigt ordentligt. Skönt. :D

Min bm under min förra graviditet rekommenderade minst 5dl Coca Cola om dagen om man hade huvudvärk. Då hade jag graviditetsillamående i nio månader.

Nån som fött många barn 4+ och som känt att det blir ett tryck ner mot livmodertappen precis som om bebisen ska pluppa ut? Är bara i v 22 än så länge.

PoL skrev 2014-03-03 20:07:49 följande:

Knytet, förstår att du blir bekymrad. Skönt iaf att du har fått en trolig förklaring som du kan hålla i åtanke!

Sessan, hur har det gått för dig under helgen? Vet av egen erfarenhet hur svår den situationen kan vara!

Lindsey: har du käntliknande vid tidigare graviditeter? Är du orolig lr mest fundersam? Jag har själv alltid gått över tiden så jag har nog egentligen inte tolkat några symptom som att det kan vara en antydan till prematur fl, tex. Om du blev gravid tätt kanske det är din kropp som visar att den känner igen läget smile5.gif

Eget: konstant lätt illamående, trött o foglossningen känns påtagligt mer. Men alla symptom är bra symptom anser jag som tidigare fått ett mf smile2.gif

Jag kommer inte ihåg att jag känt så här såpass tidigt utan det har jag känt i senare delen mot slutet. Men visst efter 5 tidigare förlossningar så är man ju lite annorlunda och känner av mer. Kanske mer känslig i underlivet.

Någon som har drabbats av dubbelseende. Har läst att man kan få det av havandeskapsförgiftning men då ska man ha högt blodtryck och jag har extremt lågt (103/65). Hittar inget på nätet om vad det kan vara. Annars får jag ringa bm i morgon

Zuzziwoman skrev 2014-03-23 21:28:53 följande:

Är det någon som känt av att den totala tröttheten suttit kvar längre? Står ju överallt att man ska må som bäst nu i mitten, men jag är aptrött. Kan inte komma ihåg att jag varit såhär trött med de två tidigare. Då hade jag ändå andra problem med järnvärde och första även med sockret, men nu är de värdena bra. Hm?

Jag håller tummarna för er som ska göra test i veckan, vet hur jobbigt det är. Med lillskrutt fick jag hög sannolikhet (gjorde bara blodprovet då) och väntan på svaret sedan på FVP var verkligen hemsk. Då stängde hjärnan av att jag var gravid, vågade inte hoppas att det skulle vara okej. Men nu har jag världens härligaste unge springandes och babblandes här hemma. Glad

Det är jätte olika och beror på hur mycket hormoner man utsöndrar. Min första och min förra graviditet sov jag bort.
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35