Inlägg från: plopp76 |Visa alla inlägg
  • plopp76

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej alla!

Nu hemkommer ingen från sjukhuset. Undersökning och ett snabbt UL för att kolla mängden fostervatten. Det såg fint ut med vattnet, det är inte det som läcker iallafall. De rikliga flytningarna är tydligen en ordentli infektion i underlivet, det är ju i sig inte så bra. Men det går att medicinera bort med vagitorier.

Fick ta blodtryck och lämna blodprov oxå. Trycket var bra, svaret på blodprovernakommer med posten OM det inte skulle vara nåt helknas då ringer läkaren upp.

Läkaren sa att graviditeten såg fin ut, bebben rörde sig och vinkade till oss :)

JISSES så rädd jag var! Efter samtalet med BM i morse var jag helt färdig. Hon sa lite försiktigt att jag inte skulle ge upp och inte vara för orolig, men om det var tidig vattenavgång så var prognosen inget vidare bra.

Nu är jag lugn, jag frågade om vi skulle på på RUL:et imorgon trots feber och det tyckte hon att vi skulle. Så nu ser vi fram emot det och släpper stenen från hjärtat för denna gång. GUD så kroppen skräms ibland!

Kram och tack för allt pepp!

• plopp76

Jag är inlagd. Sammandragningar sen i natt, vattenavgång i morse. Fått nåt som ska stoppa värkarna, antibiotika... Oddsen väldigt dåliga men bebis lever än iallafall. Vi hoppas att värkarna kan ge sig och att det bara är en reva eller nåt. Kanske det läker av sig själv då. Håll alla tummar ni har!

• plopp76

Sambon hemma och hämtar tandborste mm. Värkarna har dom fått stopp på. Vattnet sipprar på. Det enda som finns att göra nu är att vänta. Troligen blir jag kvar här ett par dagar. Dom verkar hoppfulla, jag vet inte riktigt vad jag känner. Mest vakuum tror jag.

• plopp76
    Insanejane77 skrev 2014-04-08 16:37:47 följande:
    Plopp76: Men fy vad otäckt! Jag tyckte du skrev att det INTE var vattenavgång och att du hade fått en infektion, men nu har alltså sammandragningar tillkommit och du läcker fostervatten ändå? Jag hoppas att det ger med sig när du fått antibiotika då, håller alla tummar och tår för dig!

Igår hade vattnet inte gått. I natt fick jag sammandragningar, vattnet gick i morse. Så nu väntar vi och hoppas att värkarna inte kommer tillbaka. Och att hinnorna läker. Att dom läcker nu är troligen pga infektionen. Så... bara att vänta. Ingen aning om hur länge jag blir kvar här.
  • plopp76

Tack alla för omtanke och pepp!

Natten har varit lugn, inga nya värkar. Det känns som om vattnet slutat sippra. Svårt att veta, men det rinner inte som igår iallafall. Dom säger att jag svarar bra på medicinen, jag har ingen feber och dom verkar nöjda i övrigt.

Strikt sängläge och tålamod är det som gäller. Det är svårt tycker jag just nu att känna nånting. Svårt att veta hur man ska hantera allt. Det jag fått veta är att så länge bebin inte drabbas av infektionen så kan den leva länge med bara pölar av fostervatten, det är ju ganska betryggande ändå. Kram på er så länge!

• plopp76

Det är över nu. Fick blödning i natt och dom gjorde undersökning. Det stod klart att det inte gick att rädda graviditeten. Dom satte igång mig vid elva och jag fick ont vid tio i tolv. Tio i ett var det klart. Otäckt och jobbigt så klart... Men ändå så känns det som om det gick bra, eller vad man säger. Nu är det "bara" vägen tillbaka kvar. Antibiotikan jag fått har inte bitit så bra så jag ska ta nya prover imorgon bitti igen. Blir kvar tills dom sett att det biter och att infektionsproverna går år rätt håll.

• plopp76

Tack alla för er omtanke... vi kämpar på. Önskar er alla stort lycka till nu, jag lämnar er och hoppas att jag nån gång kan komma tillbaka. Ta vara på varann och ignorera inte allt "som är normalt". Allt är inte normalt och när det känns fel så kämpa för att få kolla upp det.

Kram!

• plopp76

Skönt Insanejane att det verkar gå åt rätt håll just nu iallafall!

Sen vill jag säga tack till alla för era fina kommentarer och er omtanke, nu lämnar jag er och hoppas på att komma tillbaka så småning om. Kram och ta hand om er alla!

{#emotions_dlg.flower}

• plopp76
    emjh skrev 2014-04-16 13:49:43 följande:
    Vet du vad en sådan infektion beror på?  Tänkte om det är något man ska tänka på eller om det inte går att föutse/förhindra.  

Beklagar att även du råkat ut för det. :(
    Enligt min läkare (eller egentligen "mina" eftersom vi träffat ett par under tiden på sjukhuset) så är infektionen ingen man kan påverka. Tyvärr! Normal renlighet är det enda som dom rekomenderar, vilket de flesta av oss har naturligt. Men sen så klart vara uppmärksam på stora förändringar i flytningarna och så där. Men i övrigt så är det sånt som bara händer. Och man kan inte göra nåt åt det...
  • plopp76

Jag fick rikliga flytningar och feber. Men precis som andra skriver här, det kan vara lite olika och man måste inte känna nåt alls heller innan det är för sent.

Jag fick infektionen först som det verkar, den gick inte att stävja tillräckligt fort så vattnet gick och värkarna startade. Som jag fått förklarat för mig så är det så att om vattnet går men man inte utvecklar nån infektion så kan man rädda bebisen kvar så pass länge att det kan gå bra. Och om man får en infektion som man hinner med att behandla så kan det oxå gå bra.

Men om båda inträffar är det väldigt svårt att behandla infektionen så att det blir en lyckad graviditet. Så det är verkligen inte goda odds om både vattnet gått och en infektion är pågående. Vår läkare sa att han varit med om ett par patienter som det gått bra för, men så då har det varit det ena eller andra, inte både och.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35