Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Gravidtråd för oss som är över 35

emjh skrev 2014-06-05 18:02:36 följande:

Jag är SÅ besviken. Har ny chef som inte känner mig, ändå har han bildat sig uppfattningen att jag är för noggrann och därmed ineffektiv (hellre snabbt och fel än nogrannt och rätt, fast grejen är ju att när det blir fel tar det DUBBELT så lång tid!!!!) och det är ganska lustigt för jag har ofta fått höra hur effektiv jag är och det är något jag stoltserat med.

Den andra grejen var att jag vabbat för mkt. Självklart ska man få vara föräldraledig säger han, MEN... så tog han upp att det är ju en prioriteringsfråga inom familjen hur man vabbar men eftersom jag varit borta en del så påverkar det min löneutveckling! Hallå icke missgynnande behandling. 

Jag känner mig så förödmjukad och trampad på. Jag är för glad, "det är ju inget fel på att vara positiv", fast jo, det är ju tydligen det. Jag ska helst inte ens svara när en kollega mailar för vår överlämning är klar och när jag nämnde att hon fortf. vänder sig mkt till mig sa han "men du svarar ju, eller hur?!" fast mina svar handlar om att hon ska vända sig till x eller y i stället. 

Jag är så arg och besviken och sårad. Jättekul sätt att avsluta arbetsveckan och VERKLIGEN motiverande för resten av tiden innan jag går hem. 

Är du med i facket? För i så fall tycker jag absolut att du ska kontakta dom det första du gör på måndag och berättar allt detta för dom. Det din chef har sagt är INTE tillåtet och ses som diskriminerande! Arbetsgivaren har inget att göra med hur man fördelar vab och föräldraledighet och du har rätt att vabba så mycket som det behövs utan att behöva höra några sura kommentarer från arbetsgivaren!
  • Maramina

Jag vaknar också mitt i natten och har svårt att somna om. Men nu har jag upptäckt att byter jag rum och lägger mig i gästrummet så kan jag somna om rätt snabbt. Det kan kanske vara värt att testa? Har man inte gästrum kanske soffan kan vara ett alternativ?

Jag minns att jag hade det på liknande sätt när jag var yngre och även då hjälpte det med att göra en ändring, lägga sig med huvudet i fotändan, lägga mig och sova på golvet (!), gå och lägga mig på soffan i vardagsrummet eller något annat som skapade förändring.

• Maramina

Grattis till födda bebisar! Själv så går jag här och väntar otåligt på bebisens ankomst. BF är på fredag men storasyster som nu är 4 kom motsvarande i fredags så det känns som om jag redan gick på övertid. Och inte känns det som om något vore på G heller. Visst, en hel del molvärk men inga värkar, varken vanliga eller förvärkar. Ingen slempropp, inget.

Vad det gäller gravidkläder så tycker jag inte om hm vad det gäller byxor. Jag har alltid haft kraftiga vader, även när folk trodde att jag var sjuk eller hade aneroxia, och deras byxor är lögn att få på sig. Dessutom så är de ofta av en allmänt konstig modell där hällorna för "skärpet" är väldigt lågt ner. De jag har fått på mig på vaderna har sett helt sjuka ut just vid magen istället.

Jag har däremot köpt byxor från Gekås. De har rätt smal resår i midjan så de fungerar inte längre med min bautamage, men de har varit en storfavorit. Numera är det tights som gäller, jag som i vanliga fall vantrivs i tights..,

• Maramina
    Lagombutwhy skrev 2014-06-23 11:37:53 följande:
    Åh så sjukt spännande att det blir bebis vilken dag som helst för dig! :)

Kläder sitter ju olika på oss alla, och som gravid är man extra känslig för var sömmar o resårer sitter..bara att prova sig fram.
    Just därför jag tipsar om annat än HM.
  • Maramina
    Lagombutwhy skrev 2014-06-23 14:10:58 följande:
    Det är bra m tips på ställen!

Själv är jag så lång o stor i mig själv att mammakläder fr finare märken inte passar mig. Så små i storlekarna! Hittat några riktigt fina mammaklänningar dock på mamalicious.se :)
    Varför köpa finare märken av något som man ändå använder en kortare tid? Bara slöseri med pengar tycker jag (snål som jag är...)! Men det är allmänt dåligt med gravidkläder tycker jag, särskilt till vettiga priser. Och ändå bor jag i Göteborgsområdet och då tycker man ju att det borde vara lättare att hitta, men icke

Ett tips är annars att köpa längre kjolar i vanlig stretchmaterial på "vanliga" avdelningar. Ett av mina mesta favoritplagg just nu är nämligen en sådan kjol i tubmodell som jag köpte på HM för 149 eller var det 199kr, tror jag det var. Med den modellen och då den är svart så har den fungerat ypperligt även på jobbet där man inte kan komma klädd i vad som helst. I de fallen har överdelen fått bestämma stilen. Dessutom så fungerar den ju finfint även privat. Det bästa är ju att man kan även använda dom efter graviditeten om de inte är gravidkläder! Nu är jag i vanliga fall ingen kjoltjej heller, men just under denna graviditet så har det blivit ett mycket använt plagg! Som sagt var, man anpassar sig ju efter det som är skönt...
  • Maramina
    PoL skrev 2014-06-27 21:21:10 följande:

Börjar bli sugen på att köpa barnvagn, bebiskläder o boa in ordentligt nu smile2.gif v27 imorn! Redan!

Maramina: hur går det för dig?

Emjh: lyckad vändning med chefen, härligt!

BF var igår och inget som egentligen tyder på att bebis ens funderar på att komma ut. Känner mig jättefrusterad och det känns verkligen som om jag har gått över betydligt mer än ett dygn då dottern föddes sju dagar innan BF och vattnet gick tre dagar innan det.

Har du kollat något på vagnar? Har ni funderat på vad ni ska ha för något? Ny eller begagnad? Vi har kvar dotterns city cross men i våras köpte jag en annan, mindre, som vi hade tänkt ha om vi är på resande fot eller så. Ett tips är att om ni vill köpa nytt ta och börja kolla runt, leveranstiderna kan vara enormt långa om man själv vill bestämma färg osv. Vill ni ha begagnad så kan det vara bra att börja kolla på blocket och liknande redan nu så har ni tid på er att bilda uppfattning vad som är ett bra pris och vad son inte är det. Och att fynda är ju alltid kul, det gjorde jag med vagnen vi köpte nu i våras
  • Maramina

Vecka 40+4 idag och jag är så trött på detta! Vid det här laget var dottern två veckor redan

Igår var jag hos BM och både järn och blodtryck var ok. Något annat kollades inte, men hon frågade om jag ville att hon skulle göra en hinnsvepning och jag var genast med på noterna! Det visade sig att tappen hade halverats i längd och att jag var öppen 2-3 cm. Dessutom så började jag blöda när hon höll på, så hon var väldigt optimistisk om att det skulle komma igång nu, men än så länge har det inte hänt något drastiskt. Jag har fortfarande lite blodblandade flytningar och så har jag en del molvärk men inga regelbundna sammandragningar eller så. Så nu får vi se om det händer något mer det närmaste dygnet. Händer inget tidigare så ska jag till MVC på måndag och då kommer det att bokas tid för igångsättning. Självklart koppas jag att något händer innan dess!

• Maramina

Hinnsvepningen gav effekt, även om bebis inte är här än. Däremot så fick det vattnet att gå igår eftermiddag. När detta hade konstaterats fick jag välja på att bli igångsatt alternativt avvakta på att värkarna kommer av dig själv. Då klockan var elva på kvällen valde vi att åka hem för att sova. Nu på morgonen jag börjat känna av värkar, så förhoppningsvis blir det bebis under dagen

• Maramina

Nu är väntan slut för vår del! Strax innan 18 kom hon, 50 cm lång och 3760g "tung" liten dam med både en massa hår och en tand Allt gick jättefort. Jag tror att jag fick värkstimulerande vid tre och som sagt var vid sex var hon här.

• Maramina

Tack alla! Vi mår bra, fick komma hem idag. Fick först stanna då de ville ha koll på bebisens andning (första tecknet på infektion hos bebis är påverkad andning och de ville säkerställa att hon inte hade fått någon pga den tidiga vattenavgången), namn är vi ännu inte klara med. För den som är intresserad av mer detaljer över förlossningen och de senaste dagarna kan gå in på min blogg, drommaravsilver.wordpress.com där jag har skrivit lite mer detaljerat om saker och ting. Ber redan nu om ursäkt för röriga inlägg med en del stavfel, precis som med mina inlägg här skriver jag det mesta i bloggen från mobilen och ni vet ju hur det kan bli...

• Maramina

Oj, här händer det ju en massa! Grattis ni som fått era bebisar! Själv så sitter jag här, mitt i natten med min lilla två veckors som är nyammad och funderar på om hon sover djupt nog för att jag ska kunna lägga henne ifrån mig... Sover hon inte tillräckligt djupt är det bara att börja om från början med amningen, så frågan är, ska jag chansa eller inte?

• Maramina
    PoL skrev 2014-07-16 11:03:19 följande:
    Svårt dilemma det där smile2.gif fast låter såååå mysigt!
    Jag vet inte det jag. Om det är mysigt menar jag. Inte när man har hållt på i ett par timmar och klockan är mitt i natten och ögonlocken känns blytunga.
  • Maramina
    DragonWoman skrev 2014-08-12 23:45:48 följande:

Hej flickor smile1.gif

Måste fråga er lite ang viktuppgång. Hur mycket har ni eller gick ni upp nu? Jag har bara gått upp 5 kg. Känns lite? Min sk bm har ingen koll på nått så frågar här ist smile5.gif

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Jag gick inte upp något alls och nu, fem veckor efter förlossningen väger jag 8 kg mindre än innan graviditeten.
  • Maramina

Jag satt och kollade i stora tjejens fotobok om hennes första år och då hade jag skrivit med denna text av Uno Svenningsson som jag tror vi alla har en hög igenkänningsfaktor i:

Idag har jag hör ditt lilla hjärta slå.

Som en liten sol skiner du för mig.

Jag känner att jag lever och finns,

en del av mig finns ju där hos dig.

Och jag skymtar för en stund,

ett litet leende från dig.

Jag skymtar för en stund,

att jag står med dig i mina armar.

Du är min längtan.

Du färgar mig med det under av ljus

som du sprider här hos oss.

Säg var har du varit förrut?

Jag vet inte vad du kommer tycka nu,

om den värld du ska födas till.

Men du, jag vet att du är meningen.

Du är min längtan.

Du är min längtan.

Du kommer snart att förstå

vilken märklig värld vi lever i,

att glädje och sorg går hand i hand,

och att vi en dag ska skiljas åt.

Du är så välkommen hit,

hem till vårt palats.

Till denna värld som är vår,

som jag ska försöka få dig att älska

så mycket som det går.

Dagen, den kommer snart,

och jag längtar så efter dig nu!

Livet har sin gång,

i många, många år här till.

Du är min längtan.

Du är min längtan.

Idag har jag hör ditt lilla hjärta slå.

Som en liten sol skiner du för mig.

• Maramina

Det är fel datum på mig, skulle någon kunna ändra? Jag sitter vid telefonen och kan själv inte göra det. BF var 26/6 men Lillasyster kom först 2/7

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35