Inlägg från: Aftonstjärna |Visa alla inlägg
  • Aftonstjärna

Gravidtråd för oss som är över 35

Zuzziwoman skrev 2014-07-31 12:02:04 följande:

Nu är hon här, kom ut inatt efter igångsättning. Vägde 3585gr och 49cm lång och är en bestämd liten dam. Så mysigt inatt när vi pratade och man fick ögonkontakt, nu sover hon på mitt bröst.

Stort grattis! Vad härligt!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Pol- spännande med födelsedagen inprickad!! Inte så långt kvar nu!

Jag har 10 veckor kvar, känns rätt nära det med. Börjar jobba nästa vecka då barnen börjar skolan, har en massa jag måste hinna med innan jag blir ledig, kommer nog att jobba så länge jag bara orkar även om man officiellt blir mammaledig en månad innan bf här i Finland. Är egenföretagare så har en del jag måste få undanstökat så jag får snusa bebbe i fred sen! Känner mej riktigt inspirerad att sätta igång efter sommaren, bara det skulle bli lite svalare! Fixar nog inte att jobba i denna värme!

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-08-07 08:24:18 följande:
    Låter bra härligt att Finland har ett sånt upplägg, hur ser det ut ekonomiskt? Får man f-penning?
    Jo, man får föräldrapenning tills barnet är 9 månader, de första 4 månaderna (varav en innan barnet föds) är bara för mamman, sen kan man dela hur man vill. Pappan får 9 veckor, som är bara för honom, som kan tas ut när som helst under perioden. Om barnet vårdas hemma efter 9 mån får man hemvårdsstöd tills barnet är 3 år.

Hur länge betalas föräldrapenning ut i Sverige?  
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-08-07 11:22:22 följande:
    Aha! Här får man ersättning under 480 dgr, av dessa är ersättningen under 390 dgr baserat på sjukpenningnivå och resterande 90 dgr är lägstanivå (vilker ger 180:- per dag). Upplägget här är krångligt men fördelaktigt man kan välja att ta ut en hel dags ersättning, man kan likväl ta ut tex 1/4 ersättning per dag. Så i huvuddrag styr du lite själv tidslängden baserat på hur du tar ut ersättningen.
    Ok! Ni är bättre på att låta folk få välja själv i Sverige, det verkar mycket lättare att få går ner i arbetstid där när man har småbarn också. Här är det allt eller intet. Fick verkligen förhandla för att få jobba 80% när dottern var liten. 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Föräldrapenningen är ca 75% av inkomsten från föregående skatteår, om jag minns rätt.

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Har ni visat upp era magar på facebook? Det fanns inget sådant när jag fick mina barn för 12 och 9 år sedan så nytt det här för mej med att outa sin graviditet på sociala medier Skrattande Tog mod till mej och laddade upp en bild idag då jag har exakt 10 veckor kvar till bf. Gravid

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    kajsamupp skrev 2014-08-08 22:11:44 följande:

Aftonstjärna-Jag vågade visa en bild först i v 25 tror jag.. Det är den enda och kanske också den sista. Kändes bra att kunna berätta för alla jag gamla vänner, men onödigt att de jag inte alls har kontakt med egentligen får informationen på kuppen. Borde bli bättre på att rensa bort dom jag inte vill dela information med.. Min sambo är från Finland och jag tycker ert system är ganska bra ändå, dels att ni väl "ska" bli lediga redan en månad innan coh att ni kan få ersättning fram tills barnet är 3 om ni väljer att inte ha vanlig förskola. Hans syster hade sina föräldrar som konstant daglig barnvakt i flera år (de var pensionerade) medan hon och maken jobbade för fullt, och de fick då ersättning för barnen eftersom de inte gick på förskola. Nu vet jag inte om det var bättre för barnen, som blev ganska isolerade, men det är ju bra att kunna ha valmöjligheten i alla fall.

Har just insett att det är 8/8 och att jag utifrån RUL är beräknad till 11/9. Hilfe, alltså bara en månad var då egentligen. Har passat på att inhandla en begagnad vagn som jag kan fästa babyskyddet på samt tvättat och fixat till både den vagnen och den gamla. Nu efter semesterna får vi börja fixa iordning med skötbord och spjälsäng så det bara är att ta fram när det är dags.

Jag fick massor med uppmärksamhet för min bild. Kul för alla gamla vänner som bor långt borta och som man inte träffar så ofta! I vecka 30 visade jag min kula. Tänk att folk som jag träffat förra veckan inte lagt märke till att jag är gravid! Tycks inte ha så stor mage fast jag börjar känna mej väldigt gravid själv!

Ja, har man inte barnet på dagis så får man hemvårdsstöd istället, det är ju bra att man inte är tvungen att gå tillbaka på jobb när babyn är 10 månader, lite längre än så vill jag nog vara hemma och mysa med mitt sista lilla barn! Jag kommer nog att sköta mitt jobb/min firma vid sidan om. Får hoppas att nykomlingen gillar att sova på dagen!

Kajsamupp- inte långt kvar för dej! Tycker mina 10 veckor är SÅ lite jag med! Hur ska jag hinna med allt på jobbet? Kommer bli intensiva veckor tills babyn kommer och definitivt inte långtråkigt! Är riktigt taggad att sätta igång dessutom efter en lång och slö semester.

Som tur finns det mesta till babyn färdigt, vagnen och spjälsängen står i garaget och ska få lite småkläder av en kompis i veckan. Ett underlägg till skötbordet behöver införskaffas! 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-08-09 20:09:00 följande:

Aftonstjärna: härligt med den responsen! Jag har tyvärr inte upplevt enbart positiva reaktioner den här gången - verkar som att folk har åsikter om det mesta o tror att de har underlag för att göra en bedömning. Suck. Nåväl, vad vet de

Vad tråkigt! Rynkar på näsan Ingen har vågar säga någonting negativt åt mej, men många har ju blivit förvånade, de har väl trott vi är klara med barn då våra stora redan går i skolan, men tji fick dom! Fick faktiskt fler höjda ögonbryn då jag var 25 och gravid med vårt första barn! Då var det var t.o.m. en kompis som rakt ut undrade om det var ett misstag!! Då hade jag ju varit babysjuk i flera år redan, men vi mognar ju olika snabbt. Samma man fick just sitt första barn vid 40+ Skrattande Hur som helst tycker jag folk kan hålla sina ovälkomna åsikter för sig själv!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    jamieblue skrev 2014-08-09 22:05:07 följande:
    Man ska vara 29 år, ha haft samma fasta jobb i två år och ett stadigt förhållande sedan fyra år tillbaka. Då och bara då får man lov att skaffa barn! Tungan ute
    Haha, jag var 29 när jag fick mitt andra barn, när han var 1 år blev min man utan jobb och vi hade några riktigt jobbiga år ekonomiskt, så för oss var det sämsta tiden att skaffa barn Tungan ute Därför har jag fått vänta på trean så länge, är 37 år idag. 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    Saga09 skrev 2014-08-10 07:51:46 följande:

Får man hänga på här?

Jag är 38 och väntar mitt 3:e barn ( beräknad 19/12). Har en dotter som blir 5 nu i september samt en son som blev 1 år nu i juli. Enligt RUL väntar vi nu en liten tjej till :)

Välkommen och grattis till bebben! Inte långt kvar för dej!
    bf 23 oktober
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35