Inlägg från: Aftonstjärna |Visa alla inlägg
  • Aftonstjärna

Gravidtråd för oss som är över 35

emjh skrev 2014-08-10 18:35:42 följande:

Någon mer som fått ont i händer/fötter? Jag är tokigt svullen och har jätteont i fingrarna (några domnar bort på nätterna också) och lite ont i tårna. Underlivet gör ibland så ont att det känns som jag ska gå mitt itu. Fått hugg i magen de senaste dagarna också. Men semester är ofta ingen direkt vila, har haft en ganska intensi sista vecka och inte hunnit sitta ner några längre stunder. 

Börjar iaf veckan med ett besök hos BM, känns bra att få kolla alla värden. 

Jo, mina händer domnar också, så jag får gympa på nätterna, min bm sa att det inte går att göra så mycket åt saken. Funderar på att testa med akupunktur.
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Beklagar verkligen sorgen efter din pappa Kroken! Låter som om ni hade en fin relation!

Pol och India- känner också att tiden rusar iväg och samtidigt som jag ju så gärna vill möta barnet som jag väntat så många år på så känns det vemodigt att vara gravid sista gången. men tror nog jag kommer vara redo när dagen kommer. Är i vecka 31 nu.

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Under min andra graviditet mådde jag illa från början till slut och led av foglossning, då väntade jag också bara på att det skulle vara över. Detta är redan 9 år sedan så kroppen har väl hunnit återhämta sig för efter de första månadernas grymma illamående har jag mått rätt bra. Antagligen för att jag vilat mer eller mindre hela varma juli. Så nu trivs jag med att vara gravid. Efter en veckas arbete har jag börjat få sammandragningar, så få se hur de sista veckorna blir! 

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    India skrev 2014-08-20 07:37:07 följande:

Måste fråga en liten sak. Jag har hittills( v33) gått upp 7 kg (har lite för mycket sen innan så jag är bara tacksam över att det inte har blivit så mycket) men nu har jag gått ner 3 kg...de sista två veckorna. Jag har inte på något sätt ändrat kosten eller rört på mig mer (går inte för alla sammandragningar o andra risker jag har). Har ni varit med om att gå ner i slutet av graviditeten? Tänkte först inte bry mig om det men om lillen nu lägger på sig mycket varje vecka och jag samtidigt går ner, så blir det ju mer jag "går ner" egentligen..

Är lite nervös idag då jag ska iväg o göra ett UL till (placenta placering, tillväxt, flöde) eftersom läkarna inte är överens om hur jag ser ut...

Kanske det är så att det ryms mindre mat i magen? Jag tycker i alla fall att jag får äta mindre portioner, blir så snabbt mätt då magen tar så mycket plats! Skönt att du får gå på ul och kolla läget iaf! Lycka till idag! 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    Kaa76 skrev 2014-08-19 01:58:05 följande:

Hej!  Insåg att jag inte skrivit något alls om hur det gått för oss. Hade en riktigt jobbig graviditet då jag drabbades av ett hjärtfel i v. 26 (tror jag det var?). Min lilltjej föddes tillslut med akut snitt i v. 36. Om någon vill läsa om oss har jag postat en förlssningsberättelse på min blogg. me-and-my-life-and-my-belly.blogspot.se/2014/08/update-in-swedish-english-version-is.html

Vilken otroligt dramatisk förlossningsberättelse! Grattis till den lilla! Hoppas du nu får bra hjälp med ditt hjärta så att vardagen kan börja. Krya på dej! 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Går in i vecka 32 idag och börjar plötsligt känna mej väldigt gravid. Magen syns och känns, halsbränna hela dagen och fogarna ilar av korta promenader. Och trött är jag också! Så går det när semestern är slut och man ska försöka jobba och vara produktiv Skrattande Så nu tänker jag lyssna på min kropp och lägga mej ner med en bok!  

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-08-21 15:58:41 följande:
    Hihi helt rätt! Hoppas det är en bra bok

Själv har jag inte kommit till läsabokstadiet med en två-åring i huset
    2-åring= hjälp! Jag har värsta lyxtillvaron med en 12- och snart 9-åring som mer eller mindre sköter sig själva!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-08-25 13:29:51 följande:

Hahaha känner mig så kass, måste berätta! Satte mig på toa på jobbet (rad med bås för damerna) och råkade släppa mig ljudligt. Hade sett att minst en toa var upptagen och började känna mig generad då jag istället tänkte: äh, jag är höggravid, då får man komma undan med sånt!

Haha, ja det är charmigt att vara gravid! Skrattande
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    Maramina skrev 2014-08-26 10:57:02 följande:

Jag satt och kollade i stora tjejens fotobok om hennes första år och då hade jag skrivit med denna text av Uno Svenningsson som jag tror vi alla har en hög igenkänningsfaktor i:

Idag har jag hör ditt lilla hjärta slå.

Som en liten sol skiner du för mig.

Jag känner att jag lever och finns,

en del av mig finns ju där hos dig.

Och jag skymtar för en stund,

ett litet leende från dig.

Jag skymtar för en stund,

att jag står med dig i mina armar.

Du är min längtan.

Du färgar mig med det under av ljus

som du sprider här hos oss.

Säg var har du varit förrut?