• Anonym (Julledigt)

Semester istället för fl i jul

Kommande jul är ju väldigt arbetstagarvänlig. Genom att bara ta semester under 5 dgr (varav 3 är klämdagar) så får man 2 veckor ledigt. Kan man avbryta f-ledigheten och ta semester dessa dagar och genom det få lön under denna tid? Hoppas ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Semester istället för fl i jul
  • Anonym (Julledigt)
    pigglet skrev 2013-11-06 20:59:27 följande:
    Jag TROR det . Men är inte säker.

Ok tack ändå. Ngn annan som vet?
  • Cizi
    Hannah76 skrev 2013-11-06 20:11:48 följande:

Ah ok, trodde att man skulle söka 2 månader innan för att vara säker på att få det beviljat.

Du kan aldrig vara säker på att få semester beviljad. På min arbetsplats ska man lämna in ledighetsansökan två veckor innan påbörjad ledighet, men det är aldrig säkert att det beviljas.
  • Anonym (Julledigt)

I mitt fall är det väldigt väldigt osannolikt att arbetsgivaren skulle neka men jag får se hur jag gör, en halv månadslön är ju inte fel till jul :)

• pigglet
    Anonym (Julledigt) skrev 2013-11-06 21:57:59 följande:
    I mitt fall är det väldigt väldigt osannolikt att arbetsgivaren skulle neka men jag får se hur jag gör, en halv månadslön är ju inte fel till jul :)
    Nekar de inte så är det bara köra. Det är helt lagligt.
  • Anonym (Julledigt)
    pigglet skrev 2013-11-06 22:06:48 följande:
    Nekar de inte så är det bara köra. Det är helt lagligt.

Tack, ja känns mest lite dumt men jag har ju rätt.
  • Anonym (PIA)
    Anonym (Julledigt) skrev 2013-11-06 21:57:59 följande:
    Är arbetsgivaren smart nekar han semester , då brukar inte de som är FL lediga vilja avbryta sin ledighet och arbetsgivaren behöver inte betala ut lön, så gör jag
  • Anonym (Julledigt)
    Anonym (PIA) skrev 2013-11-06 22:12:45 följande:
    Är arbetsgivaren smart nekar han semester , då brukar inte de som är FL lediga vilja avbryta sin ledighet och arbetsgivaren behöver inte betala ut lön, så gör jag

Denna arbetsgivare tänker inte så..
  • Anonym (***)

Hade jag varit din chef hade jag nekat. Att säga att man ska avbryta sin f-ledighet för att jobba två veckor, och sedan ta ut semester de få arbetsdagar som finns under dessa två veckor, är grund nog för att neka semester. Är ju uppenbart att du bara vill åt pengarna.

• Anonym (Julledigt)
    Anonym (***) skrev 2013-11-06 22:18:24 följande:
    Hade jag varit din chef hade jag nekat. Att säga att man ska avbryta sin f-ledighet för att jobba två veckor, och sedan ta ut semester de få arbetsdagar som finns under dessa två veckor, är grund nog för att neka semester. Är ju uppenbart att du bara vill åt pengarna.

Ja, det är ju klart jag vill åt pengarna.. Vad annars? Nja, undrade mest om man kunde göra så här, avbryta f-ledigheten. Att min arbetsgivare beviljar semester vet ja.. Det är en stor koncern med mycket pengar :)
  • Anonym (PIA)
    Anonym (Julledigt) skrev 2013-11-06 22:14:47 följande:

Denna arbetsgivare tänker inte så..
    Är han helt blåst . han måste väl ha någon form av budgetansvar
Svar på tråden Semester istället för fl i jul