• Anonym (Julledigt)

Semester istället för fl i jul

Kommande jul är ju väldigt arbetstagarvänlig. Genom att bara ta semester under 5 dgr (varav 3 är klämdagar) så får man 2 veckor ledigt. Kan man avbryta f-ledigheten och ta semester dessa dagar och genom det få lön under denna tid? Hoppas ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Semester istället för fl i jul
  • Anonym (Julledigt)
    Anaerob skrev 2013-11-06 22:40:22 följande:
    Per kalenderår, har du en period som går över nyår räknas den på föregående år dvs. det blir inte en ny period för det nya året.

Tack!!!
  • Anonym (***)
    Anonym (Julledigt) skrev 2013-11-06 22:39:25 följande:

Nej, men alltid närmaste chef som godkänner semester..
    Ja, fast han har också regler att hålla sig till. Det är inte din chef som bestämmer semesterreglerna, företaget har en policy för detta. Vänd dig till HR istället, de vet vilka regler företaget har.

Och har du inte frågat om du får jobba fast du inte ska jobba, så vet du inte vad han svarar. Hur ska du lägga fram det?
  • alynda

Jag tar ut semester kring jul, utan problem. Med förra barnet förklarade jag för min chef att jag behövde vara ledig under perioden, att jag helst tog ut semester men att det annars blev föräldraledighet . Eftersom jag ändå inte var inplanerad för arbete den perioden spelade det ingen roll. Har man en halvvettigt chef bör det inte vara ngt problem.

• tessan27

Jag har gjort så under sommarsemestern när jag var FL. Inget som min chef ifrågasatte.

• Anonym (***)
    alynda skrev 2013-11-06 22:45:40 följande:
    Jag tar ut semester kring jul, utan problem. Med förra barnet förklarade jag för min chef att jag behövde vara ledig under perioden, att jag helst tog ut semester men att det annars blev föräldraledighet . Eftersom jag ändå inte var inplanerad för arbete den perioden spelade det ingen roll. Har man en halvvettigt chef bör det inte vara ngt problem.
    Fast du var ju redan f-ledig?
  • Anonym (Julledigt)

Ja, jag vet att det är inga problem :) tack för svar.
  • Anonym (Julledigt)
    Anonym (***) skrev 2013-11-06 22:45:22 följande:
    Ja, fast han har också regler att hålla sig till. Det är inte din chef som bestämmer semesterreglerna, företaget har en policy för detta. Vänd dig till HR istället, de vet vilka regler företaget har. Och har du inte frågat om du får jobba fast du inte ska jobba, så vet du inte vad han svarar. Hur ska du lägga fram det?

Vet inte vad mer jag ska säga, chefen godkänner.. Inga konstigheter. Det lär heller inte vara en kotte på min avdelning då alla jämnt är lediga runt jul. Jag säger bara att jag tar sem istället för fl.. Om jag gör det dvs.
  • Anonym (Jag har gjort så)

Hej TS!

Om du har en arbetsplats där det inte är några problem att beviljas semester under jul och nyår så är det självklart en bra deal för dig.
    Jag gjorde så under min föräldraledighet, var alltså föräldraledig både före jul och efter Trettonhelgen men tog ut semester däremellan. Min chef hade inga som helst problem med det, jag jobbade också inom en väldigt stor koncern.
    I mitt fall såg de också fördelarna med att jag inte hade jättemånga semesterdagar sparade när jag skulle komma tillbaka något halvår senare utan använde upp en del av dem.
    Ekonomiskt tjänade jag stort på att göra så här - och sparade många föräldrapenningdagar.

Alla chefer är inte så nitiska kring detta med budget och sådant. Det är också tillåtet att bevilja fler än tre perioder föräldraledighet per kalenderår, men däremot kan man inte kräva att få fler än tre beviljade.  

• Anonym (Julledigt)
    Anonym (Jag har gjort så) skrev 2013-11-07 00:00:39 följande:
    Hej TS! Om du har en arbetsplats där det inte är några problem att beviljas semester under jul och nyår så är det självklart en bra deal för dig. Jag gjorde så under min föräldraledighet, var alltså föräldraledig både före jul och efter Trettonhelgen men tog ut semester däremellan. Min chef hade inga som helst problem med det, jag jobbade också inom en väldigt stor koncern. I mitt fall såg de också fördelarna med att jag inte hade jättemånga semesterdagar sparade när jag skulle komma tillbaka något halvår senare utan använde upp en del av dem. Ekonomiskt tjänade jag stort på att göra så här - och sparade många föräldrapenningdagar. Alla chefer är inte så nitiska kring detta med budget och sådant. Det är också tillåtet att bevilja fler än tre perioder föräldraledighet per kalenderår, men däremot kan man inte kräva att få fler än tre beviljade.  

Hej! Tack för ditt svar. Ja, jag tror som sagt det inte är nga alls problem.. Och som du skriver, man tjänar ju väldigt mycket på det. Jag tar även bara ut fp 1 dag i veckan så ett tillskott till jul är ju inte fel. Gällande de 3 perioderna så tror jag även där att de inte är så noga, vet även många som är fl då och då (antar planeringsdagar förskola/skola) men inte begär ersättning från fk för denna dag. Helt ok för arbetsgivaren så länge som det inte missbrukas. Får se hur jag gör.
  • Anonym (gg)

Fast det har ju inte med ledigheten att göra utan med betalningen att göra..
  • Anonym (Detsamma)

Hej! Googlade för att jag funderar på att göra detsamma, men inte i år utan nästa år, och hamnade här. Är gravid och ska ha barn nästa vår och min chef frågade lite om hur jag tänkte göra med föräldraledighet/semester så han vet när det behövs vikarie. Jag skissade ihop ett schema och sa att vi eventuellt skulle göra så. Hade skrivit föräldraledig april, maj, juni. Semester juli. Föräldraledig resten av året. Min chef har tre barn och därmed egen erfarenhet av att söka föräldraledigt och planera det med sin fru. Frågade honom om han med mer erfarenhet av det än mig hade gjort något annorlunda. Då sa han faktiskt att han tyckte det såg bra ut men att istället för att ta föräldraledigt över jul/nyår hade han tagit semester. Sen kikade jag lite på det och det är ju minst sagt förmånligt att göra så! Avbryta föräldraledigheten och ta semester 22 dec, komp på halvdagar och semester på klämdagar. Man får ju göra så och det är min chef som beviljar semester som tipsade om det. Men känns lite girigt men samtidigt är det ju inte fel. Ska dubbelkolla att det var så han menade och om det är ok att göra så men finns ju inte jättemånga andra sätt han kan ha menat på när han sa semester istället för fl över jul/nyår...?

• Anonym (Julledigt)
    Anonym (Detsamma) skrev 2013-11-25 21:40:39 följande:
    Hej! Googlade för att jag funderar på att göra detsamma, men inte i år utan nästa år, och hamnade här. Är gravid och ska ha barn nästa vår och min chef frågade lite om hur jag tänkte göra med föräldraledighet/semester så han vet när det behövs vikarie. Jag skissade ihop ett schema och sa att vi eventuellt skulle göra så. Hade skrivit föräldraledig april, maj, juni. Semester juli. Föräldraledig resten av året. Min chef har tre barn och därmed egen erfarenhet av att söka föräldraledigt och planera det med sin fru. Frågade honom om han med mer erfarenhet av det än mig hade gjort något annorlunda. Då sa han faktiskt att han tyckte det såg bra ut men att istället för att ta föräldraledigt över jul/nyår hade han tagit semester. Sen kikade jag lite på det och det är ju minst sagt förmånligt att göra så! Avbryta föräldraledigheten och ta semester 22 dec, komp på halvdagar och semester på klämdagar. Man får ju göra så och det är min chef som beviljar semester som tipsade om det. Men känns lite girigt men samtidigt är det ju inte fel. Ska dubbelkolla att det var så han menade och om det är ok att göra så men finns ju inte jättemånga andra sätt han kan ha menat på när han sa semester istället för fl över jul/nyår...?

Nej, det borde vara det han menar. Hos oss gick det jättebra att göra så :) min man gör detsamma nästa jul när han är fl eftersom även den julen är väldigt arbetstagarvänlig. Det beror ju såklart på företag men både vi är tjänstemän på stort företag där man försöker underlätta väldigt mycket för fl-föräldrar. Samma hos dig, va bra! Lycka till!
Svar på tråden Semester istället för fl i jul