• scaras

I väntan på långt hår..

Har haft riktigt kort hår, snaggat länge, har börjat spara och har nu kommit till längden där håret ligger så där supersnyggt över örat men är alldeles för kort för att kunna få bakom istället.. blir tokig!! Ser ut som en tant, hehe.. för kort för o behöva ha spänne eller nått men för långt för o bara kunna piffa till oredigt med lite vax vilket funkade bra för nån månad sen bara.

Behöver tips nu (har sparat ut från snagg till långt när jag var yngre också men då verkade det gå på ett halvår bara utan bekymmer), ska man fortsätta klippa nacke o runt öronen tills allt blivit jämnlångt eller är det smartare att bara låta allt vara? Vill ju inte ha en potta på huvudet men hur tusan ska man stå ut?
    Funkar nått av alla dess hårtillväxtpreparaten, silicea, priorin tex??

Att färga håret, hämmar det tillväxten på något sätt? Har inte färgat under hela snaggperioden men var tvungen att göra det nu då det kliade i fingrarna då jag inte vill va i o klippa mer.. suck.

• Svar på tråden I väntan på långt hår..
  • Duckan

Kan du inte föra håret bakåt med ett hårband eller diadem ts? Har en kompis som sparade och det klädde henne jättebra att ha så i väntan på utväxt.
    Ricinolja har jag hemma, använde på ögonbryn och det hände ingenting. Ska kanske prova det på håret istället då?

• scaras
    Duckan skrev 2013-11-11 09:14:22 följande:
    Kan du inte föra håret bakåt med ett hårband eller diadem ts? Har en kompis som sparade och det klädde henne jättebra att ha så i väntan på utväxt.
    Ricinolja har jag hemma, använde på ögonbryn och det hände ingenting. Ska kanske prova det på håret istället då?
    Jo det får jag nog ha snart men än så länge är håret så kort att det bara står rakt upp bakom diademet.. ser inte så moget ut.. hihi
  • Duckan

Ah, okej, tänkte att när det når öronen så kanske det lägger sig längs skallen bara med diademet.

• Larvig

När jag haft håret på utväxt från kort till långt har jag bara klippt håret när det sett heltokigt eller risigt ut. Då förklarat för frisören att endast klippa minsta möjliga så att jag fått en frisyr som funkar bra när man har håret på utväxt. Blir väl en två tre frisörbesök per år, till skillnad från när håret var kort och jag klippte mig var fjärde-femte vecka.
    Kokosoljan som tipsats om redan är bra. Och spännen, diadem, sjalar mm, finns massor med tutorials på youtube för inspiration för olika frisyrer när man har håret i "mellan-frisyrer längd". Lite hårfärg eller slingor kan också pigga upp medan man väntar. Jag stylar så lite som möjligt nu, endast tvätt med naturlig schampoo och balsam, gles träkam, snoddar utan spännen, inga stylingprodukter eller värme-verktyg. Har aldrig haft så tjockt och snabbtväxande hår som nu!

• Piccinini

Jag fick tips om att när man sitter framför tvn och inte har något att göra är det bara att ta fram en vass sax och klippa av de toppar som är kluvna, slitna eller liknande. Behöver absolut inte klippa topparna i hela håret om det inte behövs utan klipp bara de som är slitna :)

• Levalivetmedbarn

Jag äter Original Silicea och har fått ett mycket tjockare och finare hår och att naglarna växer och gr inte av längre. Tappade hår en period och blev då rekomenderad på apoteket och har inte ångrat en dag. Fick en massa nytt hår och det gamla känns mycket tjockare och har mer volym
    / testa

• straw2008
    Snorkmaiden skrev 2013-11-11 08:34:26 följande:
    Ricinolja har jag använt, håret växer så det knakar. Gick från snaggat till axellångt första året på vad som kändes som ingen tid alls.

Snaggat då menar du rakat ?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Normalt tar det ju ca 4-5 ÅR för ett snaggat/avrakat hår att bli åtminstone så långt som 30-40 cm inckl klippningar. Jag skulle säga sätt i löshår om ni vill ha LÅNGT hår (det jag kallar långt).

I kinamockaskogen.....
  • aztec

Klipper mig bara 2ggr per år, själv så ingen frisör som klipper av för mycket. Men mitt hår växer som ogräs, vet inte om jag gör något speciellt, som någon sa, jag låter det bara vara..

• BlippBlopp

Det är en svår längd på håret du har.

Men det går att skyndapå det.

Det som jag har hört ska vara det bästa på marknaden är MSM (metylsulfonylmetan)

Jag har själv testat och fick några millimeter extra hårväxt varje månad. Då det är väldigt billigt kosttillskott var det värt varenda krona!

Det är naturligt, ofarligt, används ofta av idrottare som får ont i leder av intensiv träning.

En vän som testa fick dock nageltrång av den ökade tillväxten.

Googla så hittar du massor av info :)

• mylittleponny

Hej jag började spara ut mitt hår från en kort pixie förra året. jag klippte mig typ jan-feb 2013

Och jag har haft lite olika frisyrer under tiden det växt ut. Jag har kollat lite carey mulligan,ginnifer goodwin, michelle williams frisyrer insperation. har klippte mig typ var 3 e månad så det ska hålla sig snyggt och friskt under tiden.

Jag är "allergisk" mot kort hår på utväxt. och den frisyren jag klippte mig i i jan feb 2013 trivdes jag inte i och usch det var jobbigt. då jag hade pojkfrisyr deluxe.. så tur jag har haft massor av olika frisyrer längs vägen ;)

Nu ett år senare så har jag ca 20 cm hår  totalt från bakhuvudets bena, ner till håret i nacken.
    Jag har en kort bob som är typ jämnlång förutom lugg som jag tycker om att variera som snelugg, raklugg eller kort lugg eller asymmetrisk kort lugg. Men bob är ju en bra mellan längd :)

I vilket stadie är du nu i? Hur långt är håret?

• scaras
    mylittleponny skrev 2014-03-12 11:17:47 följande:

Hej jag började spara ut mitt hår från en kort pixie förra året. jag klippte mig typ jan-feb 2013

Och jag har haft lite olika frisyrer under tiden det växt ut. Jag har kollat lite carey mulligan,ginnifer goodwin, michelle williams frisyrer insperation. har klippte mig typ var 3 e månad så det ska hålla sig snyggt och friskt under tiden.

Jag är "allergisk" mot kort hår på utväxt. och den frisyren jag klippte mig i i jan feb 2013 trivdes jag inte i och usch det var jobbigt. då jag hade pojkfrisyr deluxe.. så tur jag har haft massor av olika frisyrer längs vägen ;)

Nu ett år senare så har jag ca 20 cm hår  totalt från bakhuvudets bena, ner till håret i nacken.
    Jag har en kort bob som är typ jämnlång förutom lugg som jag tycker om att variera som snelugg, raklugg eller kort lugg eller asymmetrisk kort lugg. Men bob är ju en bra mellan längd :)

I vilket stadie är du nu i? Hur långt är håret?

Tyvärr orkade jag inte längre utan klippte kort igen.. så skönt men jag är allt lite besviken på mig själv.
    Tänker att nästa gång jag får för mig att spara så måste jag nog göra som du, ha hjälp av en frisör längs hela vägen och en riktig frisyr fick liksom bara panik på lurvet runt öronen nu.. haha.
    Så i sommar får det allt  vara kort men kanske ett nytt försök till hösten.. får se. Vad skönt för dig att ha kommit så långt redan Solig
  • mylittleponny
    scaras skrev 2014-03-12 11:40:02 följande:
    Tyvärr orkade jag inte längre utan klippte kort igen.. så skönt men jag är allt lite besviken på mig själv.
    Tänker att nästa gång jag får för mig att spara så måste jag nog göra som du, ha hjälp av en frisör längs hela vägen och en riktig frisyr fick liksom bara panik på lurvet runt öronen nu.. haha.
    Så i sommar får det allt  vara kort men kanske ett nytt försök till hösten.. får se. Vad skönt för dig att ha kommit så långt redan Solig
    Ja mitt hår kändes stundvis som det vart kortare, men jag höll det konstant friskt. Så då växer det och det går fortare än man kan tro att få ut till längre hår :) Gör ett nytt försök helt enkelt :)
Svar på tråden I väntan på långt hår..