• Anonym (Utmätning//)

    Utmätning Kronofogden

    Om Kronofogden får reda på att en person har tillgångar på sitt bankkonto/bankkonton och beslutar om engångsutmätning av dessa vad innebär det i praktiken för personen det gäller?

    Kommer de nya fordringsägarna få pengar av dessa eller får de det via personens redan pågående löneutmätning?

  • Svar på tråden Utmätning Kronofogden
  • Anonym (Utmätning//)

    Waldo:

    Jag har förstått att det inte är Kronofogden som går in och drar pengarna varje månad utan att det är arbetsgivaren som betalar in pengarna till Kronofogden varje månad!

    Gäldenären hinner inte ens se en skymt av dessa pengar/göra av med dessa pengar.

    Så nog om den biten!

    Jag måste dra scenarier då det inte är så lätt att förklara hur jag menar!
    Inget konstigt med det alls.

    Har fått förklarat av Kronofogden(verkställighet) att de inte bevakar gäldenärens bankkonto/bankonton varje månad utan förfrågning hos banken/bankerna gör de när görs tillgångsundersökning eller om de fått in ett tips från någon som leder vidare.

    Självklart ska man inte tro på allt man läser på Internet men läste om där Kronofogden kontaktar banken akut via fax och ber banken att omgående föra över pengarna till Kronofogdens konto

    En förutsättning för det är ju att den det gäller har skulder hos Kronofogden och att de fått reda på att pengar inkommit på dennes bankkonto/bankkonton

  • Waldo
    Anonym (Utmätning//) skrev 2013-11-12 17:37:21 följande:
    Waldo:

    Jag har förstått att det inte är Kronofogden som går in och drar pengarna varje månad utan att det är arbetsgivaren som betalar in pengarna till Kronofogden varje månad!

    Gäldenären hinner inte ens se en skymt av dessa pengar/göra av med dessa pengar.

    Så nog om den biten!

    Jag måste dra scenarier då det inte är så lätt att förklara hur jag menar!
    Inget konstigt med det alls.

    Har fått förklarat av Kronofogden(verkställighet) att de inte bevakar gäldenärens bankkonto/bankonton varje månad utan förfrågning hos banken/bankerna gör de när görs tillgångsundersökning eller om de fått in ett tips från någon som leder vidare.

    Självklart ska man inte tro på allt man läser på Internet men läste om där Kronofogden kontaktar banken akut via fax och ber banken att omgående föra över pengarna till Kronofogdens konto

    En förutsättning för det är ju att den det gäller har skulder hos Kronofogden och att de fått reda på att pengar inkommit på dennes bankkonto/bankkonton
    Men om du redan har fått det förklarat för dig av KFM, varför då fråga?

    Frågan du ställer är luddig och hypotetisk
    Men jag ska försöka svara på den som du ställer den denna omgången

    Det scenariot du nu uppger skulle kunna hända i vissa undantagsfall.
    Om du sitter på en massa pengar där du med avsikt avser att undanhålla dessa för KFM, tex föra ut pengarna ur landet, fördela dem via andra företag och därigenom undkomma utmätning
    Det du har läst ske har förmodligen verkställts på en gäldenär där man i förväg kunnat se att denne är på väg att på ett eller annat sätt undanhålla pengar och i kombination med detta kanske även begå någon form av ekonomiskt brott.

    Detta är inget man gör dagligdags i vanliga gäldenärsärenden.
    I de allra flesta ärenden rör det sig om personer som inte kan betala sin TV avgift/CSN avgift/mobil telefoner och liknande
    Där man kör utmätning några månader upp till några år och sedan är det bra med det och alla skiljs som vänner
  • elmadumle

    Ett arv hinner man oftast få ut då kf inte får kännedom om pengarna förrän en viss tid efter att en bouppteckning varit då uppgifter inte lämnas ut förrän efter ca tre månader till kf, det svaret fick jag när mannen skulle få pengar efter sin pappa, de sa att kf får vänta en viss tid innan de lämnar ut uppgifterna. (skatteverket är det väl som har hand om det?)

  • Anonym (d)

    Det är inga problem att få in pengar på sitt konto om man är snabb att flytta dom. KF är inte direkt snabba.

  • Anonym (Utmätning//)

    Waldo:

    Att jag ställer frågan är för att teori och handling inte alltid är samma sak!

    Vissa med skulder och utmätning hos Kronofogden lever ändå ett rikt lev med massa pengar medan andra med skulder och utmätning hos Kronofogden får bokstavligen vända på varje krona!

    Jag kan inte vara tydligare än så här i mina frågor.
    (inget att haka upp sig på då det vara tar en massa onödig energi)

    Självklart är det scenariot jag tog upp inget som Kronofogden gör i dagliga vanliga gäldenärsärenden utan precis som du beskrev precis!

    utmätning handlar ju inte om att gäldenären och borgenären ska bli ovänner utan just för att borgenären ska få tillbaka sina pengar.

  • Anonym (d)
    Anonym (Utmätning//) skrev 2013-11-12 21:53:02 följande:
    Waldo:

    Att jag ställer frågan är för att teori och handling inte alltid är samma sak!

    Vissa med skulder och utmätning hos Kronofogden lever ändå ett rikt lev med massa pengar medan andra med skulder och utmätning hos Kronofogden får bokstavligen vända på varje krona!

    Jag kan inte vara tydligare än så här i mina frågor.
    (inget att haka upp sig på då det vara tar en massa onödig energi)

    Självklart är det scenariot jag tog upp inget som Kronofogden gör i dagliga vanliga gäldenärsärenden utan precis som du beskrev precis!

    utmätning handlar ju inte om att gäldenären och borgenären ska bli ovänner utan just för att borgenären ska få tillbaka sina pengar.
    Det är inga problem att leva gott även med stora skulder hos KF, man får bara se till att ha pengarna där de inte kommer åt dom.
    Det är skillnad på folk och folk, vissa har stora skulder men vet inget annat än att låta dom plocka lönen varje månad. Andra vet hur systemet fungerar och tänker till och kan leva som vanligt.
  • Anonym (Utmätning//)
    kekekekeke: du är rolig du *skrattar gott*

    Frågorna jag ställer här i tråden handlar inte ens om mig utan ställde frågorna i allmänt syfte.

  • Waldo
    Anonym (Utmätning//) skrev 2013-11-12 21:53:02 följande:
    Waldo:

    Att jag ställer frågan är för att teori och handling inte alltid är samma sak!

    Vissa med skulder och utmätning hos Kronofogden lever ändå ett rikt lev med massa pengar medan andra med skulder och utmätning hos Kronofogden får bokstavligen vända på varje krona!

    Jag kan inte vara tydligare än så här i mina frågor.
    (inget att haka upp sig på då det vara tar en massa onödig energi)

    Självklart är det scenariot jag tog upp inget som Kronofogden gör i dagliga vanliga gäldenärsärenden utan precis som du beskrev precis!

    utmätning handlar ju inte om att gäldenären och borgenären ska bli ovänner utan just för att borgenären ska få tillbaka sina pengar.
    Dom som har stora skulder och som du säger lever ett rikt liv, vet hur man kommer runt vissa lagar.
    I botten finns det dessutom alltid en förmögenhet eller fasta tillgångar bundna på något sätt,  för dessa personer

    Dom som får vända på varje krona vilket är majoriteten, är de flesta gäldenärerna
    Där man faktiskt inte har några inkomster. Där man har skulder för att man inte haft pengar att betala sina mest grundläggande kostnader

    Får jag bara fråga:
    När du ställer dessa frågor och får svar på dem så får man genast en respons från dig att det visste du givetvis redan och att man på något sätt, indirekt väljer att misstolka dina frågor.
    Om du nu redan har svaret på allt, varför ställa frågor?
  • Anonym (jag)

    Jag har just haft min sista löneutmätning pga skuld hos kronofogden. Så här var det för mig:

    Kronofogden kollade upp mina tillgångar (bil, bankmedel etc) och min lön och beslutade om en summa jag skulle få behålla varje månad. Låt säga 10 000 kr för enkelhetens skull. Tjänade jag en månad 9000 kr så drogs inget till krono. Tjänade jag 11 000 kr drogs 1000 kr till krono, tjänade jag 15 000 drogs 5000 kr osv. 

    En (eller om det var två) ggr om året gjordes en ny koll och kronofogden reglerade summan jag skulle få behålla utefter vad jag hade för överskott då.

    Som ex: Jag gifte mig = jag hade en till som delade på räkningarna så då drog de mer. Vi flyttade sen till dyrare lgh och när de märkte det så drog de mindre.
    (Jag valde att inte säga till om det då jag ville bli av med skulden snabbast möjligt och vi klarade oss bra ändå)

    Så ja, KF gör kontroller över såna saker då och då och reglerar om nödvändigt summan som den med en skuld ska betala.    
     
           

  • Anonym (Utmätning//)

    Waldo:

    När man själv hör med Kronofogden får man det svaret som är rätt enligt deras lagar och regler!

    Men det är inte alltid säkert att verkligheten är den samma precis som det tagits upp här i tråden.

    Försök inte att haka upp dig på småsaker.
    (jag har läst tidigare trådar här i forumet där du har svarat i och vet att du är kunnig)

Svar på tråden Utmätning Kronofogden