• Aniiee

Vad är dyrast i affären där du handlar?

Ja, hur är det egentligen? Är det billigare att göra egna köttbullar? (Räkna inte på extrapriser, nu, då blir det skevt. 1 kg köttfärs eller 1 kg köttbullar till ordinarie pris, alltså.)

Yaoi is the opiate of the fangirls
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är dyrast i affären där du handlar?
  • MammaMia93

Vad intressant, jag och sambon diskuterade just prisskillnaden på köttbullar och köttfärs.. Här kostar 1 kg köttbullar 31:- och ett kg köttfärs (nötfärs) kostar ca 46:-.

Elliot 30 December 2011 <3
  • Kakka

Hemmagjorda köttbullar blir ju rimligtvis dyrare eftersom man har ägg o ströbröd o grejer i, men det är mycket godare, och nyttigare + att jag inte vill äta halvfabrikat och vill heller inte ge det till mina barn...det dyraste jag köper är på Ica, guldfågeln kyckling 179:-/2kg...betalar dock gärna dom extra kronorna för att slippa halalslakt!

• Aniiee
    MammaMia93 skrev 2013-11-12 00:04:15 följande:
    Vad intressant, jag och sambon diskuterade just prisskillnaden på köttbullar och köttfärs.. Här kostar 1 kg köttbullar 31:- och ett kg köttfärs (nötfärs) kostar ca 46:-.
    Ja, det kommer bli intressant. Jag ser ofta på familjeliv att "gör egna köttbullar, det är billigare", men jag tror att det är en sanning med viss modifikation.....
    Kakka skrev 2013-11-12 00:04:47 följande:
    Hemmagjorda köttbullar blir ju rimligtvis dyrare eftersom man har ägg o ströbröd o grejer i, men det är mycket godare, och nyttigare + att jag inte vill äta halvfabrikat och vill heller inte ge det till mina barn...det dyraste jag köper är på Ica, guldfågeln kyckling 179:-/2kg...betalar dock gärna dom extra kronorna för att slippa halalslakt!
    Absolut är det godare och säkert nyttigare att göra egna köttbullar.  Då kan man ju ha vilken färs man vill och vilka kryddor man vill. Som dagens indiska lammköttbullar här hemma.....
  • Petrol

Jag tror det går ganska jämt ut faktiskt, fast jag har aldrig sett köttfärs till ordinariepris där jag handlar typ, rätt skumt när jag tänker på det.

Jag  gissar såhär på förhand att köttfärsen är nån krona billigare iallafall, och tar på mig att undersöka saken imorgon om det inte regnar.

• Aniiee
    Petrol skrev 2013-11-12 00:11:03 följande:
    Jag tror det går ganska jämt ut faktiskt, fast jag har aldrig sett köttfärs till ordinariepris där jag handlar typ, rätt skumt när jag tänker på det.

Jag  gissar såhär på förhand att köttfärsen är nån krona billigare iallafall, och tar på mig att undersöka saken imorgon om det inte regnar.
    Även omen butik aldrig säljer till ordinarie pris så ska det stå utskrivet om det är extrapris. Sen om de aldrig säljer till ordinarie pris så kan de få smisk på fingrarna av konsumentverket, för så får man egentligen inte göra. Men det är egentligen en annan femma.

Ja, återkom gärna med din slutsats efter besök i affären. Spännande =) 
  • jannej

Och hur mycket köiifärs är det i ett kilo färdigköpta köttbullar

• Aniiee

Jag kan för övrigt meddela att ett kg Mamma Scans här kostar 47 kr och ett kg köttfärs kostar 87 kr.... så här får man äta köttbullarna med andakt =)

• Aniiee
    jannej skrev 2013-11-12 00:16:06 följande:
    Och hur mycket köiifärs är det i ett kilo färdigköpta köttbullar
    Helt valid poäng, men man kan ju isåfall fråga hur mycket kött är det i hemlagade köttbullar (om man inte gör på bara kött, vill säga)? Hur många procent blir kvar efter ströbröd, ägg, lök, kryddor och vad folk nu har i? Vet inte.

Svaret på din fråga: Mamma scans köttbullar innehåller  73% kött. Annars vet jag inte.
  • jannej

Vi gör på 70 % nöt och 30 % gris plus ägg lök några mosade potatisar och salt samt peppar

• Pimpinellan

Ren nötfärs kostar väl över 80:-,men miljoner gånger hellre det än det som kallas köttbullar och i sanning är jag vet inte vad,men inte gjort av nå hemsk möe kött inte... Vita,smaklösa,luktar apa! Kräks

Svar på tråden Vad är dyrast i affären där du handlar?