Vad är dyrast i affären där du handlar?
Ja, hur är det egentligen? Är det billigare att göra egna köttbullar? (Räkna inte på extrapriser, nu, då blir det skevt. 1 kg köttfärs eller 1 kg köttbullar till ordinarie pris, alltså.)
Ja, hur är det egentligen? Är det billigare att göra egna köttbullar? (Räkna inte på extrapriser, nu, då blir det skevt. 1 kg köttfärs eller 1 kg köttbullar till ordinarie pris, alltså.)
Alltså, färdiga köttbullar går ju inte att äta. De smakar ju bara plast. Jag vet inte vilket som är billigast men egengjorda är i alla fall både nyttigare och godare!
Det finns väl en anledning till att färdiga köttbullar är billigare: mindre kött mer tillsatser och fuskgrejor.
Går det att jämföra? Är det lika mycket köttfärs procentuellt i de färdiga köttbullarna som de ni gör hemma?
Med reservation, som sagt, för att jag inte kan räkna när jag har hög feber.
Hos mig är det dyrare att köpa färs än att köpa färdiga köttbullar. Men jag kör på färsen ändå. Inga färdigköpta köttbullar hemma hos mig, tack!
Jag tycker att det ser rätt klart ut. Det ÄR dyrare att göra egna köttbullar än att köpa färdiga! Bra, slipper jag läsa det omvända fler gånger.....
Här är färsen klart billigare.
Betalar aldrig mer än 39 kr kilot för nötfärs, 10% fetthalt.
Nu har det dessutom varit extrapris nästan hela hösten för både 34,90 och 29,90.
Mycket billigare än köpebullar.
Har för mig att kilopriset på köttfärsen vi köper är 115 kr.
Jag gissar på att det är billigare med färdiglagade, men jag vet inte, har aldrig köpt sådana eftersom jag inte äter köttbullar.
Jag är rätt säker på att det finns såväl köttfärs som köttbullar i olika prisklasser i "min" affär.
Men köttfärsen är nog dyrare överlag. Typ irländsk köttfärs är dyrare än vad nu det egna billighetsmärket heter, köttfärs i största allmänhet är dyrare än vad nu något medelmärke köttbullar är (mamma scan kanske) och ekologisk köttfärs dyrare än vad det nu kan finnas för ekologiska köttbullar. Vilket då innebär att ekologiska köttbullar är dyrare än den irländska köttfärsen osv. Nu blev jag hemskt långrandig. Ber om ursäkt. Svarar köttfärs.
Köttfärsen brukar ligga på ca 60 kr kg. Ett kg köttfärs, en lök, lite ströbröd och havregrädde och kryddor... nå, ungefär 70 spänn kilot för egenrullade köttbullar. Tar dock en timme att rulla dem, i teorin skulle jag ha kunnat sitta kvar på jobbet den timmen istället så räkna på tusen kronor utebliven lön.
Men jag gillar min deltid och jag föredrar hemmarullade köttbullar så jag äter hellre dem. Det är ju inte så att det är apdyrt någondera. (Ja, ibland äter vi med god aptit även köpebullar, försöker undvika matfascism så mycket det går.)