• Aniiee

Vad är dyrast i affären där du handlar?

Ja, hur är det egentligen? Är det billigare att göra egna köttbullar? (Räkna inte på extrapriser, nu, då blir det skevt. 1 kg köttfärs eller 1 kg köttbullar till ordinarie pris, alltså.)

Yaoi is the opiate of the fangirls
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är dyrast i affären där du handlar?
  • Paulina P P

Alltså, färdiga köttbullar går ju inte att äta. De smakar ju bara plast. Jag vet inte vilket som är billigast men egengjorda är i alla fall både nyttigare och godare!

• Paulina P P

Det finns väl en anledning till att färdiga köttbullar är billigare: mindre kött mer tillsatser och fuskgrejor.

• Aniiee
    Rocket Mania skrev 2013-11-13 15:10:54 följande:
    Hur får du fram den summan?
    Jag la ihop alla vikter sen räknade jag säkert fel..... 10/16..... Men jag kan som sagt ha räknat helt galet. JAg vet att jag inte ska räkna när jag har 39 graders feber och klockan är ett på natten.....
  • Aniiee
    Paulina P P skrev 2013-11-13 15:30:45 följande:
    Det finns väl en anledning till att färdiga köttbullar är billigare: mindre kött mer tillsatser och fuskgrejor.
    Alltså, visst har du rätt, men det är inte poängen med tråden. Varken smak, tillsatser eller nyttighet är poängen med tråden......
  • Rocket Mania
    Aniiee skrev 2013-11-13 15:39:58 följande:
    Jag la ihop alla vikter sen räknade jag säkert fel..... 10/16..... Men jag kan som sagt ha räknat helt galet. JAg vet att jag inte ska räkna när jag har 39 graders feber och klockan är ett på natten.....
    10/16?
  • Aniiee
    Rocket Mania skrev 2013-11-13 15:42:38 följande:
    10/16?
    Ja.... hur räknar du ut det? För som sagt..... mitt huvud är inte riktig med nu när jag är sjuk.....
  • Mandel
    LaFontaine skrev 2013-11-13 14:55:59 följande:
    Min godaste måltid är fortfarande frysta köttbullar. Efter en operation och över ett dygns fasta smakade frysta köttbullar ljuvlig. Det var också enda gången
    Efter att i flera dagar spytt så fort jag försökte stå upp var det sedan ljuvligt att kunna stå upp utan att spy. Dock är det inte lika ljuvligt att behöva stå upp nu för tiden
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • 1978

Går det att jämföra? Är det lika mycket köttfärs procentuellt i de färdiga köttbullarna som de ni gör hemma?

• Aniiee
    1978 skrev 2013-11-13 16:53:57 följande:
    Går det att jämföra? Är det lika mycket köttfärs procentuellt i de färdiga köttbullarna som de ni gör hemma?
    Om man går på min gissning för jannej's köttbullar, så..... är det mer köttfärs i mamma scans... Men räkna på ditt recept och kolla för all del....
  • Aniiee

Med reservation, som sagt, för att jag inte kan räkna när jag har hög feber.

• Ann Lee

Hos mig är det dyrare att köpa färs än att köpa färdiga köttbullar. Men jag kör på färsen ändå. Inga färdigköpta köttbullar hemma hos mig, tack! 

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Aniiee

Jag tycker att det ser rätt klart ut. Det ÄR dyrare att göra egna köttbullar än att köpa färdiga! Bra, slipper jag läsa det omvända fler gånger.....

• Rocket Mania
    Aniiee skrev 2013-11-14 14:13:15 följande:
    Jag tycker att det ser rätt klart ut. Det ÄR dyrare att göra egna köttbullar än att köpa färdiga! Bra, slipper jag läsa det omvända fler gånger.....
    Det kanske är för att man betalar för mat när man köper färs
  • Aniiee
    Rocket Mania skrev 2013-11-14 16:55:15 följande:
    Det kanske är för att man betalar för mat när man köper färs
    Säkert så är det så  =)
  • Papricorn

Här är färsen klart billigare.

Betalar aldrig mer än 39 kr kilot för nötfärs, 10% fetthalt.

Nu har det dessutom varit extrapris nästan hela hösten för både 34,90 och 29,90.

Mycket billigare än köpebullar.

• Cornellia

Har för mig att kilopriset på köttfärsen vi köper är 115 kr.
    Jag gissar på att det är billigare med färdiglagade, men jag vet inte, har aldrig köpt sådana eftersom jag inte äter köttbullar. 

• Aniiee
    Papricorn skrev 2013-11-17 21:51:09 följande:
    Här är färsen klart billigare.
    Betalar aldrig mer än 39 kr kilot för nötfärs, 10% fetthalt.
    Nu har det dessutom varit extrapris nästan hela hösten för både 34,90 och 29,90.
    Mycket billigare än köpebullar.
    Jag blir aningens avundsjuk. Nästa vecka har de extrapris här på nötfärs. 59.90 kr. 
  • Foxtrott

Jag är rätt säker på att det finns såväl köttfärs som köttbullar i olika prisklasser i "min" affär.

Men köttfärsen är nog dyrare överlag. Typ irländsk köttfärs är dyrare än vad nu det egna billighetsmärket heter, köttfärs i största allmänhet är dyrare än vad nu något medelmärke köttbullar är (mamma scan kanske) och ekologisk köttfärs dyrare än vad det nu kan finnas för ekologiska köttbullar. Vilket då innebär att ekologiska köttbullar är dyrare än den irländska köttfärsen osv. Nu blev jag hemskt långrandig. Ber om ursäkt. Svarar köttfärs.

• Aniiee
    Foxtrott skrev 2013-11-17 22:04:49 följande:
    Jag är rätt säker på att det finns såväl köttfärs som köttbullar i olika prisklasser i "min" affär.

Men köttfärsen är nog dyrare överlag. Typ irländsk köttfärs är dyrare än vad nu det egna billighetsmärket heter, köttfärs i största allmänhet är dyrare än vad nu något medelmärke köttbullar är (mamma scan kanske) och ekologisk köttfärs dyrare än vad det nu kan finnas för ekologiska köttbullar. Vilket då innebär att ekologiska köttbullar är dyrare än den irländska köttfärsen osv. Nu blev jag hemskt långrandig. Ber om ursäkt. Svarar köttfärs.
    Ja, så kanske det är. Här är jag dock rätt övertygad om att de ekologiska köttbullarna är billigare än den billigaste färsen.  Jag får undersöka imorgon när jag är och handlar....

Man får vara långrandig =P 
  • Tygtiiger

Köttfärsen brukar ligga på ca 60 kr kg. Ett kg köttfärs, en lök, lite ströbröd och havregrädde och kryddor... nå, ungefär 70 spänn kilot för egenrullade köttbullar. Tar dock en timme att rulla dem, i teorin skulle jag ha kunnat sitta kvar på jobbet den timmen istället så räkna på tusen kronor utebliven lön. 

Men jag gillar min deltid och jag föredrar hemmarullade köttbullar så jag äter hellre dem. Det är ju inte så att det är apdyrt någondera. (Ja, ibland äter vi med god aptit även köpebullar, försöker undvika matfascism så mycket det går.) 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Vad är dyrast i affären där du handlar?