• Anonym (bra?)

Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?

Trampin - Patti Smith (fin låt)

Angel - Jimi Hendrix (ego?)

Missisippi Blood - Lynyrd Skynyrd (beskriver mig ganska bra)

Bridge over troubled water - Simon and Garfunkel (fin)

Ett bloss för moster Lillie - Lena Nyman (beskriver mig rätt klockrent)

Dansa på min grav - Bo Kaspers (fin)

Non, je ne regrette rien - Edith Piaf (bra och sammanfattar mitt sinnestillstånd)

Sen funderar jag på att slänga in någon rätt opassande låt, typ Aint got no life. För skojs skull och det skulle vara typiskt mig så folk skulle bli lite lyckliga. Eller nåt. Plus att den passar hur jag ser på livet. 

Ja, nåt sånt. 
    Vad tycks? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-20 13:24
    Den heter ju Aint got no/I've got life. Typ.

• Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?
  • John D
    Anonym (PartingGlass) skrev 2013-11-22 17:40:31 följande:

Bra idé med kläderna, men varför i hela fridens namn låta en präst förrätta begravningen om du inte är religiös? Det är ju bara att ha borgerlig begravning, det ska jag ha.
    Tradition.
    Många i min släkt är rätt religiösa, och skulle säkert ta illa vid sig om det inte var i en kyrka. Eftersom det för mig är totalt likgiltigt var det sker så får det gärna vara i en kyrka om det nu får dom att må bättre.
  • Lilje
    John D skrev 2013-11-22 13:09:12 följande:

Har trots min relativt unga ålder haft låtlistan för min begravning klar rätt länge.

Bridge over troubled water - Simon and Garfunkel
    He Ain't Heavy, He's My Brother - The Hollies
    Amazing Grace, framförd på trumpet. Spelades på en kompis begravning och det är bland det mest gripande jag hört.

Jag har dessutom en överenskommelse med några av mina närmaste vänner, som säger att dom ska närvara på begravningen i dom kläder dom hade på sig när dom nåddes av dödsbudet. Detta är för att jag fullkomligt hatar kostymer och "uppklädnad" i alla dess former, och verkligen verkligen verkligen vill att folk ska vara sig själva på min begravning. Jeans, t-shirt, blåställ, mysbyxor eller vafan det nu må vara, det är personen jag bryr mig om, inte vad dom har på sig.
    Får det en präst att sätta i halsen när det dyker upp 15 halvkriminella heltatuerade killar i slitna jeans och t-shirts så är det bara ett plus, för jag har aldrig haft mycket över för religion heller. ;)

Tråkigt om dom väcks av telefonen och måste dyka upp näck?
  • Anonym (bra?)
    Mli 014 skrev 2013-11-22 11:47:47 följande:
    OM du har lust att höra på en fantastisk sång så vill jag gärna rekomendera:
    Cirkus av Christina Kjellson.
    En av de vackraste sången jag vet!

" rel="nofollow" target="_blank">

Det där var kanske den vackraste låt jag hört någonsin. Lyssnar på den om och om igen. Tack så hemskt mycket för tipset! :)
  • Anonym (bra?)
    Rocknlollo skrev 2013-11-22 11:56:56 följande:
    Highway to Hell med AC/DC ska jag ha.

Klockren för mig.
    Haha! Tyvärr är jag livrädd för att hamna i helvetet, jag är inte särskilt troende men det är det enda som skrämmer mig. Men vad roligt låtval :)
  • Anonym (bra?)

Tack alla ni fina som skriver så vackert till lilla mig, jag blir alldeles varm i magen av er! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (bra?)
    mullemuppan skrev 2013-11-22 10:26:32 följande:

En varm kram TS, det är så ledsamt att läsa att du inte har långt kvar. Jag hoppas att du har familj och vänner som kan vara med dig till slutet och som kan ta lärdom av din klokhet kring döden.

På min morbrors begravning spelade dom fågelsång en bra stund innan själva cermonin startade (i kyrkan). Det var otroligt stillsamt och vackert och speglade hans intresse av natur och jakt. Så visst kan du ha din favoritmusik spelandes innan det börjar, orkar du kanske du till och med kan göra en Spotify-låtlista eller bränna en CD-skiva så att du genom musiken kan finnas kvar i dina vänners liv på ett mer påtagligt sätt efter din död?
    Ja då, jag har familj och vänner runt mig! Jag funderade på det där med cd eller spotifylista men det känns väl lite... ja vad ska man säga? Storhetsvansinne? En vän som jag lärde känna på sjukhuset gick bort i fredags och jag är inte så ledsen, så jag tror inte nån kommer bli så himla ledsen när jag dör. Att ge en skiva känns väl lite... eh? liksom. Eller hur jag ska säga? 
  • mullemuppan
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-25 00:53:03 följande:
    Ja då, jag har familj och vänner runt mig! Jag funderade på det där med cd eller spotifylista men det känns väl lite... ja vad ska man säga? Storhetsvansinne? En vän som jag lärde känna på sjukhuset gick bort i fredags och jag är inte så ledsen, så jag tror inte nån kommer bli så himla ledsen när jag dör. Att ge en skiva känns väl lite... eh? liksom. Eller hur jag ska säga? 

Jo, jag förstår hur du menar, lite "storhetsvansinne" kan det nog kännas som men varför inte en Spotify favoritlåtlista i så fall, ditt livs soundtrack? Min känsla när jag läser dina inlägg är att du har glimten i ögat, är lite av en retsticka som vill "plåga" dom anhöriga med din musik och har musiken varit viktig i ditt liv kan det ju bli en hjälp för dina anhöriga att minnas dig.

Sedan så vet jag ju ingenting om hur dina vänner kommer att sörja dig när du är död men om någon av mina älskade vänner skulle dö så skulle jag bli fruktansvärt ledsen. Jag vet inget om hur du sörjer din vän som gått bort men spontant tänker jag att om hon/han gick bort i fredags så är du kanske i chock-fasen ännu?
  • John D
    Lilje skrev 2013-11-22 20:55:36 följande:
    Tråkigt om dom väcks av telefonen och måste dyka upp näck?
    Haha, ja, lite överseende får man väl kanske ha. Tanken är att jag inte vill tvinga någon att dyka upp i obekväma kostymer och finkläder, och mina vänner är ganska lika mig så jag tror nog dom fattar. :)
  • Anonym (Linda)
    John D skrev 2013-11-25 15:35:44 följande:
    Haha, ja, lite överseende får man väl kanske ha. Tanken är att jag inte vill tvinga någon att dyka upp i obekväma kostymer och finkläder, och mina vänner är ganska lika mig så jag tror nog dom fattar. :)
    Vi hade fri färggrann klädsel med något lila som var vår dotter älsklingsfärg eftersom hon bara blev 14 år kändes det så tungt att alla skulle bära svart. Det kändes underbart att se alla färggranna människor framme vid kistan som em hyllning till henne.
  • Anonym (Fritt val)
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-25 00:33:00 följande:
    Haha! Tyvärr är jag livrädd för att hamna i helvetet, jag är inte särskilt troende men det är det enda som skrämmer mig. Men vad roligt låtval :)
    Det finns inget helvete, och om det finns det så lär du inte hamna där. Hjärta
  • Anonym (Fritt val)
    Mli 014 skrev 2013-11-22 11:47:47 följande:
    OM du har lust att höra på en fantastisk sång så vill jag gärna rekomendera:
    Cirkus av Christina Kjellson.
    En av de vackraste sången jag vet!

" rel="nofollow" target="_blank">

Den har jag aldrig hört förr, men den var ju verkligen riktigt fin!
  • Mli 014
    Anonym (Fritt val) skrev 2013-11-25 16:03:19 följande:

Den har jag aldrig hört förr, men den var ju verkligen riktigt fin!
    JA hon är lite av en doldis, men otroligt fantastisk sångskrivare =)

Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?