• Anonym (bra?)

Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?

Trampin - Patti Smith (fin låt)

Angel - Jimi Hendrix (ego?)

Missisippi Blood - Lynyrd Skynyrd (beskriver mig ganska bra)

Bridge over troubled water - Simon and Garfunkel (fin)

Ett bloss för moster Lillie - Lena Nyman (beskriver mig rätt klockrent)

Dansa på min grav - Bo Kaspers (fin)

Non, je ne regrette rien - Edith Piaf (bra och sammanfattar mitt sinnestillstånd)

Sen funderar jag på att slänga in någon rätt opassande låt, typ Aint got no life. För skojs skull och det skulle vara typiskt mig så folk skulle bli lite lyckliga. Eller nåt. Plus att den passar hur jag ser på livet. 

Ja, nåt sånt. 
    Vad tycks? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-20 13:24
    Den heter ju Aint got no/I've got life. Typ.

• Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?
  • Anonym (Fritt val)
    Anonym (J) skrev 2013-11-20 18:15:49 följande:
    Om jag dör nu så skulle jag nog vilja ha "Always look at the bright side of life", orka med alla deppiga sånger som lämnar folk i tårar, så vill jag fanimig inte bli ihågkommen.

Sorry att jag inte har några tips, btw, inte så bra på deppiga "vackra" låtar.  
    OH, du citerar min favoritfilm, alla kategorier:

LIFE OF BRIAN! Älskar älskar älskar :). Ja, man ska försöka se saker från den ljusa sidan, även när det är mörkt. Om möjligt! Solig 
  • Anonym (Fritt val)
    pluvdo skrev 2013-11-20 18:16:28 följande:
    TS frågar ju vad andra tycker.
    Men Ts vill ju ha med låten. Då tycker jag närvarande vid begravningen får acceptera att TS (som vid det laget är död) fick sin sista önskan uppfylld. Personligen vet jag många som älskar Bro över mörka vatten.

Ska folk sitta och få öronsår pga musik som inte passar deras personliga smak spelas på en begravning? Då rekommenderar jag öronproppar. Kanske lite psykoterapi på det....
  • Baby Firefly

">

Det är faktiskt rätt schysst att få planera sin egen begravning. Det skulle jag också göra om jag var i din sits TS. Fan va starkt av dig i allt elände! Jag blir imponerad! Jag tycker att du ska följa ditt hjärta, begravningen kommer att bli hur fin som helst. All styrka till dig!

• Anonym (Fritt val)
    pluvdo skrev 2013-11-20 18:14:53 följande:
    Jag menar bara att man känner musiken/låten även om man inte förstår språket. Jag tycker den är mer effektfull på franska.

Underbar låt, underbar sångerska. En på miljarden! Men jag kommer inte önska den till min begravning, däremot lyssnar jag på den när jag fattat avgörande beslut i mitt liv som på något sätt gått emot PK-normen.

Har tur som förstår franska! Har bott i Fr några år, det hjälper :)).

Länk till denna underbara låt av Edith Piaff:
    ">

• Anonym (L)

Har inte läst hela tråden nu men några utav låtarna som var på min fars begravning för några år sedan kan jag inte ens tänka på utan att känna sorg. Första året spruta tårarna, det räckte med att låten kom på en tv reklam eller vad som. Ha sådant i tanke. Planera sig begravning tycker jag inte är fel eller konstigt men ha lite tanke på att dina anhöriga förlorar dig, kommer tänka på dig och sakna dig. Dom som står dig närmast kommer redan utan begravning förknippa dig med mycket, bra och dåliga saker. Det kan vara väldigt jobbigt som anhörig att få låtar att förknippas med döden, speciellt om det är låtar som ofta spelas på radio, tv och hörs överallt. Hoppas du får en bra sista tid och en fin begravning!

• Surpuppan

Jag tycker alla låtförslagen är bra. Personligen tål jag inte Edith Piaff men det är ju jag det. Älskar förslaget om en opassande låt. Jag har sagt till min man att han ska spela "Another one bites the dust" om jag skulle gå bort. Men han vill inte säger han...

• Anonym (Fritt val)
    Anonym (Fritt val) skrev 2013-11-20 18:27:23 följande:

Underbar låt, underbar sångerska. En på miljarden! Men jag kommer inte önska den till min begravning, däremot lyssnar jag på den när jag fattat avgörande beslut i mitt liv som på något sätt gått emot PK-normen.

Har tur som förstår franska! Har bott i Fr några år, det hjälper :)).

Länk till denna underbara låt av Edith Piaff:
    " rel="nofollow" target="_blank">

">   
    Edith Piaf, ett F på slutet :) Sorry folks.
  • moderlig

Låter som det kommer bli en otroligt vacker och personlig begravning, mycket bra val av musik som säkert uppskattas av många! Frid!

• Anonym (Fritt val)
    Surpuppan skrev 2013-11-20 18:28:11 följande:
    Jag tycker alla låtförslagen är bra. Personligen tål jag inte Edith Piaff men det är ju jag det. Älskar förslaget om en opassande låt. Jag har sagt till min man att han ska spela "Another one bites the dust" om jag skulle gå bort. Men han vill inte säger han...
    Nja, tycker nog Edith Piaf och Non je ne regrette rien - säger mer på en begravning, än "Another one bites the dust". Även om jag faktiskt gillar den låten med Queen också! Mucho.
  • Charissima
    Anonym (Fritt val) skrev 2013-11-20 18:04:52 följande:
    Skulle tro att protokolllet är mycket friare då!
    Ja, å är det. Kyrklig begravning har en viss struktur - t..e.x. att det skall ingå 2 psalmer   medan en borgerlig begravning   är helt fri. Dikter, musik, tal - allt är helt fritt.
Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?