Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 15:50:01 följande:
Okej tack :) Jag har sett döda kompisar och släkt men det har varit några dagar efter dödsfallet så de såg rätt fräscha ut. Om än döda, jag tyckte inte alls de såg ut som om de sov. Det går inte förklara på annat sätt än att de såg döda ut. Tunga, slappa, typ pappersaktiga? De eller deras familjer har haft önskan om att folk ska kunna komma och titta på dem på bårhuset (kommer inte ihåg det korrekta namnet, patologen?) om de velat. Men jag tänker på att folk ska se mig på begravningen vare sig de vill eller inte :)
Min pappa såg inte alls "pappersaktig" ut, men det är såklart väldigt individuellt. Klart att huden blir torrare av att ligga i kylrum och när blodet inte cirkulerar mer. Men jag har aldrig skrämts av att se en död, och då ska du veta att första gången fick man nästan släpa in mig, pga ångest.
Avsked vid bårhuset är ett bra alternativ för många, för det är lättare att få kroppen att se så fräsch ut som möjligt de första dagarna efter bortgången. Öppen kista vet jag man använder i många länder - visserligen begraver de sina döda tidigt där, så det beror nog på det att de ser så pass fina ut efter 1-3 dygn.
Men även efter 2-3 veckor tycker jag, utifrån min erfarenhet, att den döda kroppen är helt klart icke-skrämmande. Är den väl omhändertagen, lite sminkad och pysslad med av personal, med fin omgivning (blommor kanske i kistan osv), så är det en vacker upplevelse.
Det är så svårt det där med öppen kista. Vissa kulturer har det (lit de parade t ex), andra inte. Men om du förbereder alla innan, så vet de vad som gäller. De som av någon anledning inte vill gå fram och titta på dig i ansiktet, kan lägga blommorna vid fotändan av kistan och inte titta mer än så. Det funkar också!
Sänder dig massor av kärlek. Det blir bra!