• Anonym (bra?)

Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?

Trampin - Patti Smith (fin låt)

Angel - Jimi Hendrix (ego?)

Missisippi Blood - Lynyrd Skynyrd (beskriver mig ganska bra)

Bridge over troubled water - Simon and Garfunkel (fin)

Ett bloss för moster Lillie - Lena Nyman (beskriver mig rätt klockrent)

Dansa på min grav - Bo Kaspers (fin)

Non, je ne regrette rien - Edith Piaf (bra och sammanfattar mitt sinnestillstånd)

Sen funderar jag på att slänga in någon rätt opassande låt, typ Aint got no life. För skojs skull och det skulle vara typiskt mig så folk skulle bli lite lyckliga. Eller nåt. Plus att den passar hur jag ser på livet. 

Ja, nåt sånt. 
    Vad tycks? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-20 13:24
    Den heter ju Aint got no/I've got life. Typ.

• Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 16:38:22 följande:
    Klär de på en ens egna kläder också eller får man bara den där sjukhussärken? (Som du märker har jag inte kollat upp sånt här med nån begravningsbyrå än, började planera ganska nyligen)

Den avlidne kläs i egna kläder om så önskas, min mamma begravdes i sin favoritklänning.
  • Anonym (bra?)
    Kjell2 skrev 2013-11-20 16:41:39 följande:

Egna kläder eller nyinköpta - du väljer.

Ta gärna ett snack med en byrå. De är vana och kan hjälpa till mycket.

Om du har egna önskemål dokumentera och gör tillgängligt. Berätta om möjligt för nära anhöriga. Allt för att minska disussioner mellan anhöriga senare.
    Anonym (anonym) skrev 2013-11-20 16:42:10 följande:
    Den avlidne kläs i egna kläder om så önskas, min mamma begravdes i sin favoritklänning.
    Hmm... Kan man få begravas i sin pyjamas månne...? Och ha sin egna kudde och täcke? Haha jag vet att man är död och inte vet om något men det känns ju mysigast så :)

• Anonym (xxx)
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 14:12:16 följande:
    Ser man äcklig ut redan efter tre veckor? Även om man ligger jättekallt? 
    Det tror jag inte nödvändigtvis

Vi fick berättat att han inte riktigt såg ut som vi mindes honom längre, Sådant kan ju bero på dödsorsaker och annat kan jag tänka mig.
    Jag och barnen hade dessutom fått tillfälle att ta ett långt avsked på sjukhuset i ett av deras rum där man förberett honom.
    Så vi har fina minnen kvar ändå.

• Anonym (Präst)

Fint att du tänker igenom begravningen tycker jag.

Om du bestämmer dig för öppen kista skulle jag, om jag var du, vara noga med att se till att de som kommer förbereds på det. Som du nog är medveten om så sker de flesta begravningar med stängd kista så en del kan nog reagera negativt om de inte fått möjlighet att förbereda sig för vad de möter vid begravningen. Jag tänker också att just det kan vara extra viktigt om man tror att det kan komma många barn till begravningen.

Skall det vara en kyrklig (eller annan religiös) eller en borglig begravning?

Vid en kyrklig begravning skall man vara medveten om att det är en gudstjänst där psalmer tex inte helt går att välja bort. Dessutom är det inte alltid möjligt att spela musik från ex.vis en cd (om du planerade musiken så).

Ursäkta att jag blev OT, känner inte till så många av de låtar du valt så jag kan inte uttala mig om det, och har du inte tänkt vara i en kyrka kan du ju bara bortse från den senare delen av mitt inlägg.

• Anonym (anonym)
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 16:49:17 följande:
    Hmm... Kan man få begravas i sin pyjamas månne...? Och ha sin egna kudde och täcke? Haha jag vet att man är död och inte vet om något men det känns ju mysigast så :)

Du kan begravas i pyjamas om du vill med egen kudde och täcke, det enda som inte fungerar är föremål av metall ifall det är fråga om kremering.
    Öppen kista är nog inte speciellt vanligt och kan vara obehagligt för många, däremot kan man innan begravning ta farväl i bårhuset med öppen kista.
    För många är det obehagligt att se den döda eftersom det inte riktigt ser ut som den levande människan, för många är det tvärtom att de verkligen vill se för att förstå att människan är död, själv valde jag att inte se någon av mina döda släktingar utan ville ha kvar bilden av dem som levande. 
  • Anonym (Anna)

Hej TS!

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Tycker att det är fint att du har möjligheten att planera din egna begravning. Jag är ledsen för din skull, men döden är ju precis som du säger; en del av livet. Alla ska vi en gång dö. Jag har varit i kontakt med döden flera gånger under mitt liv, då närstående har gått bort. Min pappa är sjuk i cancer, och med cancer så vet man ju aldrig hur lång tid personen har kvar. Man lär sig att hantera att det är livets gång. På nåt sätt har mina upplevelser med döden gett mig nya perspektiv på livet; att man ska njuta varje dag. Stanna i nuet, strunta i småsaker och göra det som hjärtat säger.

Jag tycker dina låtval var jättefina! Välj de låtar som du älskar, för de kommer från hjärtat och då kan det inte bli fel.

När min farfar dog så spelade vi två låtar för honom (och det var i kyrkan, pratar man med prästen innan så kan man ordna upp sånt. Såg att en präst hade skrivit att det kan bli svårt att få spela upp önskade låtar, men det tror jag inte om man för en dialog innan). Vi spelade en låt som han älskade, candle in the wind med elton john och Bob Marleys No Woman no cry.. Lite roligt låtval sist men den låten är ju så fin :). Så kör det du känner för! Det är otroligt vackert med musik på begravningar.

Det här blev väl ett lite flummigt inlägg, men jag vill bara säga att du ska planera din begravning precis som DU vill ha den. Sänder massa kärlek och kramar

• Anonym (Fritt val)
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 15:50:01 följande:
    Okej tack :) Jag har sett döda kompisar och släkt men det har varit några dagar efter dödsfallet så de såg rätt fräscha ut. Om än döda, jag tyckte inte alls de såg ut som om de sov. Det går inte förklara på annat sätt än att de såg döda ut. Tunga, slappa, typ pappersaktiga? De eller deras familjer har haft önskan om att folk ska kunna komma och titta på dem på bårhuset (kommer inte ihåg det korrekta namnet, patologen?) om de velat. Men jag tänker på att folk ska se mig på begravningen vare sig de vill eller inte :) 
    Min pappa såg inte alls "pappersaktig" ut, men det är såklart väldigt individuellt. Klart att huden blir torrare av att ligga i kylrum och när blodet inte cirkulerar mer. Men jag har aldrig skrämts av att se en död, och då ska du veta att första gången fick man nästan släpa in mig, pga ångest. Rynkar på näsan

Avsked vid bårhuset är ett bra alternativ för många, för det är lättare att få kroppen att se så fräsch ut som möjligt de första dagarna efter bortgången. Öppen kista vet jag man använder i många länder - visserligen begraver de sina döda tidigt där, så det beror nog på det att de ser så pass fina ut efter 1-3 dygn.

Men även efter 2-3 veckor tycker jag, utifrån min erfarenhet, att den döda kroppen är helt klart icke-skrämmande. Är den väl omhändertagen, lite sminkad och pysslad med av personal, med fin omgivning (blommor kanske i kistan osv), så är det en vacker upplevelse.

Det är så svårt det där med öppen kista. Vissa kulturer har det (lit de parade t ex), andra inte. Men om du förbereder alla innan, så vet de vad som gäller. De som av någon anledning inte vill gå fram och titta på dig i ansiktet, kan lägga blommorna vid fotändan av kistan och inte titta mer än så. Det funkar också!

Sänder dig massor av kärlek. Det blir bra!  Hjärta 
  • Anonym (Fritt val)
    Anonym (Anna) skrev 2013-11-20 17:40:05 följande:
    Hej TS!

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Tycker att det är fint att du har möjligheten att planera din egna begravning. Jag är ledsen för din skull, men döden är ju precis som du säger; en del av livet. Alla ska vi en gång dö. Jag har varit i kontakt med döden flera gånger under mitt liv, då närstående har gått bort. Min pappa är sjuk i cancer, och med cancer så vet man ju aldrig hur lång tid personen har kvar. Man lär sig att hantera att det är livets gång. På nåt sätt har mina upplevelser med döden gett mig nya perspektiv på livet; att man ska njuta varje dag. Stanna i nuet, strunta i småsaker och göra det som hjärtat säger.
    Jag tycker dina låtval var jättefina! Välj de låtar som du älskar, för de kommer från hjärtat och då kan det inte bli fel.
    När min farfar dog så spelade vi två låtar för honom (och det var i kyrkan, pratar man med prästen innan så kan man ordna upp sånt. Såg att en präst hade skrivit att det kan bli svårt att få spela upp önskade låtar, men det tror jag inte om man för en dialog innan). Vi spelade en låt som han älskade, candle in the wind med elton john och Bob Marleys No Woman no cry.. Lite roligt låtval sist men den låten är ju så fin :). Så kör det du känner för! Det är otroligt vackert med musik på begravningar.

Det här blev väl ett lite flummigt inlägg, men jag vill bara säga att du ska planera din begravning precis som DU vill ha den. Sänder massa kärlek och kramar
    Vilken underbara farfar du hade! En låt skriven för Marilyn Monroe. Den andra av en superlegend Bob Marley. Båda låtar är så bra! Den sista låten, gråt inte, kvinna (det är vad no woman no cry betyder i Jamaica), kanske var en hint om att hans fru/änka? inte skulle gå ner sig i sorg pga honom? Omtänksamt tycker jag!

Vi hade massor med självvald musik på pappas begravning, med alla möjliga instrument som vi visste pappa gillade. SÅÅ många som kommenterade detta efteråt, den vackra musiken alltså. Musik rör känslor på ett sätt som verbala fraser och diverse ritualer sällan kan.

Så mer musik i kyrkan tycker jag. Eller om man väljer borgerlig begravning, upp till var och en! 
  • Charissima
    Anonym (bra?) skrev 2013-11-20 13:39:43 följande:
    Alltså, jag ska inte ha alla under själva begravningen, några ska vara efter. Ska inte ha några psalmer. 
    Du planerar en borgerlig begravning. Då har du all rätt att välja musik.

(En kyrklig begravning har en annan struktur).

Jag tycker det är Ok - till och med bra, att berätta hur man vill ha sin begravning. Då behöver ingen undra hur du skulle vilja ha det.
    Jag har också planerat min.   
  • Anonym (Fritt val)
    pluvdo skrev 2013-11-20 16:26:07 följande:
    Njä, jag hade nog kört på den franska versionen, inte engelska. Av "Non, je ne regrette rien", alltså. Jag tycker att musiken, rösten, språket och uttalet är en så stor del av den låten och känslan i den att jag tycker det vore synd att "förstöra" den genom att ta en översatt version.

Jag, personligen, tycker att Bridge over troubled water är urtrist i alla fall och om den skulle dyka upp på en begravning som jag var på så hade jag nog tänkt att de som valt musiken inte direkt ansträngt sig sådär jättemycket.
    Men min pappa önskade sig ju den! Och det var ingen som satt och suckade i kyrkan, då en solist framförde den suveränt. Det är väl ändå den avlidnes önskemål som kommer i första hand?

Din personliga smak får du faktiskt sätta åt sidan i just den situationen.
Svar på tråden Planerar min begravning, vad tycker ni om låtvalen?