• Chicic

Dataspel, vad tillåter ni?

Hej! Jag har tre söner som gillar dataspel, tv-spel. Just nu är det mycket Xbox som spelas. Killarna är 10, 8 och 5 år gamla. 5-åringen spelar mest Skylanders, det gillar han. Tioåringen har ett spel som heter Just Cause 2, ganska mycket skjutande men inget blod. Sen finns det andra spel, nåt heter Black Ops 2. Här kan man tydligen själv ställa in styrkan på hur mycket blod som ska visas... Det är ju inga trevliga tv-spel det här... Sonen menar att ALLA kompisar spelar dessa och jag vet att det är många som gör det. På spelen står det att det är 18-årsgräns, det är symboler för våld, dåligt språkbruk och annat. Hur ska man ställa sig till sånt här? Jag är rådvill, det känns inte bra i magen, då ska man väl kunna säga nej? Vad får dina barn spela? Tack!!

• Svar på tråden Dataspel, vad tillåter ni?
  • Meebo

Jag hade låtit dem spela det. MEN! BARA om jag hade suttit brevid VARJE gång skulle spela just det spelet.
     Och innan spelet börjat förklarat NOGA att det som görs i spelet får man INTE göra i verkligheten.

Hade heller inte låtit dem spela just det spelet mer än kanske 20minuter.

Det hade varit mina krav på barnen och om dem inte följer dem kraven så hade jag tagit bort spelet helt.   

• mar0der
    Chicic skrev 2013-11-22 16:33:53 följande:
    Hej! Jag har tre söner som gillar dataspel, tv-spel. Just nu är det mycket Xbox som spelas. Killarna är 10, 8 och 5 år gamla. 5-åringen spelar mest Skylanders, det gillar han. Tioåringen har ett spel som heter Just Cause 2, ganska mycket skjutande men inget blod. Sen finns det andra spel, nåt heter Black Ops 2. Här kan man tydligen själv ställa in styrkan på hur mycket blod som ska visas... Det är ju inga trevliga tv-spel det här... Sonen menar att ALLA kompisar spelar dessa och jag vet att det är många som gör det. På spelen står det att det är 18-årsgräns, det är symboler för våld, dåligt språkbruk och annat. Hur ska man ställa sig till sånt här? Jag är rådvill, det känns inte bra i magen, då ska man väl kunna säga nej? Vad får dina barn spela? Tack!!

Det finns inga tydliga studier som pekar på att tvspel har direkt påverkan på barns aggression. Däremot handlar det ju om en gränssättning som i allt annat. Det måste ju finnas en balans för hur mycket man lägger tid på olika saker. Om det är 18 års gräns så är det just en "gräns" som man bör förmedla till sina barn genom att dra den. 
    Argumentet att "alla barn gör det" blir vanskligt och man vill ju inte som förälder vara den enda som inte tillåter sina barn detta. Men samtidigt så kan man tillämpa det argumentet till att få göra va tusan som helst då isf. Vika ut sig (ffa tjejer då), slå och skrika, ljuga, etc etc. 
    ? Det är inte förvånande att människor med lägre begåvning lockas till förenklande ideologier.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag kan bara ge min bild av spelen, jag har spelat både Black Ops 2 och Just Cause 2 en hel del:

Just Cause 2 är harmlöst, det är inte värre än det tecknade våldet som finns på tv varje lördagsmorgon. Jag har inga som helst problem med att barn av alla åldrar spelar det. Ett roligt, humoristiskt spel med glimten i ögat där man spenderar mest tid med att flyga fallskärm, klättra på bilar och helikoptrar och binda upp fiender i träd eller skicka iväg dem med en propantank. Våld innehåller det, men som sagt det är inte ett grafiskt våld på något sätt. Ser som sagt ingen anledning till varför barn inte kan spela det.

Black Ops 2 är värre, det innehåller grafiska moment kring blod och annat och jag skulle säga att det är olämpligt för yngre barn. Det gäller särskilt enspelarläget som är som en interaktiv film med ganska grova inslag vissa stunder. Jag skulle nog inte låta en åttaåring eller en tioåring spela det. Mitt syskonbarn som är 12 nu har spelat det men jag skulle säga att det är individuellt.

Men givetvis kan du säga nej, det är din rätt som förälder.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Dr Love

Vill du vara på den säkra sidan så följer du helt enkelt åldersföreskrifterna. 
    Personligen anser jag att det bästa man kan göra är att ha en dialog med sina barn. Förbud tenderar att leda till att de smyger bakom ryggen på dig med spelandet. Är de tillräckligt mogna och förståndiga finns det förstås inga hinder för att de spelar. Hjärnan är oerhört bra på att skilja på verklighet och simulation och även de mest brutala och verklighetstrogna spelen ter sig som tecknade serier jämfört med verkligheten.

Försök att vara delaktig i vad barnen spelar, hur mycket de spelar och hur de spelar. Det största risken är att man hamnar i dåligt umgänge när man spelar multiplayer (dvs. med andra spelare) över nätet eller med kompisar. Ungdomar och barn kan lätt glömma att det är andra människor man spelar med/mot och uttrycka sig hur som helst mot varandra. XBOX Live och Call of Duty spelen (t.ex. Black Ops 2) är ofta skräckexempel.
    Man kan bli utsatt för mobbning eller lockas in i rasistiska, sexistiska eller allmänt nedsättande jargonger.

Var en engagerad förälder, använd ditt sunda förnuft! Och glöm inte att andra föräldrar kanske inte tycker att det är okej att deras barn spelar sådana spel hemma hos er, kolla alltid först.

• lykantrophona

Jag tycker att åldersrekommendationerna finns till för en anledning. Man kanske inte alltid ska ta dem bokstavligen, men jag skulle absolut inte låta en 10-åring spela något med 18-årsgräns. Beroende på spel och barn, kanske från 12, kanske från 15. Nu har jag inga barn, men jag skulle rekommendera föräldrar som är osäkra att själva pröva spelet, eller kolla på videor online av spelet (rätt vanligt att spelare lägger upp numera).

Barn måste först lära sig de negativa delarna med exempelvis våld eller droger innan de ska spela spel där det glorifieras eller behandlas som en neutral vardagsföreteelse (så som GTA).

Har inte spelat just dessa spel som du nämner... Men "alla andra får" känner jag är ett ganska dåligt argument, ofta säger barn dessutom "alla" när det egentligen handlar om "flera stycken".

Nu tror jag inte våldsamma spel i sig är farligt så... men man måste tänka på ifall man skulle låta barnen se en film med samma handling, och vilka meddelanden som finns i spelet. Inte bara när det gäller våld, exempelvis, utan även sådant som relationer eller problemlösning.

• Noran

Det är du som bestämmer. Var inte rädd för att ha andra regler än "alla" andra. Min son (bara 8 dock) spelar inte i närheten av sådana spel.

• pigglet

JAg tänker att gränserna finns där av en anledning och följer dem absolut.

• MHBW81

Min 11 åring spelar Black ops 2 och Oblivion bland mycket annat.
    Jag tror det beror lite på toleransnivån när det kommer till läskiga spel. min grabb ratade rätt tidigt spel anpassade för hans ålder. 

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • DaisyHunden

Jag är väldigt ung (under 13.) Och jag har aldrig haft några begränsningar när det gäller våldsspel, inte hos mamma iallafall. Jag spelar dock mer kreativa spel (Sims) men jag tycker att du ska låta dem spela, men förklara att man absolut inte får göra så i verkligheten, osv.

Lycka till!

• suziz

Om man läser forskning som har gjorts på detta område så pekar det mot att våldsspel kan ge ökad aggressivitet och minskad empati. Det ökar på kort sikt stressnivån i kroppen samt påverkar sömnen och på lång sikt, om man spelar mycket våldsspel, så ger det en avtrubbande effekt. Barn påverkas ju väldigt mycket av det de ser på film och spel, det ser jag på mina barn som till exempel leker Minecraft när de inte får spela.

Det är ju svårt att påverka hur andra föräldrar gör, menatt "alla andra" spelar är inte sant, och även om många kompisar spelar är det ingen anledning att själv ge med sig och tillåta det man själv känner är fel.

Kan ni inte tillsammans hitta alternativa spel som är mer barnvänliga?  Äventyrsspel som fokuserar på problemlösande istället för på dödandet?

Svar på tråden Dataspel, vad tillåter ni?