• ellami

    någon med två livmödrar?

    Men jag förstår inte, har du en fungerande livmoder kvar (och äggstockar)?

    När de sa att du förmodligen aldrig kommer kunna bli gravid, vad baserade dom det på? Att du hade två livmödrar eller att din mage blev blodfylld och att det ställde till det?

    Varför tror du att du minskade dina chanser genom att operera bort en (kanske ofungerande) livmoder? Om de redan långt innan dess sagt att du inte kan bli gravid?

  • ellami

    Sedan ska ni givetvis söka hjälp. Man har rätt till utredning efter ett år, även om man inte har en så krånglig bakgrund som du har (du skulle nog kunnat få hjälp redan efter ett halvår). Då kan du kanske få det svart på vitt om du kan bli gravid och om inte, varför (kan ju finnas andra orsaker också, även med mannen som nån skrev). Får du veta att du absolut inte kan bli gravid är det ändå kanske lättare att hantera än att hoppas år in och ut och då kan ni snabbt gå vidare med andra alternativ för att få barn, för barn kan man få på "massor" med andra sätt.

  • ellami
    dukat skrev 2013-11-23 14:47:09 följande:

    Hej det finns flera varianter av det här.På latin heter det uterus bicornis. Det kan du googla och läsa mer.
    När du läst lite så förstår du att ena äggledaren också ryker vilket betyder att äggen från den ena äggstocken inte kan fångas upp.Nu är det så att man alltid har ägglossning från samma sida flera månader i följd och dessutom sker ägglossning till 70% från hö sida. Så är det den högra livmodern som tagits bort betyder det nedsatt fertilitet.
    Att ha 2 livmödrar är en missbildning. Det kan men måste inte innebära att det finns andra  fel också.
    Jag tycker du ska tala med en gynekolog så man kan göra ett spec ultraljud där man sprutar upp vätska i livmodern och äggledaren för att se att dessa fungerar.Så beställ tid för det.
    Lycka till    


    Det där stämmer väl ändå inte. Jag ägglossar alltid från varannan sida, höger en gång vänster nästa (känner av mina ägglossningar) och det får jag höra är vanligast. Dock är kroppen flexibel och många som bara har en äggledare pga att de opererat bort den andra (tex vid utomkveds) ägglossar bara därifrån alternativt så fångar den äggledaren upp ägg från andra äggstocken också som saknar ledare. Så att bara ha en äggstock oavsett om det är hö eller vä ska inte påverka chanserna att bli gravid speciellt mycket..
Svar på tråden någon med två livmödrar?