• ThisIsIt

keramik stekpannor?!

Jag har kollat runt lite och hoppats att familjeliv hade svaret men icke, så nu startar jag en tråd om det. Jag har sett på reklamen ett par gånger den här cerafit keramikstekpannan. Och den verkar ju som himmelriket själv inom stekning. Men dom där TV-shops brukar ju bara vara rent skit, har ni någon keramikstekpanna hemma? Har ni testat själva eller hört någon av era vänninor använt den? Isåfall vad tyckte ni/dom vill så gärna ha en bra och hälsosam stekpanna som inte väger så att man bryter handlederna (gjutjärn) teflon vill jag inte ens ha några tips om, jag vet nog så mycket om den dödande stekpannan så endast tips om KERAMIK stekpannor!
    Tack på förhand :) 

• Svar på tråden keramik stekpannor?!
  • elin1984

Jag kan inte svara på just om de pannorna på tvshop (eller var de finns) är bra men skulle jag köpa nya så skulle jag satsa på i rostfritt eller kolstål. Man behöver ju inte så många storlekar och så som hemmakock utan det räcker oftast med 1stekpanna kanske 2 där den ene är mindre i storlek, 1traktörpanna och sen olika kastruller i olika storlekar :)

• Aniiee

Jag tycker keramikpannor i regel är bra. Har själv en Hackman Matador. Det stora felet med de (har testat 3 olika) är att de är "ur balans", ganska tunga och alla tre modellerna hade obekväma handtag. Annars är det kanoners. Och kostar naturligtvis därefter.... fast de är inte jättedyra. Ska du köpa en ny stekpanna så skulle jag nog reka en  keramik om du inte vill ha gjutjärn.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • ThisIsIt
    Aniiee skrev 2013-11-24 13:39:19 följande:
    Jag tycker keramikpannor i regel är bra. Har själv en Hackman Matador. Det stora felet med de (har testat 3 olika) är att de är "ur balans", ganska tunga och alla tre modellerna hade obekväma handtag. Annars är det kanoners. Och kostar naturligtvis därefter.... fast de är inte jättedyra. Ska du köpa en ny stekpanna så skulle jag nog reka en  keramik om du inte vill ha gjutjärn.
    Jag lägger gärna 1000 kr på en stekpanna som håller i år! Jag har hört att Hackman Matador ska vara ganska dåliga men ändå bra om man kör med stålull om det bränner fast? Men dom säger att det inte ska bränna fast. Fast om man kör med stålull kanske det nöts ut efter ett antal gånger? Tror du alla är tunga?
  • Aniiee
    ThisIsIt skrev 2013-11-24 14:13:06 följande:
    Jag lägger gärna 1000 kr på en stekpanna som håller i år! Jag har hört att Hackman Matador ska vara ganska dåliga men ändå bra om man kör med stålull om det bränner fast? Men dom säger att det inte ska bränna fast. Fast om man kör med stålull kanske det nöts ut efter ett antal gånger? Tror du alla är tunga?
    Ojdå, precis raka motsattsen till både mina erfarenheter och diverse test jag läst.  Bränna kan man göra i alla stekpannor, dock skulle jag nog inte diska de med stålull. Diskmedel, vatten och en spisplatta räcker gott, och så en disksvamp. 

Jag köpte en Hackman för att jag redan har ett par andra Hackman-pannor, gamla som gatan. Valde mellan den och OBH Nordica....

Det är nog så att alla är ganska tunga. Keramik är tungt. Du får väl gå till en butik och känna efter.  
  • Aniiee
    Migas skrev 2013-11-24 21:59:16 följande:
    Nu har jag inga erfarenheter av stekpannor med keramisk beläggning men hittade ett test i råd och rön: www.icakuriren.se/PageFiles/43593/stekpannor.... det visade bland annat på det som Thisisit nämnde att Hackman/Matador hade en dålig balans. 
    Det var jag som sa att de har dålig balans. Och det har de. Ett designfel helt klart. Handtaget är även obekvämt. Ett till designfel. Annars är de ju bra. Det enda som slår är gjutjärn.
  • TnG

De är skitbra! Köpt obh nodicas keramikpannor och de är underbara! Har två st i olika storlek. Morsan har fått en med och hon använder den jämt, och brossan och hans sambo med. De är kanon!

Svar på tråden keramik stekpannor?!