• Anonym (Älskarmittjobb)

Fråga mig om socialtjänsten

Hej,
    Jag är socialsekreterare och jobbar med barnavårdsutredningar.

Det förekommer mycket åsikter här på forumet om socialtjänsten, många negativa. Själv älskar jag mitt jobb, framför allt alla möten med människor som jobbet innebär. I de allra flesta fall så kan jag och mina kollegor hjälpa till och ge stöd till familjerna vi träffar.

Undrar du något? Fråga på så svarar jag!

• Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Änglamamma) skrev 2014-05-27 19:11:33 följande:
    Hur rättfördigar man en myndighet som inte räddade Bobby eller Yara, trakasserar tidigare lyckliga familjer, stjäl barn högt och lågt, ljuger, endast är intresserad av att bekräfta sina egna fördomsfulla förutfattade meningar och som dödade min lilla flicka?
    Att Bobby for illa var det INGEN som anmält till soc! Hur skulle de då kunnat hjälpa honom?
    Soc kan inte "stjäla barn". Inget barn kan tas med tvång för varaktig placering utan att domstol (inte soc!!) beslutat om det. Vad som hände med din flicka vet jag inget om, men beklagar givetvis din förlust!
  • Anonym (Änglamamma)
    Anonym (insatt) skrev 2014-05-27 22:41:01 följande:
    Att Bobby for illa var det INGEN som anmält till soc! Hur skulle de då kunnat hjälpa honom?
    Soc kan inte "stjäla barn". Inget barn kan tas med tvång för varaktig placering utan att domstol (inte soc!!) beslutat om det. Vad som hände med din flicka vet jag inget om, men beklagar givetvis din förlust!
    Stödfamilj fick han kanske för att få omväxling?

Domstol ja, som baserar sina beslut på socialtjänstens (i många fall) lögner.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Änglamamma) skrev 2014-06-02 13:29:05 följande:
    Stödfamilj fick han kanske för att få omväxling?

Domstol ja, som baserar sina beslut på socialtjänstens (i många fall) lögner.
    Och vad har ombuden för roll i dessa domstolsförhandlingar om det framförs lögner? Och vad säger instansen som domen då givetvis överklagas till?
  • Anonym (Änglamamma)
    Anonym (insatt) skrev 2014-06-02 14:39:09 följande:
    Och vad har ombuden för roll i dessa domstolsförhandlingar om det framförs lögner? Och vad säger instansen som domen då givetvis överklagas till?
    Era offer är ju oftast lågutbildade, vilka ofta är låginkomsttagare som ej har råd med kompetent försvar. Tyvärr så litar ju domstolar mer på er när ord står mot ord. Reprimanderna för de från socialtjänsten som blivit påkomna med lögner är säkerligen inte så omfattande heller.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Änglamamma) skrev 2014-06-02 15:00:53 följande:
    Era offer är ju oftast lågutbildade, vilka ofta är låginkomsttagare som ej har råd med kompetent försvar. Tyvärr så litar ju domstolar mer på er när ord står mot ord. Reprimanderna för de från socialtjänsten som blivit påkomna med lögner är säkerligen inte så omfattande heller.
    Offentlig försvarare behöver men i detta fall inte hitta själv och de brukar inte åstadskomma särskilt djupa hål i plånboken! Tjänstefel och felaktig handläggning hos socialtjänsten anmäler man självklart till granskande myndigheter - och vad sa de i de felaktiga fall du känner till??
  • ronaldino

Hej, jag har ett barn som "är på mig" hela tiden. han är 2år9mån. Jag undrar om soc har möjlighet att hjälpa mig med samarit som underhåller honom så jag hinner städa och plocka undan mer än som nu max 3-5 min i taget.

Effekten blir att när han åker till sin mamma är huset totalt nerstökat och jag måste ta itu med pappersarbete och sen hinner jag städa lagom till han kommer nästa vecka. Han sover också oerhört lite 9 tim i snitt och är alltså på mig så gott som all min vakna tid. Jag är arbetslös och har honom på dagis 15 tim/v då jag söker jobb.

Anonym (undrar 3) skrev 2014-05-16 11:22:42 följande:
    om blivit anonymt anmäld har man rätt att få veta va det handlar om eller finns det i någon lag om att soc inte får säga nått.  står det i någon balk i så fall vilken!?

Om en anmälan är anonym så vet vi inte vem som gjort den. Vet vi berättar vi självklart!

Tack (insatt) för hjälpen med svar!
    Anonym (hmmm) skrev 2014-05-16 11:44:26 följande:
    Om det framkommer under en utredning att ena föräldern ljugit om diverse ting för att få den andra föräldern att framstå som "bristande" men att utredarna ser att så är inte fallet. Har utredarna en skyldighet att informera soc om detta? Om de själva säger att det är förälderns lögner och beteende som får barnet att må dåligt?

Jag förstår inte riktigt. Är det en barnavårdsutredning du menar?
    ronaldino skrev 2014-06-02 15:17:08 följande:
    Hej, jag har ett barn som "är på mig" hela tiden. han är 2år9mån. Jag undrar om soc har möjlighet att hjälpa mig med samarit som underhåller honom så jag hinner städa och plocka undan mer än som nu max 3-5 min i taget.

Effekten blir att när han åker till sin mamma är huset totalt nerstökat och jag måste ta itu med pappersarbete och sen hinner jag städa lagom till han kommer nästa vecka. Han sover också oerhört lite 9 tim i snitt och är alltså på mig så gott som all min vakna tid. Jag är arbetslös och har honom på dagis 15 tim/v då jag söker jobb.

Välkommen till föräldralivet
  • ronaldino
    Anonym (Älskarmittjobb) skrev 2014-06-03 20:50:05 följande:

Välkommen till föräldralivet smile1.gif
    Tack!
    Enda lösningen verkar vara att skaffa en sambo av något slagDrömmer
Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten