• Anonym (Älskarmittjobb)

Fråga mig om socialtjänsten

Hej,
    Jag är socialsekreterare och jobbar med barnavårdsutredningar.

Det förekommer mycket åsikter här på forumet om socialtjänsten, många negativa. Själv älskar jag mitt jobb, framför allt alla möten med människor som jobbet innebär. I de allra flesta fall så kan jag och mina kollegor hjälpa till och ge stöd till familjerna vi träffar.

Undrar du något? Fråga på så svarar jag!

• Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten
  • Anonym (också Soc)
    Anonym (undrar 2) skrev 2015-03-23 21:51:10 följande:

När jag blir stor ska jag bli polis och ta fast socialen, sa min son på 6 år.

Det väcker ju en del funderingar.
  • Anonym (angiven)
    Anonym (också Soc) skrev 2015-03-23 22:11:30 följande:
    Det väcker ju en del funderingar.
    Det väcker funderingar om föräldraförmågan om barn som är 6 år tror att socialtjänsten är brottslingar.
  • Anonym (också Soc)
    Anonym (angiven) skrev 2015-03-24 12:14:12 följande:
    Det väcker funderingar om föräldraförmågan om barn som är 6 år tror att socialtjänsten är brottslingar.
    Bland annat ja. Att en 6-åring ens vet vad Socialtjänsten ÄR säger ju också en del. Och att 6-åringen lärt sig hata dem såpass att den ser som sitt livsmål att fängsla dem.
  • Anonym (:-D)

Jag undrar varför socialtjänsten ALDRIG kan erkänna att de har fel/gjort fel/tagit felaktiga beslut?

Prestige?

• Anonym (också Soc)
    Anonym ( ) skrev 2015-03-24 12:57:08 följande:

Jag undrar varför socialtjänsten ALDRIG kan erkänna att de har fel/gjort fel/tagit felaktiga beslut?

Prestige?

Kan de inte? det har jag sett flera gånger. Blir lite tramsigt att påstå sådant, det skulle ju innebära att du har insyn i de flesta enskilda socialsekreterares jobb och det har du knappast.
    Anonym (också Soc) skrev 2015-03-24 16:23:03 följande:

Kan de inte? det har jag sett flera gånger. Blir lite tramsigt att påstå sådant, det skulle ju innebära att du har insyn i de flesta enskilda socialsekreterares jobb och det har du knappast.

Tillräckligt mycket insyn i alltför många fall för att veta att så är fallet!

Jag tror det beror på ptestige, inkompetens och okunskap.
    Anonym (också Soc) skrev 2015-03-24 16:23:03 följande:

Titta på Malou efter 10 den här veckan så har du massor av exempel på detta!
  • Anonym (angiven)
    Anonym ( ) skrev 2015-03-24 16:34:03 följande:
    Fast ärenden där barn bott flera år sedan de var bebisar i familjehem skadas barnet om de flyttas från de som barnet uppfattar som sin familj barn de uppfattar inte den biologiska familjen som sin familj när de träffas någon gång i veckan.
  • Anonym (också Soc)
    Anonym ( ) skrev 2015-03-24 16:34:03 följande:
    Ja, jag såg programmet. Massor av fall vet jag inte direktor jag vill kalla det. Sen ligger det ju i sakens natur att fall där man gjort fel, erkänner det och rättar till det inte har samma nyhetsvärde och därför inte kommer fram. Du vet det finns massor av sådana fall också....
Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten