• Anonym (Älskarmittjobb)

Fråga mig om socialtjänsten

Hej,
    Jag är socialsekreterare och jobbar med barnavårdsutredningar.

Det förekommer mycket åsikter här på forumet om socialtjänsten, många negativa. Själv älskar jag mitt jobb, framför allt alla möten med människor som jobbet innebär. I de allra flesta fall så kan jag och mina kollegor hjälpa till och ge stöd till familjerna vi träffar.

Undrar du något? Fråga på så svarar jag!

• Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten
  • Anonym (insatt)
    ronaldino skrev 2014-06-02 15:17:08 följande:
    Hej, jag har ett barn som "är på mig" hela tiden. han är 2år9mån. Jag undrar om soc har möjlighet att hjälpa mig med samarit som underhåller honom så jag hinner städa och plocka undan mer än som nu max 3-5 min i taget.

Effekten blir att när han åker till sin mamma är huset totalt nerstökat och jag måste ta itu med pappersarbete och sen hinner jag städa lagom till han kommer nästa vecka. Han sover också oerhört lite 9 tim i snitt och är alltså på mig så gott som all min vakna tid. Jag är arbetslös och har honom på dagis 15 tim/v då jag söker jobb.
    Du vet barn i den där åldern är så; de vill bli sedda och bekräftade hela tiden! Kanske borde du o mamma prata med varandra om hur ni skall vara föräldrar tillsammans fast att ni inte bor under samma tak? Jag menar, hjälpas åt är väl ändå steg ett för föräldrar, inte att ropa på hjälp av okända "samariter"??
  • Utvandraren
    Anonym (insatt) skrev 2014-06-04 15:29:57 följande:
    Du vet barn i den där åldern är så; de vill bli sedda och bekräftade hela tiden! Kanske borde du o mamma prata med varandra om hur ni skall vara föräldrar tillsammans fast att ni inte bor under samma tak? Jag menar, hjälpas åt är väl ändå steg ett för föräldrar, inte att ropa på hjälp av okända "samariter"??
    Ts förstod åtmindstonde att det var humor det handlade om
  • Anonym (NPF 2)

Varför behandlas föräldrar till barn med NPF så illa av soc?

• Tristus

Mitt barns (13 år) kontaktperson blev abrupt fråntagen sitt uppdrag då en anmälan kommit in på denne. Detta fick vi veta per tele från soc dagen innan dom skulle ses. Det var extremt viktigt att dom inte fick ha någon som helst kontakt via sms eller samtal. Jag undrar ju självklart vad det rör sig om, bör jag vara orolig vad som kan ha hänt mitt barn som (ibland) sovit över där. Soc vägrar säga något alls... Borde jag inte få veta något?

• Anonym (undrande)

varför är du anonym?

• Anonym (Orolig mamma)

Mitt ex och jag har varit i socialtjänstens rullar länge.. Dels har vi hjälp till alla våra barn med kontaktperson, Vi är skilda sedan 1 år tillbaka nu och har delad vårdnad. Gått på familjebehandling och alla 3 barnen har gått på musslan..
    Och både på möten med vanliga socialtjänsten, på familjebehandlingen och på musslan har exet flippat. PÅ familjebehandlingen sade de sist att de var oroliga för honom, men VARFÖR händer ingenting gällande mina barn? Jag har gjort en orosanmälan sedan tidigare att jag inte tror att mina barn mår bra där och nu har den oron ökat och likt förbannat så vet jag inte ens om det är lönt att göra en ny anmälan för vad krävs för att socialen ska reagera och göra någonting??

• Anonym (insatt)

Soc FÅR INTE vidta några tvångsåtgärder mot förälderns vilja. I egenskap av att vara den andre föräldern kan du själv emellertid göra det. Det ingår i föräldraskapet att skydda sina barn från att fara illa.

• Anonym (mardröm)

Om ena föräldern har npf diagnos men är en jättebra förälder och den andra föräldern inte har någon diagnos

Och de har barn med diagnos vad händer då om låt säga barnet inte vill gå till skolan kan barnet få hemundervisning då eller tas barnet ifrån föräldrarna? :( rädd om det skulle hända... mardröm

• Nathalie1992

Jag och min sambo ska separera, vi har en dotter på snart åtta månader. Hur är det bäst att fördela umgänget? Alltså vad är bäst för barnet, varannan vecka, var tredje dag?

Tacksam för svar! Mvh Nathalie

• Anonym (Ef)

Finns det omständigheter där ni inte berättar vem som gjort orosanmälan innan mötet äger rum? Förskolan informerade om att de informerar oss om ev anmälan mot oss, OM det inte gäller misshandel eller sexuella övergrepp. Kan man bli kallad till ett möte hos er, i tron om att det är någon anonym som anmält, och sedan för reda på vem det är på plats?

Blir man alltid kallad till möte om orosanmälan kommer in?

Svar på tråden Fråga mig om socialtjänsten